خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران- خبرنگاران- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: توجه ویژه ای به گردشگری منطقه ای داریم زیرا گردشگری علاوه بر کارکردهای مالی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت ها می گردد.

خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران از میراث آریا، علی اصغر مونسان در ملاقات آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به همه ادیان رسمی و همه ادیانی که در قانون اساسی ما به آن اشاره شده، توجه ویژه ای دارد. سال هاست که ملت ایران با ادیان دیگر مهربانانه برخورد می نماید، البته پیشینیان ما هم این گونه رفتار می کردند.

وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد محل عبادتگاه مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار یکدیگر قرار گرفته است که باعث افتخار ملت است. حتی ما چندین کلیسا را ثبت جهانی کردیم.

وی توضیح داد: توجه ویژه ای به توریستی منطقه ای داریم زیرا معتقدیم توریستی علاوه بر کارکردهای مالی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت ها می شود، بنابراین برنامه ریزی ویژه ای برای توریستی کشورهای منطقه داشتیم و داریم، این ارتباط با ارمنستان خوب است به ویژه بعد از لغو روادیدی که صورت گرفته است.

او اضافه کرد: آمادگی داریم ارتباط توریستی میان دو کشور افزایش پیدا کند، به نظر می آید در چند ماه آینده با فرایند واکسیناسیونی که در حال اجرا شدن است، توریستی دوباره در سطح جهان فعالیت خود را آغاز کند.

مونسان گفت: ایران می تواند برای آشناسازی و معرفی ظرفیت های توریستی ایران فم تور متشکل از خبرنگاران و آژانس های توریستی برگزار کند که این موضوع می تواند موجب افزایش تعداد توریستان شود.

او با تاکید بر بازسازی مسجد کبود ایروان اسم کرد: در حوزه میراث فرهنگی در بخش بازسازی بناهای تاریخی تجارب خوبی داریم و آمادگی داریم تا این تجربیات را به کشور ارمنستان منتقل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: با توجه به تاریخ دو کشور، مشترکات زیادی در حوزه میراث ناملموس داریم و در این خصوص می توانیم کارهای زیادی مانند ارسال پفراینده های مشترک به یونسکو برای ثبت جهانی انجام دهیم.

اهمیت ثبت جهانی کلیسای وانک در جلفای اصفهان

آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت:حوزه میراث فرهنگی ایران برای ما مهم است، زیرا قدمت آن به هزاران سال قبل برمی شود. در این بخش اقدامات زیادی صورت گرفته البته اقدامات زیادی هم هنوز انجام نشده است.

او با تشکر از وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در مورد احترام و رفتاری که نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی ارامنه دارد، اعلام کرد: ارامنه، بناها و آثار تاریخی زیادی در سراسر جهان دارند، دیدگاه ایران در این خصوص برای ما نمونه است و صندلی خاصی دارد.

تومانیان توضیح داد: از نظر یونسکو در تاریخ دو کشور همکاری غنی وجود داشته و دارد، براساس برنامه ریزی که ایران انجام داده قرار است کلیسای وانک در جلفای اصفهان ثبت جهانی شود و این موضوع مهمی است.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت: در زمینه میراث ناملموس تجربه خوبی داریم و در این خصوص مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد. بعلاوه متخصصان ارمنستانی می توانند برای بازسازی نقش و نگارهای کلیساهای ایران یاری نمایند.

او اضافه کرد: مردم ارمنستان شناخت زیادی از جاذبه های توریستی ایران ندارند، اگر اطلاع رسانی شود و مسئولان توریستی و متصدیان تورهای دو کشور در این خصوص فعالیت نمایند، آن ها علاقه مند هستند به ایران سفر نمایند.

تومانیان از پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برای برگزار فم تور میان دو کشور استقبال کرد.

در این بر انتقال تجربیات در حوزه میراث فرهنگی به ویژه در بخش بازسازی و ارسال پفراینده های مشترک به یونسکو و در حوزه توریستی هم به توسعه روابط توریستی میان دو کشور تأکید شد.

لزوم تسریع حضور متخصصان بازسازی ایرانی در ارمنستان

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست گفت: در بخش میراث ناملموس پفراینده های مختلفی برای ثبت جهانی با کشور ارمنستان مانند سوزن دوزی داریم. بعلاوه پفراینده کلیسای وانک اصفهان برای ثبت جهانی آماده و سال جاری به یونسکو ارسال شده است.

او اضافه کرد: در حوزه بازسازی آثار تاریخی استادکاران برجسته داریم و از سفیر جمهوری ارمنستان در ایران درخواست داریم در حوزه بازسازی، حضور متخصصان ایرانی را در این کشور تسریع کند.

ارمنستان هدف بازار توریستی ایران

ولی تیموری معاون توریستی کشور در ادامه گفت: ارتباطات خوبی در حوزه توریستی با کشور ارمنستان داریم و در تبادلات توریست بین دو کشور توازن برقرار شده است.

او گفت : ارمنستان هدف بازار توریستی ماست و طرح عملی برای بازاریابی آماده کردیم و در مورد برنامه اجرایی دو ساله با رئیس کمیته توریستی ارمنستان صحبت کردیم.

معاون توریستی کشور اضافه کرد: اواخر سال 1399 قرار بود وبینار نشست فنی کمیته توریستی دو کشور برگزار شود که با توجه به آغاز تعطیلات عید نوروز به تعویق افتاد، به نظر می رسد الان برای برگزاری آن شرایط خوبی فراهم است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1819

به "خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید