خبرنگاران برچسب ناایمن بودن بر پیشانی نیمی از مدارس غیرانتفاعی مازندران

به گزارش فروشگاه کوچک، ساری - خبرنگاران - گزارش های رسمی آموزش و پرورش نشان می دهد با وجود اینکه نیمی از مدارس غیرانتفاعی استان فاقد مجوز ایمنی از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هستند، اما همچنان به فعالیت آموزشی خود ادامه می دهند.

خبرنگاران برچسب ناایمن بودن بر پیشانی نیمی از مدارس غیرانتفاعی مازندران

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط سنی تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، پفراینده ایمن سازی و استاندار سازی مدارس غیر انتفاعی مازندران از پفراینده های قدیمی در بخش آموزش استان است که همچنان باز باقی مانده است و تعیین نیست که تا چه زمانی قرار است تحصیل دانش آموزان در محیطی که از نظر سازمان نوسازی مدارس کشور ایمن محسوب نمی گردد ، ادامه یابد.

آمار مدارس غیرانتفاعی مازندران 820 واحد است که بیش از 110 هزار دانش آموز در آن تحصیل می نمایند که معادل بیشتر از 20 درصد دانش آموزان استان است. اگر از شرایط مدارس دولتی عبور کنیم و همه آنها را ایمن و استاندارد در نظر بگیریم ، تنها مدارس غیرایمن و غیراستاندار مازندران محل تحصیل 10 درصد از کل جمعیت دانش آموزی است.

آنالیز های میدانی و نام نشان بعضی از مدارس غیرایمن و غیراستاندار غیرانتفاعی مازندران نشان می دهد که در نقاط شهری واقع و پرسابقه هستند و شهریه های پر و پیمانی هم از دانش آموزان دریافت می نمایند ، با این وجود گویا نداشتن مجوز ایمنی سازما نوسازی ، قرار داشتن در منظر عمومی و گزارش های رسانه ای منتشر شده طی سال های گذشته تاثیر زیادی در شرایط این مدارس ایجاد ننموده است و آنها همچنان به کارشان ادامه می دهند.

احتیاج آموزش و پرورش ، پاشنه آشیل برخورد

آنچه از اظهارات مسئولان آموزش و پرورش مازندران بر می آید ، کمبود فضای آموزشی در بخش دولتی در کنار کمبود زمین و گرانی ساخت و سازها مهم ترین علتی است که سبب تداوم فعالیت این دسته از مدارس شده است ، موضوعی که مهدی قربان زاده رییس اداره مشارکت های مردمی و مدارس و مراکز غیرانتفاعی آموزش و پرورش مازندران بر آن صحه می گذارد و می گوید : در دهه های اخیر حجم قابل توجهی از دانش آموزان استان به سمت مدارس غیرانتفاعی حرکت کردند و اکنون این عدد به تقریبا حدود 110 هزار دانش آموز رسیده است.

وی از استحکام بنا ، شاخص های جغرافیایی و منطقه ای و دسترسی آسان تیم های امدادی به عنوان بخشی از استانداردهای ایمنی مدارس یاد کرد و گفت : تعطیلی کامل مدارس غیرانتفاعی فاقد مجوز باعث تحمیل حدود 60 هزار دانش آموز به مدارس دولتی می گردد و آموزش و پرورش را با بحران فضای آموزشی روبرو می نماید.

قربان زاده اضافه نمود : ورود بخش خصوصی به بحث آموزش و تشکیل مدارس غیر انتفاعی یاری بزرگی برای حل مسائل کمبود فضای آموزشی در 2 دهه اخیر بوده است و اکنون نمی توان نقش فضای آموزشی آنها را بر تراکم جمعیت دانش آموزی مدارس استان نادیده گرفت.

خلاء قانونی و تغییر شاخص ها

رییس اداره مشارکت های مردمی و مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش مازندران همچنین از آنچه که خلاء های قانونی نامید به عنوان مانع دیگر برای حل مشکل ایمنی مدارس غیرانتفاعی یاد کرد و گفت : یکی از معضلات ساماندهی مدارس غیر انتفاعی در بحث امنیت ، خلاءهای قانونی است که عملا دست آموزش و پرورش را می بندد.

وی شرح داد : در صورت تشخیص ایمن نبودن هر مدرسه غیرانتفاعی از سوی شورای سیاست گذاری آموزش و پرورش استان ، مسئولان آن به مدت 20 روز فرصت دارند به رای صادر شده اعتراض نمایند و پس از آن پفراینده به شورای سیاست گذاری کشور ارجاع می گردد که ممکن است حتی تا چندین ماه رسیدگی و صدور رای نهایی آن به طول انجامد. اگر در این مدت اتفاقی در مدارس رخ دهد و دانش آموزان آسیبی ببینند آموزش و پرورش مسئول و محکوم می گردد در حالی که همه چیز از اختیار استان خارج است.

قربان زاده گفت : علاوه بر این ، حتی اگر شورای سیاستگذاری کشور هم بر فقدان ایمنی صحه بگذارد و رای نهایی را با همین نگاه برای مدرسه غیرایمن صادر کند ، به متولیان مدرسه سه سال فرصت داده می گردد تا اقدام به جابه جایی از محل کنونی به محل جدید و ایمن نمایند. این مسائل همه از سوی قانون گذار تبیین شده است و نمی توان خارج از این فرایند و رویه اقدام دیگری کرد.

رییس اداره مشارکت های مردمی آموزش و پرورش مازندران یکی از اصلی ترین دلایل آمار بالای مدارس فاقد مجوز ایمنی در مازندران را ناشی از تغییر شاخص های ایمنی بیان کرد و شرح داد : سال های اخیر به روز رسانی متوالی شاخص های ایمنی مدارس باعث شده است که بسیاری از آنها نتوانند مجوزهای لازم را اخذ نمایند. به عبارتی تقریبا همه مدارس غیرانتفاعی در ابتدای تاسیس از مجوزهای ایمنی همان زمان پیروی کردند ، اما با روزآمد شدن مقررات و شاخص ها ، شرایط آنها تغییر کرد و به مدرسه غیرایمن تنزل یافتند.

وی البته موضوع انحراف از شاخص های ایمنی و استاندارد را در زمان صدور مجوزها محتمل دانست و گفت : اینگونه موارد استثنایی هم وجود دارد چون کارشناسان مسئول شهرستانی به صورت مستقل عمل می نمایند و ممکن است در صدور مجوز مدارس غیرانتفاعی در گذشته حتی از استانداردهای اولیه هم عدول نموده باشند ، چنان که اکنون شاهد این هستیم تعدادی از مدارس حتی با استانداردهای زمان خود نیز مطابقت ندارند.

خواست آموزش و پرورش توقف مدارس ناایمن است

قربان زاده با اشاره به اینکه سلامت دانش آموزان بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد ، گفت : خواست ما توقف فعالیت مدارس ناایمن است اما طبق قانون این خواست قابل تحقق نیست.

وی اضافه نمود : هم اکنون در پی احصای مدارک مدارس فاقد مجوز ایمنی از نوسازی هستیم و آرای شورای سیاست گذاری برای آنها یکسان است.

رییس اداره مشارکت های مردمی آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت: بعضی از این مدارس در حال برطرف مسائل هستند و بعضی دیگر نیز به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی برای سال تحصیلی کردند.

آموزش و پرورش مازندران در امسال 508 هزار دانش آموز دارد که از این تعداد حدود 110 هزار دانش اموز در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1293

به "خبرنگاران برچسب ناایمن بودن بر پیشانی نیمی از مدارس غیرانتفاعی مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برچسب ناایمن بودن بر پیشانی نیمی از مدارس غیرانتفاعی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید