خبرنگاران خاتمه همایش جامعه شناسی ایران و روسیه با تاکید بر شناخت دوملت

به گزارش فروشگاه کوچک، مسکو - خبرنگاران - اولین همایش جامعه شناسی ایران و روسیه که در آن بیش از یکصد اندیشمند و متفکر جامعه شناسی ایرانی و روس شرکت داشتند و در طول سه روز درباره موضوعات مختلف علمی در ارتباط با شناخت جامعه های دو کشور صحبت کردندبا تاکید برضرورت شناخت دو ملت از هم انتها یافت.

خبرنگاران خاتمه همایش جامعه شناسی ایران و روسیه با تاکید بر شناخت دوملت

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران مسکو، روز چهارشنبه روز پایانی همایش در واقع روز برگزاری کارگاه های آموزشی برای جامعه شناسان جوان بود که در آن چندین نفر از اعضای آموزشگاه بین المللی جامعه شناسان جوان شرکت داشتند.

این کارگاه های آموزشی با موضوعات شاخص های آماری و شیوه های برای پژوهش های اجتماعی، مشخص ابزارهای برای پژوهش های اجتماعی: شیوه نظرسنجی برای درک رفتار مالی جوانان، ویژگی های آنالیز جامعه شناسی فرایند همگرایی اوراسیایی و ریسک و چالش های عصر دیجیتالی در رابطه با مناسبات محلی و جهانی برگزار گردیدند و در هر کدام چند نفر از کارشناسان جامعه شناسی سخنرانی نموده و دیدگاه های خود را بیان کردند.

همه مقاله هایی که در سه روز همایش جامعه شناسی ایران و روسیه ارائه شد در یک مجموعه چاپ و ارائه خواهد شد و در این همایش از نخستین اطلس جامعه شناسی ایران و روسیه نیز رونمایی شد که به 10 نفر از اشخاص شرکت نماینده در آن واگذار شد و این کتاب بزبان های روسی و انگلیسی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

همایش سه روزه جامعه شناسی ایران و روسیه به ابتکار آموزشگاه علوم روسیه برگزار گردید و بخش عمده بحث ها و مقاله های علمی که در آن ارائه شد به صورت برخط بود و کارشناسان و اندیشمندان جامعه شناسی از مسکو و تهران و نیز چندین شهر روسیه در آن شرکت کردند.

روز دوشنبه روز نخست این همایش به مراسم افتتاحیه اختصاص و دو نشست عمومی در آن روز برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه همایش، آندره فورسنکو دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سیاست علمی و فناوری و دبیر شورای علم و آموزش این کشور، اعلام نمود که روابط بین مراکز آموزشی و دانشگاهی ایران و روسیه توسعه می یابد.

والری فالکوف وزیر علوم و آموزش عالی روسیه نیز آن مراسم اعلام نمود: وزارت علوم و آموزش عالی روسیه روابط با ایران را عالی ارزیابی می نماید و به همکاریهای آموزشی و علوم با این کشور توجه فراوان دارد.

ناتالیا بوچارووا معاون وزیر علوم و آموزش عالی روسیه، نیز گفت: از اینکه در این شرایط بحرانی و غیرعادی که در رابطه با شیوع همه گیر کرونا بوجود آمده است می توانم به بعضی کارهای اجرا شده در روابط علمی ایران روسیه اشاره کنم، خرسندم.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه سخنران دیگر همایش نیز با بیان اینکه در توسعه جوامع مختلف عامل جمعیت و تغییرات جمعیتی، سطح آموزش، پراکندگی جمعیتی، سن و سواد و سیاست های جمعیتی و بعضی عوامل از مولفه های بسیار مهم است، اظهار کرد: کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران کشوری است که در پنج دهه اخیر نوسان های جمعیتی بسیاری را تجربه نموده است.

کاظم سجادپور رئیس مرکز آموزش و مطالعات وزارت خارجه هم توضیح داد: ایران و روسیه با چالشهای مشترکی روبرو هستند و برای مقابله با این چالشها تبادل تجربیات نظیر این همایش ها می تواند راه گشا و کار امد باشد.

مهدی سنایی مشاور عالی وزیر امور خارجه و مدیر موسسه مطالعات ایران و اورآسیا (ایراس) نیز با بیان اینکه اهمیت برگزاری این همایش در این است که روسیه و ایران به یکدیگر نه به عنوان کشور عظیم بلکه تمدن عظیم نگاه می نمایند، اظهار کرد: روسیه به ایران به عنوان قدیمی ترین تمدن و ایران به روسیه به عنوان تمدن عظیم نگاه می نماید.

آناتولی تورکونوف رئیس دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه سخنران دیگر همایش اعلام نمود: برگزاری همایش به شناخت بیشتر محافل علمی ایران و روسیه یاری می نماید.

در دومین روز همایش جامعه شناسی ایران و روسیه، مسائل جمعیتی و مسائل اجتماعی ایران و روسیه توسط جامعه شناسان جوان دو کشور آنالیز شد.

تامارا راستوفسکایا معاون انستیتو جمعیت شناسی روسیه، در سخنانی با بیان این که همایش جامعه شناسی ایران و روسیه رویداد بی نظیر است، گفت: تا به امروز چنین همایش مشترک بین ایران و روسیه در عرصه جامعه شناسی برگزار نشده بود.

مارینا خرامووا دستیار امور علمی رئیس انستیتو جامعه شناسی روسیه نیز گفت که شیوع همه گیر کرونا باعث بروز مسائلی در عرصه مهاجرتی شده و محدودیت های بوجود آمده برای مهاجران مشکل آفرین شده است.

سرگئی ریازانتسف رئیس انستیتو جمعیت شناسی آموزشگاه علوم روسیه، با اشاره به فرایند کاهش جمعیت روسیه اعلام نمود که با ملحق شدن شبه جزیره کریمه به روسیه جمعیت این کشور تا حدودی افزایش یافت و در زمان حاضر به 146 میلیون نفر رسیده است.

وی اضافه نمود: در سال های اخیر بار دیگر جمعیت روسیه رو به کاهش گذاشته است و پدیده مهاجرت برای روسیه یک راه مهم برای غلبه بر کاهش جمعیت است. اما نکته مهم که در پذیرش مهاجران از کشورهای همسود این است که جذب بی نهایت منابع انسانی این کشورها نیز پیامدهایی خواهد داشت و باید از زیاده روی در این عرصه پرهیز کرد.

مهدی افضلی محقق ایرانی انستیتو جمعیت شناسی آموزشگاه علوم روسیه نیز با اشاره به تبادل علمی ایران با روسیه گفت: در سالهای اخیر همکاری های بین دانشگاهی بین دانشگاههای ایران و روسیه بیشتر انجام می گردد.

سرگئی اوستینکین رئیس پژوهشگاه جمعیت شناسی منطقه ولگای روسیه در شهر نیژنی نووگراد به همکاری این منطقه با ایران اشاره نمود.

وی با اشاره به اینکه از سال 2011 کنگره ایرانی زبانان منطقه نیژنی نووگراد روسیه فعالیت می نماید، گفت: ایرانیان، تاجیک ها، پشتوها و سایر اقوام از خانواده ایرانی در این کنگره عضویت دارند که هدف انسجام و پیشرفت اقوام ایرانی در این منطقه روسیه را دنبال می نماید.

در روز دوم همایش در مجموع ده مقاله ارائه شد و بیشتر موضوعاتی که در آن روز آنالیز شد طرح هایی برای شناخت مسائل اجتماعی روسیه بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1401

به "خبرنگاران خاتمه همایش جامعه شناسی ایران و روسیه با تاکید بر شناخت دوملت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خاتمه همایش جامعه شناسی ایران و روسیه با تاکید بر شناخت دوملت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید