عراق، واکنش ریاست جمهوری به تجاوز جدید ترکیه، درخواست نماینده مجلس از شورای امنیت

به گزارش فروشگاه کوچک، ریاست جمهوری عراق روز سه شنبه در بیانیه ای حمله جنگنده های ترکیه به منطقه سید کان در اقلیم کردستان عراق را محکوم و تاکید نمود تجاوز اخیر ترکیه نقض خطرناک حاکمیت عراق است.

عراق، واکنش ریاست جمهوری به تجاوز جدید ترکیه، درخواست نماینده مجلس از شورای امنیت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است : ما تجاوز آشکار ترکیه که با جنگنده های خود منطقه سید کان در اقلیم کردستان را هدف قرار داد، محکوم می کنیم.

تجاوزات نظامی مکرر ترکیه به اراضی عراق نقض خطرناک حاکمیت عراق و مغایرت آشکار با قوانین و مقررات بین المللی و روابط حسن همجواری است و ما ضمن محکوم کردن این اقدامات تجاوزکارانه که منجر به شهادت چند شهروند بی دفاع و افسرانی از گارد مرزی شجاع شد، خواهان توقف فوری این تجاوزات و نشستن پای میز مصاحبه و تفاهم برای حل مسائل مرزی میان دو کشور همسایه و از راه های مسالمت آمیز به گونه ای هستیم که امنیت و ثبات منطقه را حفظ کند.

سخنگوی دفتر سیاسی جنبش الصادقون هم خواهان متوقف شدن بی احترامی و تجاوز ترکیه به حاکمیت عراق شد.

محمود الربیعی در بیانیه ای بیان کرد اقدام ارتش ترکیه در ارتکاب جنایت زشت در کشتن دو فرمانده نظامی عراق و راننده آنها از نیروهای گارد مرزی در منطقه سیدکان در استان اربیل در شمال عراق را محکوم و بر ضرورت سرانجام دادن به نقض حاکمیت عراق و کم اهمیت شمردن خون عراقی ها که دولت به دلایل نامشخص در برابر آن سکوت نموده، تاکید می کنیم.

الربیعی خاطر نشان کرد بسنده کردن به محکومیت سبب تشویق متجاوزان خواهد شد.

ائتلاف الفتح هم خواهان فراخوانده شدن سفیر عراق از ترکیه و نیز تسلیم یادداشت اعتراض به دولت ترکیه به سبب تجاوزات به حاکمیت عراق در پی بمباران شهر سیدکان شد.

فاضل جابر از نمایندگان ائتلاف الفتح در مصاحبه با پایگاه خبری المعلومه گفت سکوت دولت بغداد و مجلس و دولت اقلیم کردستان عامل تجاوزات مکرر ترکیه به حاکمیت کشور است و دولت باید موضع قاطعی در برابر حمله هوایی اخیر ترکیه اتخاذ کند.

درخواست از شورای امنیت برای توقف تجاوزات ترکیه

معاون اول رئیس مجلس عراق خواهان دخالت فوری شورای امنیت سازمان ملل برای توقف تجاوزات ترکیه به حاکمیت عراق و نیروهای حافظ مرزهای این کشور شد.

حسن کریم الکعبی توضیح داد تجاوزات ترکیه می تواند به روابط تاریخی عراق و ترکیه کاملا آسیب برساند.

الکعبی در بیانیه ای خاطر نشان کرد ادامه تجاوزات نیروهای ترکیه همچنان ادامه دارد که آخرین مورد آن هدف قرار دادن یک خودروی نظامی گارد مرزی عراق در منطقه سیدکان در استان اربیل با چند کشته بود.

الکعبی از دولت خواست با فراخواندن سفیر ترکیه در بغداد یادداشت اعتراض شدیداللحنی را به وی ارائه کند. وی توضیح داد ادامه تجاوزات ترکیه، نقض آشکار تمام اصول منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت است و شورای امنیت باید فورا برای توقف تجاوزات مکرر ترکیه و تاکید بر لزوم احترام به اصول حسن همجواری دخالت کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1241

به "عراق، واکنش ریاست جمهوری به تجاوز جدید ترکیه، درخواست نماینده مجلس از شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، واکنش ریاست جمهوری به تجاوز جدید ترکیه، درخواست نماینده مجلس از شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید