لبنان؛ دولت جدید و چالش های سخت، اولین وزیر دفاع زن جهان عرب کیست؟

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران - گروه بین الملل: سرانجام پس از کش و قوس های فراوان شامگاه سه شنبه 21 ژانویه 2020 برابر با یکم بهمن 1398 سرانجام حسان دیاب کابینه تازه ای تشکیل داد و هفتاد و ششمین دولت لبنان به ریاست حسان دیاب شب گذشته به جهان آمد. این کابینه شامل بیست وزیر است و بالاترین میزان حضور زنان در تاریخ لبنان را در خود دارد یعنی 6 وزیر زن.

لبنان؛ دولت جدید و چالش های سخت، اولین وزیر دفاع زن جهان عرب کیست؟

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه گرایی و مسائل مالی 7 آبان سال 1398 برابر با 29 اکتبر 2019 از سمت خود استعفا داد. حسان دیاب نامزد مورد حمایت حزب الله لبنان با کسب حمایت 69 کننده مجلس لبنان، حائز بیشترین آرا شد. میشل عون 19 دسامبر 2019 برابر با 28 آذر 1398، دیاب را مأمور تشکیل کابینه کرد. آمریکا از نخست وزیری نواف سلام برای تشکیل یک کابینه تکنوکرات حمایت می کرد.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان بعد از تشکیل کابینه جدید این کشور تاکید کرد که لبنان در مرحله حساسی از تاریخ خود به سر می برد. وی تاکید کرد: دولت جدید شامل افراد متخصص و شایسته بوده و حضور متوازنی از زنان نیز در آن وجود دارد و دولت جدید، دولت حزبی محسوب نمی شود. کابینه جدید تلاش می کند خواسته های معترضان لبنانی را محقق کند. این دولت در راستای ایجاد قانون جدید انتخابات کار خواهد کرد که وحدت ملی را تقویت می کند.

وی هم چنین بر ضرورت حمایت از ارتش لبنان برای تقویت ثبات این کشور تاکید کرد.

دیاب شرح داد: من به بازگرداندن اموال به یغما رفته و حمایت از فقیران پایبند هستم و از مردم می خواهم که به رشد و شکوفایی کشور یاری کنند.

وزارتخانه ها و سهم طوایف مسیحی و مسلمان لبنان

نام وزارتخانه ها و سهم طایفه های گوناگون مسیحی و مسلمان لبنان در دولت جدید را به شرح زیر است؛

مسیحیان مارونی: 4 وزیر شامل؛ ناصیف حتی وزیرامور خارجه، ماری کلود نجم وزیر دادگستری، لمیا یمین وزیر کار و دمیانوس قطار وزیر محیط زیست و توسعه اداری.

مسیحیان ارتدوکس: 3 وزیر شامل؛ ریمون غجر وزیر انرژی، زینه عکر وزیر دفاع و میشال نجار وزیر خدمات و حمل و نقل عمومی.

مسیحیان کاتولیک: 2 وزیر شامل؛ غاده شریم وزیر امور مهاجران و پناهندگان و روول نعمه وزیر اقتصاد.

مسیحیان ارمنی: یک وزیر شامل؛ فارتینیه اوهانیان ورزش و جوانان.

مسلمانان سنی: شامل؛ حسن دیاب نخست وزیر، محمد فهمی وزیر کشور، طارق مجذوب وزیر آموزش و طلال حواط وزیر ارتباطات.

مسلمانان شیعه: 4 وزیر شامل؛ غازی وزنی وزیر دارایی، حمد حسن وزیر بهداشت، عماد حب الله وزیر صنعت و عباس مرتضی وزیر کشاورزی.

مسلمانان دُروزی: 2 وزیر شامل؛ رمزی مشرفیه وزیر امور اجتماعی و ایمان نویهض وزیر اطلاع رسانی.

اسامی کابینه جدید لبنان به شرح زیر است؛

حسان دیاب، نخست وزیر

زینه عکر، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع. وی علاوه بر معاونت نخست وزیر، متصدی وزارت دفاع شده تا نخستین وزیر دفاع زن در جهان عرب لقب بگیرد.

عدرا که پیش از این شخصیت شناخته شده ای در عرصه سیاست لبنان به شمار نمی آمد، از یک خانواده مسیحی ارتدکس است و از سوی فراکسیون مجلسی لبنان قدرتمند نامزد تصدی سِمت وزارت دفاع شده، فراکسیونی که ریاست آن را جبران باسیل، رهبر جریان آزاد ملی، داماد میشل عون و وزیر امور خارجه دولت سعد حریری بر عهده دارد.

وزیر جدید دفاع لبنان همچنین همسر جواد عدرا، سرمایه دار معروف و مدیرکل شرکت بین المللی اطلاعات به عنوان یکی از شاخص ترین شرکت های فعال در زمینه نظرسنجی در این کشور می باشد.

ناصیف حتی، وزیر امور خارجه

رؤول نعمه، وزیر اقتصاد

حمد حسن، وزیر بهداشت

منال عبدالصمد، وزیر اطلاع رسانی

محمد فهمی، وزیر کشور

عماد حب الله، وزیر صنعت

غازی وزنی، وزیر دارایی

میشال نجار، وزیر خدمات رسانی و حمل و نقل

لمیا یمین، وزیر کار

ریمون غجر، وزیر انرژی و آب

رمزی مشرفیه، وزیر گردشگری و امور اجتماعی

فارتینیه اوهانیان، وزیر جوانان و ورزش

طارق المجذوب، وزیر آموزش و پرورش

دمیانوس قطار، وزیر محیط زیست و امور توسعه اداری

عباس مرتضی، وزیر کشاورزی

غاده شریم، وزیر امور لبنانی های خارج نشین

طلال حواط، وزیر ارتباطات،

ماری کلود نجم، وزیر دادگستری.

6 زن به یاری لبنان آمده اند

نقطه شاخص این کابینه حضور6 وزیر زن است که سمت های مهم شامل وزارت دفاع، دادگستری و اطلاع رسانی را برعهده دارند. انتخاب وزریر دفاع زن برای اولین بار در لبنان و جهان عرب محسوب می شود.

به نظر می رسد که کابینه جدید روی کفایت و کاردانی زنان حساب ویژه ای باز کرده است. اما کابینه جدید با چالشهای سختی باید دست و پنجه نرم کند که از جمله آنها فرونشاندن خشم معترضان و سرو سامان دادن به اقتصاد در حال فروپاشی لبنان است. بدون شک مقابله با بحران پولی و مالی اولویت اصلی این دولت جدید خواهد بد و اینکه چگونه اعتماد جامعه بین المللی و سرمایه گذاران را جلب کند.

به اعتقاد تحلیلگران؛ لبنان با بدترین بحران مالی در تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند به ویژه که فرایند بحران طی ماههای آینده مصیبت بارتر نیز خواهد شد. فروپاشی مالی و فلج شدن بخش صنعتی به دنبال خود مسائل اجتماعی فراوانی به بار می آورد. نرخ دلار به شکل تصاعدی در حال بالا رفتن است، کارخانه ها بسته شده اند و قیمت کالاهای مصرفی فرایند صعودی به خود گرفته اند و بخش بانکی هم که داستان خود را دارد.

دولت جدید باید معترضان را قانع کند که طرح نجات بخش برای خارج کردن لبنان از بحران را تحمل کنند؛ هر چند که واکنش های اولیه معترضان به تولد کابینه جدید شاد کننده نبوده است.

علاوه بر آن طیفی که در دولت جدید مشارکت ندارند یعنی جریان المستقبل، حزب سوسیالیست پیشرو و حزب نیروهای لبنانی در راستای کارشکنی حرکت خواهند کرد به ویژه که آنها این دولت را تک رنگ توصیف می کنند و بعید نیست که این جریان ها و احزابی که در دولت مشارکت ندارند در راستای تحریک مردم علیه حکومت حرکت کنند که این خطرات و مسائل امنیتی را تشدید می کند.

چالش دیگر دولت جدید لبنان تعامل با جامعه جهانی است که با توجه به رویکرد خصمانه برخی کشورهای غربی و آمریکا کار دشواری پیش روی دولت جدید است. کابینه جدید لبنان باید در راستای کاستن از خشم معترضان حرکت کند و کارگروهی برای حل بحران پولی و مالی شکل دهد.

قدر مسلم آن است که هر دولتی با چالشهایی روبرو است و حامیان و مخالفانی دارد و میزان مخالفان با ناکارآمدی آن افزایش می یابد و طرفداران آن هم با پیروزیت دولت بیشتر می شوند و به عبارت دیگر اینکه بتواند نیازها و خواسته های مردم را تا چه اندازه برآورده کند، نقش مهمی در توفیق کابینه جدید دارد. شکست در بخش سیاسی، مالی، آموزشی و بهداشتی و امنیتی و نیز عدم توجه به حقوق مردم، کار هر دولتی را به شکست و تشدید نارضایتی سوق می دهد.

برنامه ریزی و اداره و اجرا نقش مهمی در توفیق هر کابینه و دست اندرکاران آن دارد. مردم لبنان به دنبال اصلاحات واقعی هستند که در عمل نتایج آن را مشاهده کنند نه اصلاحات نمایشی و کاغذی. دولت جدید لبنان باید بحران مالی، برق، آب، آموزشی، مسکن، بهداشت، زیست محیطی، سیاسی، امنیتی، فقر، بیکاری، فرار مغزها و… را حل نماید.

این دولت به مثابه آخرین فرصت برای نجات لبنان است و باید پیروز شود. اگر رئیس جمهوری و نخست وزیری لبنان هر وزیری که کارآیی نداشته باشد و خلاق و پیروز نباشد را سریعاً کنار بگذارد، پیروز خواهد شد. از سویی دولت جدید باید تمام توان خود را به کار گیرد و مشاورانی زبده و کارکشته به کار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 807

به "لبنان؛ دولت جدید و چالش های سخت، اولین وزیر دفاع زن جهان عرب کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان؛ دولت جدید و چالش های سخت، اولین وزیر دفاع زن جهان عرب کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید