جدال دیپلماتیک چین و روسیه با آمریکا در شورای امنیت

به گزارش فروشگاه کوچک، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه و چین برای بحث و آنالیز تهدید موشک های میان برد آمریکا، تشکیل جلسه داد

جدال دیپلماتیک چین و روسیه با آمریکا در شورای امنیت

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک؛ شورای امنیت سازمان ملل نشستی با عنوان صلح و امنیت بین المللی پس از آزمایش موشک کروز میان برد آمریکا به درخواست چین و روسیه برگزار کرد.

در این نشست، موضوع آزمایش موشکی اخیر آمریکا آنالیز شد که صحنه کنایه های تند نمایندگان روسیه و چین به آمریکا بود. نماینده آمریکا نیز در پاسخ، با یادآوری افزایش موشک های میان برد هر دو کشور بر لزوم مدیریت آن، توسط ایالات متحده تاکید نمود. کشاندن پای آمریکا به شورای امنیت درباره بحث موشکی بی سابقه بود.

  • سخنان نماینده روسیه

­دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه نیز در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، گفت: آمریکا از مدت ها پیش معاهده منع موشک های هسته ای را نقض نموده است. جهان به دلیل بلندپروازی های ژئوسیاسی آمریکا، در یک قدمی مسابقه تسلیحاتی کنترل نشده قرار گرفته است.

  • اظهارات نماینده چین

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست، با هشدار در خصوص پیامدهای جانبی خروج یکجانبه آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد، تاکید نمود: پذیرفتنی نیست که آمریکا چین را بهانه خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد قرار دهد. نماینده چین، همچنین آمریکا را به خویشتن داری و مراقبت از نظام عدم اشاعه به منظور حفظ صلح منطقه ای تشویق کرد.

اکثر حاضران در این نشست با اشاره به خروج آمریکا از پیمان منع فراوری و گسترش موشک های میان برد با شوروی سابق، از تشدید رقابت های تسلیحاتی در جهان ابراز نگرانی کردند. کشاندن پای آمریکا به شورای امنیت درباره بحث موشکی بی سابقه بود.

روسیه، چین و اکثر کشورهای عضو سازمان ملل و بعضی کشورهای اروپایی چون بلژیک اعلام نموده اند اقدامات آمریکا، جهان را در آستانه رقابت تسلیحاتی قرار داده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چند روز پیش، از آزمایش یک موشک کروز اطلاع داد. براساس این گزارش، این موشک پس از طی مسافتی 500 کیلومتری به هدف مورد نظر اصابت نموده است. این آزمایش در پی خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه انجام شد.

  • مدیر دفتر ایتارتاس در سازمان ملل: جامعه جهانی نگران رقابت تسلیحاتی آمریکاست

خانم ماریا خونوا مدیر دفتر ایتارتاس در سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در نیویورک، گفت: مسئولان روسیه از آزمایش موشکی جدید آمریکا نگرانند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها این موشک ها را برای کار گذاشتن در بعضی کشورهای اروپایی مانند رومانی آماده نموده اند. اقدام آمریکا تنها موجب نگرانی مسکو نیست بلکه جامعه جهانی از جمله چین هم نگران این مسئله است.

مدیر دفتر ایتارتاس در سازمان ملل گفت: نشست امروز شورای امنیت بر سر موضوع خروج آمریکا از پیمان موشکی که برای نخستین بار برگزار گردید، حاکی از حساسیت و نگرانی جامعه جهانی است؛ این نشست به درخواست چین و روسیه برگزار گردید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 328

به "جدال دیپلماتیک چین و روسیه با آمریکا در شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال دیپلماتیک چین و روسیه با آمریکا در شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید