اعتراض چند کشور اروپایی به نحوه توزیع واکسن کرونا

به گزارش فروشگاه کوچک، کمیسیون اروپا روز شنبه 13 مارس (23 اسفند) پس از آنکه اتریش و پنج کشور دیگر عضو از نحوه تقسیم دُزهای واکسن شکایت داشتند از سیاست خود در این زمینه دفاع کرد و گفت: تخصیص دُزهای واکسن روندی شفاف را دنبال نموده است.

اعتراض چند کشور اروپایی به نحوه توزیع واکسن کرونا

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا تابستان 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

رهبران شش کشور اروپایی از جمله جمهوری چک، بلغارستان، اسلوونی، لتونی و کرواسی در نامه ای مشترک به کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا خواهان آنالیز درباره توزیع واکسن شدند.

کمیسیون اروپا در پاسخ به نامه این کشورها گفت که دُزهای واکسن متناسب با جمعیت هر کشور و با در نظر دریافت داده های اپیدمیولوژیک، توزیع شده است. این نهاد اروپایی اضافه کرد: تصمیم گیری درباره چگونگی خرید آن بر عهده دولت های عضو اتحادیه اروپا است.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفته است: سیاست انعطلاف پذیر مورد توافق دولت های اتحادیه اروپا به این معنی است که اگر بعضی دولت ها ترجیح می دهند که از دُز اختصاص یافته خود [واکسن های تولیدی مختلف] استفاده ننمایند، کشورهایی که در شرایط حادتری از نظر شیوع کرونا و نیازهای واکسیناسیون قرار دارند، می توانند دُزهای بیشتری از آن واکسن را دریافت نمایند.

گلایه چند کشور عضو اتحادیه اروپا به این دلیل است که آن ها در مراحل اولیه پیش خرید واکسن طبق سیاسیتی که کمیسیون اروپا آن را انعطاف پذیر توصیف می نماید، تصمیم دریافتد بیشتر واکسن آسترازنکا را سفارش دهند و کمتر واکسن های تولیدی شرکت های فایزر، بیون تک و مدرنا را خریداری نمایند. اما دو واکسن آمریکایی ابتدا توانستند در اروپا تاییدیه های قانونی را کسب نمایند و از سوی دیگر شرکت سوئدی آسترازنکا در چند نوبت گفت که در تحویل واکسن به اتحادیه اروپا تاخیر خواهد داشت. بنابراین دُزهای واکسن های آمریکایی در کشورهای دیگر اروپایی توزیع شد.

در بیانیه کمیسیون اروپا تصریح شده است: اگر کشورهای عضو بخواهند به مبنای تخصیص متناسب بازگردند، بر عهده خودشان است که توافق نمایند.

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش روز آدینه گذشته گفت که تخصیص دُزهای واکسن به رغم توافق در اتحادیه اروپا که باید بر اساس جمعیت باشد، اما اینگونه اختصاص پیدا نمی نماید.

وی اضافه کرد که توافق های جداگانه ای بین بخش واکسیناسیون اتحادیه اروپا و شرکت های دارویی منعقد شده است.

وی با آوردن مصداق گفت: مالت با توجه به جمعیتش نسب به بلغارستان تا آخر ماه ژوئن سه برابر بیشتر دُز واکسن دریافت می نماید.

با این حال بعضی از رسانه های اتریش به نقل از احزاب مخالف دولت می گویند که صدراعظم سعی دارد مقصر سرعت کم واکسیناسیون در این کشور را بر عهده دیگران بگذارد و این مسئولیت را از دوش خود بردارد.

اجلاس آینده اتحادیه اروپا در تاریخ 25 و 26 مارس درباره واکسن خواهد بود.، یورونیوز

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1618

به "اعتراض چند کشور اروپایی به نحوه توزیع واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض چند کشور اروپایی به نحوه توزیع واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید