ادلب سوریه پیش از جنگ: فرش، زیتون و صنایع دستی

به گزارش فروشگاه کوچک، ادلب پس از جنگ: 3 ساعت در روز برق هست، آب کافی وجود ندارد و خیابان ها همیشه کثیف اند.

ادلب سوریه پیش از جنگ: فرش، زیتون و صنایع دستی

ادلب اخرین استان درگیر جنگ سوریه به دلیل سال ها جنگ، از بین رفته و میلیون ها نفر از مردم آن آواره شده اند.

به گزارش خبرنگاران، دو نفر از شهروندان این شهر از زندگی خود در دوران قبل از جنگ در این استان می گویند. بی بی سی در گزارشی به تحولات این منطقه پرداخته و سخنان دو تن از اهالی ادلب پرداخته است.

استان ادلب در شمال سوریه، هم اکنون تقریبا تنها منطقه خارج از کنترل دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. نیروهای ارتش سوریه با حمایت نیروهای هم پیمان در حال جنگ برای بازپس گیری این منطقه از گروه های مسلح، مخالفان مسلح و نیروهای هم پیمان ترکیه و ارتش ترکیه هستند.

جنگ در استان ادلب باعث شده جمعیت میلیونی این استان به سمت مرزهای ترکیه فرار کند.

سعد

قبل از تحولات (بحران سوریه)، استان ادلب با درختان زیتون و روغن زیتون معروف بود. بعضی از کشورهای عربی مانند عراق نیز روغن زیتون خود را از ادلب تهیه می کردند. مردم ما کشاورزی می کردند و زنان ترشی و محصولات مختلفی از زیتون می فروختند.

بسیاری از مردم شهر ما فرش می بافتند و شیشه گران خوبی بودند. صنایع دستی بین ما رونق داشت.

ادلب همچنین به دلیل نزدیکی به ویرانه های شهر باستانی ابلا نیز معروف بود. شهری که هر ساله گردشگران و باستان شناسان زیادی را از سراسر دنیا با استان ادلب می کشاند.

مدارس ما اینک در یادها مانده اند. دوستانمان کشته شده یا مهاجرت نموده اند. هر کدام از ما در هر نقطه ای هنوز دوستان قدیمی خود را داریم اما تعداد زیادی از عزیزان خود را از دست داده ایم.

ادلب به خاطر درختان زیتون معروف است/ عکس: AFP

در حال حاضر چیزهای زیادی برای ما تغییر نموده است. بزرگترین تغییر شرایط زندگی ماست. تنها 3 ساعت در روز برق داریم. ژنراتورها برق ما را تامین می نمایند.

آب کم است و هیچ سیستم پاکیزه ای برای دفع زباله وجود ندارد. خیابان های همواره کثیف است و هیچ چراغی در خیابان ها وجود ندارد.

دلتنگ دورهمی و معاشرت های شبانه ایم. آن موقع ها که با دوستانمان در خیابان های روشن قدم می زدیم و می خندیدیم و غذا می خوردیم. حالا هیچ کدام از این کارها ممکن نیست.

در سال 2011 می دانستم که همه چیز در این کشور تغییر خواهد نمود اما هرگز فکر نمی کردم که همه چیز بدتر خواهد شد.

بعضی از خانواده های در میان درگیری های منطقه ادلب به سایه درختان زیتون پناه برده اند/ عکس: الجزیره

ادلب مردم خود را از دست داده اند و بچه ها دیگر در خیابان ها بازی نمی نمایند. نسل به نسل از خانواده ها دیگر در این شهر نیستند. مردم دیگر نقاط جنگ زده استان به این شهر پناه آورده اند اما این شهر ساکنان بومی و اصلی خود را از دست داده است.

سلووا زن سوری متولد ادلب

یکی از مانگارترین خاطرات زندگی ام ملاقات رئیس جمهور سابق حافظ الاسد در زمان قدرتش در سال 1971 در بازدید از ادلب است. در آن روز مردم به سمت او گوجه فرنگی پرتاپ کردند. در عوض ادلب با محرومیت از پروژه های زیربنایی، توسعه اجتماعی و مشارکت سیاسی تنبیه شد.

ما هرگزنتوانستیم از سیاست حرفی بزنیم. هر گاه کوشش کردیم نگرانی های خود را ابراز کنیم، بزرگترها ما را از بحث های سیاسی منع کردند.

مناطق مختلف استان جنگزده ادلب/ عکس: بی بی سی

در زمان مدرسه به اجبار به پیشاهنگان حزب بعث سوریه پیوستیم. مجبوربودیم و کسی قدرت انکار آن را نداشت. آنها مانند یک نیروی نظامی با ما برخورد کردند. برای اشتباهی تنبیه شدیم. شاید ایم موضوع برای سرسخت تر کردن ما خوب بود، اما به نظر من معایب بیشتری نسبت به مزایای آن داشت.

بیشتر مردم شهر به دلیل مخالفت با رئیس جمهور بشار اسد شناخته شده بودند و ما نگران بودیم. همه می دانستند که پدر رئیس جمهور فعلی چگونه مورد استقبال مردم ادلب نهاده شد.

او با اشاره به تضادهای اخبار دولتی و حوادث ادلب در سال های پس از 2011 می گوید: در اوایل از هر گونه فعالیت و اظهار نظر می ترسیدم. همه یک جمله را تکرار می کردند، دیوار گوش دارد اما اینک آزادی های بیان بیشتری در ادلب داریم.

اینک از حقوق خود خبر داریم. می دانیم چه اتفاقاتی در سطح کشور می افتد. می دانیم چگونه یک فرد سیاسی انتخاب می گردد. قبلا این حد از این موضوعات نمی دانستیم.

--

بیشتر بخوانید:

واکنش آمریکا و سازمان ملل به توافق ترکیه و روسیه درباره ادلب

گرفتار میان دو ارتش؛ یک میلیون آوارۀ ادلب جایی برای رفتن ندارند(عکس)

موشک روسی عمل ننموده در مهد کودک در ادلب (عکس)

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 947

به "ادلب سوریه پیش از جنگ: فرش، زیتون و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادلب سوریه پیش از جنگ: فرش، زیتون و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید