جانسون به دنبال تعلیق مجلس انگلیس

به گزارش فروشگاه کوچک، دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در نظر دارد با تمدید تعطیلات تابستانی مجلس مانع از مخالفت نمایندگان با برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا (بریگزیت) گردد.

جانسون به دنبال تعلیق مجلس انگلیس

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته است که جانسون، که اخیرا به رهبری حزب حاکم محافظه کار انتخاب و به سمت نخست وزیری منصوب شده است، در نظر دارد در ملاقات با الیزابت دوم، ملکه انگلیس، خواهان فرمان تمدید دوره تعطیلات تابستانی تا 14 ماه اکتبر گردد. مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای تصمیم نهایی به خروج از اتحادیه اروپا روز 31 اکتبر - کمی بیش از دو ماه دیگر - تمام می گردد.

جانسون در نظر دارد در صورتی که اتحادیه اروپا با تغییراتی در توافق موجود خروج بریتانیا از این اتحادیه موافقت نکند، بدون دستیابی به توافق به عضویت کشورش در اتحادیه خاتمه دهد.

بریگزیت بدون توافق با مخالفت شماری از احزاب مخالف از جمله حزب کارگر - حزب اصلی مخالف دولت - و همچنین شماری از نمایندگان عضو حزب محافظه کار در مجلس عوام روبرو است و این احتمال وجود دارد که در صورتیکه این موضوع در مجلس مطرح گردد، نمایندگان مانع از اجرای آن شوند.

بعضی گزارش ها حاکی از آن است که قرار است نشست شورای ویژه ملکه که ریاست آن را ملکه در دست دارد در کاخ بالمورال، اقامتگاه تابستانی ملکه، تشکیل گردد و به درخواست نخست وزیر رسیدگی کند. از آنجا که سلطنت بریتانیا نهادی تشریفاتی است و ملکه از دخالت در امور سیاسی خودداری می ورزد و مسئولیت اقداماتی که به نام او صورت می گیرد برعهده دولت است، در صورت درخواست نخست وزیر برای تمدید تعطیلات تابستانی انتظار می رود فرمان مربوطه صادر گردد.

به گزارش بی.بی.سی تعطیلات تابستانی مجالس عوام و اعیان (لردها) در بریتانیا تاریخ معینی ندارد و معمولا هرسال با توجه به برنامه کاری مجلس در خصوص آن تصمیم گیری می گردد. معمولا ماه میانی تابستان برای تعطیلات تابستانی در نظر گرفته می گردد. همچنین مدتی پس از خاتمه تعطیلات تابستانی، مجلس برای آزاد بودن نمایندگان جهت شرکت در کنفرانس های سالانه احزاب اصلی، بار دیگر برای مدتی تعطیل می گردد.

در امسال، تعطیلات تابستانی مجلس روز 25 ماه گذشته شروع شد و طبق برنامه باید روز 3 ماه آینده به خاتمه برسد و بار دیگر از اواسط ماه سپتامبر تا اوایل یا اواسط ماه اکتبر نیز به تعطیلات کنفرانس برود.

بعضی منابع گفته اند که نخست وزیر خواهان تمدید یکسره تعطیلات تابستانی امسال تا 14 اکتبر است. در چنین صورتی، مجلس عوام فرصت کافی برای برنامه ریزی جهت مذاکره پیرامون برگزیت و احتمالا رای منفی به برگزیت بدون توافق نخواهد داشت.

مقامات دفتر نخست وزیر هنوز خبر گاردین را تایید ننموده اند.

در واکنش به انتشار این خبر، آنجلا رینر، نماینده مجلس از حزب کارگر و وزیر آموزش و پرورش در دولت سایه، در توییتر خود نوشته است که این نمونه شاخص تعدی آشکار به حقوق اساسی است؛ چارلز اول مرتبا به این اقدام دست می زد که باعث هرج و مرج و آشوب شد و حالا یک نخست وزیر که در جریان انتخابات هم به این سمت نرسیده برای اهداف سیاسی به کار مشابهی دست زده است. این پس دریافت دموکراسی نیست، نابودی دموکراسی است.

تصمیم چارلز اول، پادشاه بریتانیا در اواسط قرن شانزدهم، برای تعطیل کردن اجباری مجلس به جنگ داخلی، سقوط سلطنت، اعدام پادشاه و حکومت ده ساله دیکتاتوری مسیحیان پیوریتن منجر شد. پس از بازگشت سلطنت به این کشور، اصلاحاتی جهت تحکیم استقلال مجلس صورت گرفت. اظهارات خانم رینر به پس دریافت دموکراسی اشاره به سخنان بوریس جانسون است که تاکید داشته عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به معنی سلب حاکمیت از دولت ملی و انتقال بخشی از اختیارات آن به نهادهای اروپایی بوده است. او خروج از اتحادیه را به منزله پس دریافت دموکراسی بریتانیا معرفی نموده است.

حزب سبزها نیز در بیانیه ای نخست وزیر را به زیر پا گذاشتن دموکراسی متهم نموده و خواهان موضعگیری ملکه در این مورد شده است. این حزب گفته است که ملکه بریتانیا به عنوان پادشاه مشروطه از موضعگیری سیاسی خودداری می نماید در صورتیکه صدور فرمان تمدید تعطیلات مجلس به معنی همسویی با یک موضعگیری معین سیاسی است که در جریان مشاخصات انتخاباتی مطرح نشده و در نتیجه، نمی توان آن را منعکس کننده اراده رای دهندگان توصیف کرد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 330

به "جانسون به دنبال تعلیق مجلس انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانسون به دنبال تعلیق مجلس انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید