رکود در خاص ترین ماه گردشگری عروس زاگرس، پای کرونا در میان است

به گزارش فروشگاه کوچک، هرساله در این موقع از سال استان ایلام یکی از مناطق جهانگرد پذیر کشور بوده چراکه زیبایی های عروس زاگرس در این ماه رخ نمایی می نماید و می توان آثار طبیعی فراوان زیبایی در استان مشاهده کرد.

رکود در خاص ترین ماه گردشگری عروس زاگرس، پای کرونا در میان است

سال جاری اما به دلیل کرونا، رکود در خاص ترین ماه جهانگردی استان رخ نمایی نموده است، چراکه جهانگردان به دلیل بیماری کرونا سال جاری به مناطق مختلف کشور ازجمله ایلام سفر ننموده اند.

ایلام در حالی یکی از استان های کمتر شناخته شده کشور در بخش جهانگردی است که تازه چند سالی بود که جهانگردی در این استان به واسطه دره ها و تنگه های بسیار زیبا مورد استقبال جهانگردان داخلی و خارجی قرار می گرفت.

یکی از مهم ترین مناطق جهانگردی استان ایلام سد سیمره و عقبه این سد است که در تنگه ای به نام کافرین واقع شده است و هرساله در این ایام جهانگردان زیادی در منطقه حضور پیدا می کردند و همین سفرها زمینه ساز رونق اشتغال زایی شده بود.

بازار کساد صاحبان قایق ها در تنگه کافرین

یکی از فعالان جهانگردی در این منطقه اظهار کرد: هرساله حضور و ازدحام جمعیت جهانگردان در تنگه کافرین باعث درآمد بسیار خوبی برای مردم شهرستان بدره بود.

علی رحیمی مطرح کرد: افراد زیادی در شهرستان در این تنگه نسبت به خرید قایق اقدام کردند و با جابجایی جهانگردان با قایق به درون تنگه بسیار زیبای کافرین کسب درآمد می کردند، ولی سال جاری به دلیل شیوع کرونا تا به امروز هیچ جهانگردی به این منطقه سفر ننموده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه سال جاری به دلیل کرونا هیچ درآمدی نصیب مردم منطقه به خصوص صاحبان قایق ها نشد و در حالی با هزینه های زیادی سال جاری هم قایق ها را برای جهانگردان آماده نموده بودیم.

رحیمی بیان نمود: بیشترین جهانگرد و تورهای جهانگردی در اردیبهشت ماه وارد این منطقه می شوند ولی سال جاری به دلیل کرونا خبری از جهانگردان نیست.

وی اضافه کرد: فصل کار ما فقط مربوط به این ماه است که بیشترین درآمد را کسب می کنیم و ماه های دیگر خیلی حضور جهانگردان چشمگیر نیست.

بوم گردی ها ورشکسته شدند

یکی دیگر از فعالان حوزه جهانگردی استان که در بخش بوم گردی فعالیت می نماید، اظهار کرد: استان ایلام به دلیل نبود هتل های استاندارد از کمبود مراکز اقامتی رنج می برد.

مهدی عباسی بیان نمود: طی 2 سال اخیر اقامتگاه های بوم گردی بسیار زیادی در استان به خصوص منطقه شهرستان دره شهر که یکی از قطب های جهانگردی و تاریخی استان است، ایجادشده است.

وی اضافه کرد: هرسال این بودم گردی ها مجهزتر شده و سال جاری نیز امکانات بسیار خوبی نسبت به سال قبل در این بوم گردی ها فراهم و برای جهانگردان مهیا شده بودند، چراکه بیشترین درآمد بوم گردی های استان در ماه های فروردین و اردیبهشت است، ولی متأسفانه شیوع کرونا باعث شده درآمدی نصیب صاحبان بوم گردی ها نشود.

بسیاری از صاحبان بوم گردی ها تسهیلات بانکی دریافت نموده اند که هم اکنون برای پرداخت آن ها با مشکل روبرو هستندعباسی بیان نمود: در کل سال فقط امید فعالان بوم گردی به این دو ماه است، چراکه زیبایی های طبیعی استان در این ماه بیشتر از سایر ماه هاست و حضور جهانگردان بیشتر است، ولی متأسفانه به دلیل کرونا درآمدی نصیب فعالان بوم گردی نشد.

وی اضافه کرد: البته تمام بوم گردی های استان هم طی این ایام تعطیل اعلام شدند و بااین حال از مسئولان کشوری و استانی انتظار داریم، تسهیلات لازم را در اختیار فعالان این بخش برای سال های آینده قرار دهند.

این فعال حوزه جهانگردی بیان نمود: بسیاری از صاحبان بوم گردی ها تسهیلات بانکی دریافت نموده اند که هم اکنون برای پرداخت آن ها با مشکل روبرو هستند.

یکی دیگر از جاذبه های خارق العاده جهانگردی استان دره ویژدرون است، این دره بسیار زیبا در سال های گذشته موردتوجه بسیاری از جهانگردان و افراد علاقه مند به سفرهای ماجراجویی بود که البته دراین بین به دلیل توپوگرافی خاص این منطقه لیدرهای بومی همراه بسیاری از تورهای جهانگردی بودند و درآمدی نیز کسب می کردند.

اما به دلیل کرونا و تعطیلی فعالیت های جهانگردی لیدرهای جهانگردی نیز در استان از هیچ درآمدی برخوردار نشدند.

کاهش فروش محصولات صنایع دستی استان

یکی دیگر از مزیت های مهم جهانگردی استان، فروش صنایع دستی به عنوان سوغات به جهانگردان و مسافران است که این مهم نیز سال جاری به دلیل کرونا با مسائل زیادی روبرو شده است.

بیشتر مراکز فراوری صنایع دستی استان به دلیل کرونا تعطیل شده و هم اکنون به پایین ترین سطح فروش خود رسیده اند.

آثار منفی گسترده کرونا بر صنعت جهانگردی استان ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان ایلام نیز اظهار کرد: استان ایلام دارای یک طبیعت بی نظیر به خصوص در فصل بهار و اردیبهشت ماه است.

عبدالمالک شنبه زاده بیان نمود: سال 98، یک میلیون و 743 هزار جهانگرد و مسافر از جاذبه های جهانگردی و اماکن تاریخی استان بازدید کردند که نشان از فرایند رو به رشد صنعت جهانگردی در استان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان ایلام مطرح کرد: در سال های گذشته این استان پذیرای هزاران جهانگرد از سراسر کشور بود ولی سال جاری به دلیل بیماری کرونا تمامی فعالیت های جهانگردی در استان تعطیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا آثار منفی زیادی بر روی صنعت جهانگردی استان داشته است، اضافه کرد: جهانگردی چند سالی بود به خوبی در استان رونق گرفته بود و برای بسیاری از جوانان بیکار استان در این ایام شغل ایجاد نموده است.

خسارت 16 میلیارد تومانی به بخش جهانگردی استان ایلام

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان ایلام خسارت های بخش های مختلف استان ایلام در این حوزه را آنالیز نموده و طبق نظریه کارشناسان این اداره کل بیش از 16 میلیارد تومان به بخش های مختلف صنایع دستی، مراکز اقامتی، بوم گردی، مجتمع های جهانگردی و دیگر بخش های جهانگردی خسارت واردشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان ایلام مطرح کرد: بیش از 500 نفر در بخش های مختلف جهانگردی استان ازجمله بوم گردی ها، مراکز اقامتی، کمپ های جهانگردی، مجتمع ها و هتل ها به دلیل کرونا بیکار شده اند و عملاً درآمدی ندارند.

سال جاری متأسفانه به دلیل کرونا تمامی تأسیسات جهانگردی استان ازجمله بوم گردی ها تعطیل بود که رونق دریافت دوباره آن ها احتیاج به توجه ویژه مسئولان کشوری داردشنبه زاده بیان نمود: سال جاری متأسفانه به دلیل کرونا تمامی تأسیسات جهانگردی استان ازجمله بوم گردی ها تعطیل بود که رونق دریافت دوباره آن ها احتیاج به توجه ویژه مسئولان کشوری دارد.

وی با اشاره به وجود 58 اقامتگاه بوم گردی با اشتغال زایی 174 نفر در استان، گفت: متأسفانه بوم گردی ها هم دچار خسارت های فراوانی شده و افراد شاغل در آن ها بیکار شدند.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی کشور اقدام به راه اندازی سامانه معین میزان خسارات برای تمامی تأسیسات جهانگردی و مراکز اقامتی نموده است.

وی توضیح داد: تأسیسات جهانگردی استان ضمن مراجعه و ثبت نام در سایت اینترنتی myst.mcth.ir برای تکمیل فرم برآورد خسارت به صورت روزانه اقدام نموده و موارد را به همراه مستندات درخواستی به وسیله سامانه مذکور ارسال نمایند.

عروس زاگرس و دوران پس از کرونا

ایلام به عنوان عروس زاگرس دارای ظرفیت های منحصربه فردی در بخش جهانگردی است که قطعاً با توجه با رکود صنعت جهانگردی کشور و استان در این ایام، احتیاجمند توجه ویژه برای بعد از انتها کرونا است.

صنعت نوپای جهانگردی استان با توجه به امکانات محدود در بخش های مختلف باید موردتوجه قرار گیرد تا همچنان جهانگردان از این استان دیدن نمایند.

برای استان محرومی مثل ایلام جهانگردی ظرفیت بزرگی برای اشتغال است و باید بیشتر از گذشته از سرمایه گذاری محدود اجرا شده در صنعت جهانگردی استان حمایت کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1080

به "رکود در خاص ترین ماه گردشگری عروس زاگرس، پای کرونا در میان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود در خاص ترین ماه گردشگری عروس زاگرس، پای کرونا در میان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید