انگلیس هم چین را تحریم می نماید

به گزارش فروشگاه کوچک، همزمان با افزایش تنش های لفظی میان پکن و لندن بر سر ناآرامی ها در هنگ کنگ، وزیر امور خارجه انگلیس احتمال تحریم چین یا اخراج دیپلمات های این کشور را رد نکرد.

انگلیس هم چین را تحریم می نماید

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

جرمی هانت در گفت وگو با شبکه رادیویی بی. بی. سی 4 عنوان نمود هیچ وزیر خارجه ای استراتژی خود را فاش نمی کند و در این شرایط به آنچه بیل کلینتون از آن به عنوان استراتژی گنگ یاد می کرد، احتیاج است.

وزیر خارجه انگلیس پکن را به سرکوب معترضان در هنگ کنگ متهم کرد و اضافه نمود: به وسیله درک نگرانی معترضان می توان فهمید که قانون جدید استرداد [معترضان]، حق آزادی آنها را تضعیف خواهد نمود.

او با بیان اینکه هنگ کنگ بخشی از چین است اضافه نمود: حرف ما این است که ما با جمهوری خلق چین توافقی را امضا نموده و انتظار داریم که به آن احترام گذاشته گردد. چین کشوری است که به میزان زیادی از نظام قانون بین الملل بهره برده است، بنابراین احترام نگذاشتن به این توافق بسیار مهم برای چین و انگلیس تبعات خواهد داشت.

وزیر خارجه انگلیس اوضاع در هنگ کنگ را خیلی، خیلی جدی توصیف کرد و مدعی شد که این کشور دفاع از ارزش های بین المللی را به حفظ روابط تجاری با چین ترجیح می دهد.

در ادامه تنش های لفظی میان دو کشور، وزارت امور خارجه انگلیس دیروز سفیر چین در لندن را فرا خواند تا مراتب اعتراض خود را به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کند.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز اظهارات جرمی هانت درباره حوادث هنگ کنگ را شرم آور و گستاخانه توصیف کرد و به خبرنگاران در پکن گفت: این اظهارات مایه تأسف و نگرانی است و ظاهراً هانت هنوز در توهم دوران استعماری بریتانیا به سر می برد.

وی گفت به انگلیس و به خصوص هانت هشدار می دهیم دست از دخالت در امور داخلی هنگ کنگ و ایجاد تنش و نفاق در این منطقه بردارند زیرا این برنامه ها محکوم به شکست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اضافه نمود: شرم آور است که انگلیس از آزادی مردم هنگ کنگ دفاع کند در صورتی که می دانیم در دوران استعمار این کشور بر هنگ کنگ هیچ دموکراسی حاکم نبوده است.

سفیر چین هم دیروز سخنان مقامات لندن درباره تحولات اخیر در هنگ کنگ را مداخله جویانه توصیف و توضیح داد که این اظهارات به رابطه میان دو کشور آسیب زده است.

لو شاومینگ در اظهارنظری تند اضافه نمود، انگلیس بایستی به طور جدی درباره عواقب اظهارات و سخنانش تأمل کند. وی از دولت انگلیس خواست دست از مداخله در هنگ کنگ بکشد و به رویکرد یک کشور، دو نظام احترام بگذارد. سفیر چین عنوان نمود که اظهارات مداخله جویانه انگلیس، اعتماد میان پکن و لندن را به شدت تضعیف نموده است.

در سال 1984 میلادی به گفته وزیر خارجه انگلیس، این کشور و چین توافقنامه مشترکی در بازگشت هنگ کنگ به حق حاکمیت چین امضا کردند که هانت می گوید پکن باید به این توافق کاملاً پایبندی نشان دهد در غیر این صورت این موضوع عواقب جدی برای این کشور خواهد داشت.

اعتراض های اخیر در هنگ کنگ که برای مدت کوتاهی به حضور معترضان در مجلس این منطقه انجامید، سبب شده است که تا انگلیس و آمریکا بارها از چین انتقاد نمایند. این اعتراضات پس از اعلام لایحه استرداد برای بازگرداندن مجرمان سیاسی از هنگ کنگ به چین آغاز شد.

این لایحه البته پس از اعتراض ها مسکوت ماند و رئیس منطقه نیز از مردم هنگ کنگ عذرخواهی کرد اما انگلیس خشونت ها علیه معترضان را محکوم کرد و می گوید که علت خشم آنها معلوم است و در این زمینه از چین انتقاد نموده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 251

به "انگلیس هم چین را تحریم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس هم چین را تحریم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید