آئین نامه داخلی؛ علت چینش بد کمیسیون های مجلس ، چند نفر از اعضا با کمیسیون مربوطه مرتبط اند؟

به گزارش فروشگاه کوچک، باید این مورد را گفت که نمی توان ایرادی به هیئت رئیسه مجلس و حتی نمایندگان مجلس درباره چینش کمیسیون ها گرفت. آن چیزی که باعث شده است چنین چینش بدی در کمیسیون های تخصصی مجلس اتفاق بیفتد آئین نامه داخلی مجلس است که باید مجلس یازدهم و هیئت رئیسه در جهت اصلاح آن گام بردارد.

آئین نامه داخلی؛ علت چینش بد کمیسیون های مجلس ، چند نفر از اعضا با کمیسیون مربوطه مرتبط اند؟

گروه سیاسی خبرنگاران، محمدمهدی احمدی؛ مجلس یازدهم با تمام فراز و نشیب هایی که روبه رو بود. بالاخره با تشکیل کمیسیون های تخصصی یک سر وشکل رسمی و جدی تری به خودگرفت و از هفته آینده می تواند به صورت جدی به مسائل و مسائل کشور ورود کند.

درکمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی، گروه هایی از کنندگان هستند که با هدف بررسی تخصصی طرح ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشکیل می شوند.

به صورت معمول، طرح ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیون های مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرد و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می شود.

برپایه اصل 66 قانون اساسی، تعداد کمیسیون ها و دوره تصدی کنندگان در آن ها در آیین نامه داخلی مجلس تعیین خواهد شد و طبق آئین نامه داخلی مجلس هر کمیسیون می تواند با حداقل 18 و حداکثر 23 عضو تشکیل شود.

نحوه چینش کمیسیون ها چگونه بوده است؟

اما نکته ای که اینجا مطرح است، سوالاتی برای افراد رسانه ای و حتی مردم عام درباره موضوع نحوه چینش اعضای کمیسیون های تخصصی و حتی اعضای هیئت رئیسه کمیسیون ها به وجود آمده است.

برخی ها معتقد هستند که فرد یا افرادی در کمیسیون ها حضور دارند که نه تنها در این عرصه سابقه ای ندارند بلکه تحصیلاتی نیز در این حوزه هم ندارند. اما برای جواب این سوال باید اول نگاهی به آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انداخت.

در آئین نامه داخلی مجلس و با استناد به تبصره 1 ماده 36 آیین نامه مجلس، کنندگان بر اساس یک سری امتیازات از جمله مدرک تحصیلی، سوابق اجرایی، سابقه کنندگی و سابقه عضویت در کمیسیون ها به عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس در می آیند.

اگر مدارک تحصیلی کنندگان با کمیسیون مورد تقاضایشان همخوانی داشته باشد، آن ها می توانند امتیازات عضویت در آن کمیسیون را به دست بیاورند و بر اساس آیین نامه یک دستورالعملی تعیین شده که در آن میزان امتیازات هر کننده تعیین شده است، بنابراین کنندگان با توجه به امتیازاتشان در کمیسیون های ذی ربط عضو می شوند.

همچنین طبق ماده 37 آیین نامه، هیئت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می کند.

چند نفر از اعضا با کمیسیون مربوطه مرتبط اند؟

حال نگاهی به کمیسیون های تشکیل شده مجلس یازدهم انداخته ایم تا دریابیم کنندگانی که عضو این کمیسیون ها شده اند آیا با کمیسیون مربوطه مرتبط هستند یا نه؟

حال با این آمار و ارقام که از کمیسیون های مجلس بدست آمده است؛ سوالی که پیش می آید این است که چرا افرادی در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور دارند که هیچ ارتباط تحصیلی، شغلی و اجرایی با این کمیسیون ها ندارند؟

مقصر این نوع چینش کیست؟

موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: تخلفی از سوی هیئت رئیسه مجلس مبنی بر چینش اعضا در کمیسیون ها صورت نگرفته است و هیئت رئیسه مجلس طبق آئین نامه داخلی مجلس عمل کرده است.

نکته ای که عضو هیئت رئیسه مجلس به آن اشاره کرده است این است که هیئت رئیسه مجلس در این نوع چینش مقصر نبوده آن چیزی که باعث شده است چنین اتفاقی برای کمیسیون های تخصصی مجلس بیفتد آئین نامه داخلی مجلس است که این آئین نامه در مجالس گذشته مصوب شده است.

وی همچنین بیان می کند: حتی برخی از کنندگان اصرار دارند به کمیسیونی بروند که جزو علایق و سلایق آن ها است؛ از این رو فشار هایی به هیئت رئیسه مجلس وارد می سازند تا به کمیسیون مورد علاقه خود بروند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح می کند: مسئله طوری می شود که یک کمیسیون بالای 70 نفر خواهان ورود دارد این درحالی است که برخی از کمیسیون ها خواهان کم یا اصلا خواهان نداشته باشند.

سوالی که در اینجا طرح می شود این است که مگر کمیسیون هایی خواهان بالا چه چیزی در درون خود دارد که عده ای سعی و تلاش دارند تا عضو این کمیسیون ها شوند؟ این درحالی است که برخی از کمیسیون های حیاتی مجلس که برای کشور جزء اولویت ها به حساب می آید خالی از اعضا بماند.

در این باره مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، به خبرنگار خبرنگاران می گوید: شاید این کمیسیون های با خواهان پایین سفر های خارجی، بودجه و... نداشته باشند از این رو برای کنندگان مجلس متاسف هستم که نسبت به چنین کمیسیون هایی دارای اهمیت، کم لطفی دارند.

همچنین حسن نوروزی کننده رباط کزیم در مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: متاسفانه بیش از 70 نفر خواهان ورود به کمیسیون برنامه و بودجه و بیش از 50 نفر خواهان ورود به کمیسیون امنیت ملی بودند.

وی ادامه داد: سوالی که است کمیسیون امنیت ملی آنچنان طرح و لوایح مرتبط ندارد که اعضای آن بخواهند به آن ها رسیدگی کنند پس چرا خواهان دارد. شاید به خاطر سفر های خارجی کمیسیون است که کنندگان علاقه دارند به این کمیسیون بروند.

در خاتمه باید گفت نمی توان ایرادی به هیئت رئیسه مجلس و حتی کنندگان مجلس گرفت. آن چیزی که باعث شده است چنین چینش بدی در کمیسیون های تخصصی مجلس اتفاق بیفتد آئین نامه داخلی مجلس است که باید مجلس یازدهم و هیئت رئیسه در جهت اصلاح آن گام بردارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1171

به "آئین نامه داخلی؛ علت چینش بد کمیسیون های مجلس ، چند نفر از اعضا با کمیسیون مربوطه مرتبط اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آئین نامه داخلی؛ علت چینش بد کمیسیون های مجلس ، چند نفر از اعضا با کمیسیون مربوطه مرتبط اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید