خطر آسیب های روانی 24 درصد دانشجویان علوم پزشکی را تهدید می نماید

به گزارش فروشگاه کوچک، معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت گفت: براساس تست های صورت گرفته روی دانشجویان علوم پزشکی، 24 درصد آن ها بالای خط برش تست های روانی قرار دارند.

خطر آسیب های روانی 24 درصد دانشجویان علوم پزشکی را تهدید می نماید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سیما سادات لاری معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت امروز 21 مهر ماه 98 در مراسم رونمایی از طرح پایش سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی در وزارت بهداشت گفت: بحث اداره مشاوره و حفظ و ارتقاء بهداشت روان دانشجویان از اهمیت بسیار برخوردار است. این دانشجویان در آینده قرار است متولی بهداشت مردم کشور باشند.

وی اضافه کرد: آسیب های مختلفی از جمله افسردگی، اعتیاد، شکست عاطفی، طلاق، اختلالات میان فردی و اختلالات روان در میان دانشجویان وجود دارد که براساس تست هایی که انجام دادیم 24 درصد دانشجویان بالای خط برش این تست ها قرار دارند که به ما هشدار می دهد باید برای این گروه تست های تخصصی انجام گردد.

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت توضیح داد: هرچه ادارات مشاوره دانشجویی قوی تر شوند، سایر فرآیند های دانشجویی نیز در دانشگاه تقویت می گردد. حتی به پوشش و اخلاق حرفه ای دانشجویان نیز یاری می نماید. ما می بینیم بعضی از ناهنجاری های پوششی در دانشگاه ها نیز در عدم اعتماد به نفس افراد ریشه دارد.

لاری ادامه داد: متأسفانه پرونده های اخیری که در کمیته های انضباطی به آن پرداخته شده بیشتر به موضوع ضرب و شتم اختصاص داشته که نشان می دهد دانشجویان در کنترل خشم، ضعف دارند.

وی با اشاره به تاریخچه اجرای طرح پایش سلامت روان در دانشگاه های علوم پزشکی، ادامه داد: در سال 84 یک دستورالعمل مشترک در حوزه آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت ارائه شد که براساس آن ادارات مشاوره موظف به اجرای تست سلامت روان شدند.

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: از سال 84 تا سال 93، تست GHQ اجرا شد که کامل نبود و نمی توانست اختلالات را به ما نشان دهد. پس از آن تست CAQ اجراشد که آن نیز درمان های خوبی را به ما ارائه نمی داد.

لاری اضافه کرد: یک تست جامع از سوی انجمن روان شناسی امریکا APA در سال 2013 ارائه شد که این تست با 23 سوال می تواند 13 اختلال شایع را در افراد شناسایی کند. ما این تست را از سال 97 در 23 دانشگاه به صورت پایلوت اجرا کردیم و روایی و پایایی این تست را نیز سنجیدیم و بیش از هزار دانشجو از این طریق پایش شدند. اجرای این تست به ظرافت کاری احتیاج دارد که ادارات مشاوره پس از آموزش کامل آن می توانند آن را در دانشگاه ها اجرا نمایند و به این ترتیب تشخیص اختلالات شایع آسان تر شده و امیدواریم بتوانیم پروتکل های درمانی هر اختلال را هم در آینده معین کنیم.

وی با تأکید بر این نکته که اقبال دانشجویان به ادارات مشاوره زیاد است، گفت: دانشجو نباید دست خالی از دفتر مشاوره بیرون بیاید.

لاری کمبود جدی نیروی انسانی در ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی را یکی از مهمترین احتیاج های دانشگاه ها بر شمرد و تاکید نمود: افرادی که در ادارات مشاوره کار می نمایند حقوق و حق الزحمه بسیار کمی دریافت می نمایند و احتیاج است که به این موضوع توجه گردد.

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت در انتها خاطر نشان کرد: همانطور که همه افراد و حتی مدیران هم احتیاج به مشاوره روان دارند، پیشنهاد می کنیم برای افرادی که وارد دوره دستیاری نیز می شوند، تست سلامت روان اجرا گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 542

به "خطر آسیب های روانی 24 درصد دانشجویان علوم پزشکی را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر آسیب های روانی 24 درصد دانشجویان علوم پزشکی را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید