آلمان از ایران خواست در جهت تعهدات هسته ای بماند

به گزارش فروشگاه کوچک، دولت آلمان از ایران درخواست کرد به جهت قبلی تعهدات خود نسبت به برجام برگردد تا از پیچیده تر شدن اوضاع جلوگیری گردد.

آلمان از ایران خواست در جهت تعهدات هسته ای بماند

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت آلمان خاطرنشان کرد هنوز برای ایران دیر نشده که به راستا تعهدات قبلی خود در قبال برجام بازگردد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز آدینه گفت: از ایران می خواهیم [پیچیدگی] اوضاع را بیش از این تشدید نکند. هنوز برای ایران خیلی دیر نشده است که راه اشتباهی که پیموده است را رها کند.

آمریکا یکسال پیش علی رغم مخالفت های کشورهای امضانماینده برجام و پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از توافق هسته ای خارج شد و اعمال فشار به تهران را به امید وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره یک توافق جدید در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر راهبردی را در دستور کار قرار داد و در سرانجام یک سال، به طرف های توافق هسته ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای عمل نمایند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه ای روز 18 اردیبهشت ماه به طرف های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف 60 روز به تعهدات خود در زمینه های نفتی و بانکی عمل ننمایند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

در گام نخست، ایران محدودیت مربوط به سقف ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را تعلیق کرد و 60 روز بعد در گام دوم سقف مربوط به میزان غنی سازی را کنار گذاشت. ایران پس از گام دوم، 60 روز دیگر به کشورهای باقی مانده در برجام خصوصا سه کشور اروپایی فرصت داد تا وعده های خود برای جبران آثار تحریم های آمریکا را عملی نمایند.

با سرانجام یافتن مهلت 60 روزه بعدی، ایران روز چهارشنبه خاطرنشان کرد گام سوم را در کاهش تعهدات نسبت به برجام برخواهد داشت و بعضی محدودیت های هسته ای در بخش تحقیق و توسعه را لغو می نماید.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 375

به "آلمان از ایران خواست در جهت تعهدات هسته ای بماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان از ایران خواست در جهت تعهدات هسته ای بماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید