کاهش قیمت جهانی نفت روی ایران اثر دارد؟!

به گزارش فروشگاه کوچک، کاهش شدید و بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی طوفانی را به وجود آورده است. حالا روال فراوری نفت در بسیاری از کشورهای فراوریکننده به شدت با زوال روبرو خواهد شد.

کاهش قیمت جهانی نفت روی ایران اثر دارد؟!

نرسی قربان کارشناس نفت و انرژی در این رابطه به خبرنگاران ، گفت: ابتدا باید تعیین کنیم که کاهش شدید قیمت نفت در چه مواردی بوده است. این کاهش شدید قیمت نفت که به منفی هم رسیده است مربوط به جلسات ماه می است که به بازارهای آینده مربوط می شد اما بعد مسئله شیوع ویروس کرونا به وجود آمد که عامل تشدیدکننده کاهش قیمت بود.

قربان عنوان نمود: در سایر بازارها به عنوان مثال در نفت برنت این سقوط آنچنانی را ما مشاهده نمی کنیم. مکانیستم بازارهای آینده به طوری بوده که این رخ داده است اما اکنون یک موضوع استثنایی پیش آمده؛ در دنیا هم قبلا اتفاق نیفتاده بود که قیمت نفت به حیطه منفی برسد.

کارشناس نفت و انرژی اضافه کرد: به خاطر می آورم که پیش از این چهار یا پنج دلار اختلاف کنترات بود. ولی اینکه عدد منفی به 30 دلار برسد خیلی استثنایی به شمار می رفت اما حالا پیش آمده است.

وی ادامه داد: قیمت نفت برای برنت حدود 15 ، 16 دلار است. پس تغییرات خیلی شدیدی در آنها اتفاق نیفتاده است. اما همانطور که گفتم در بقیه بازار اوضاع بسیار متفاوت است و به شدت تحت تاثیر قرار گرفته.

قربان در رابطه با تاثیرات کاهش شدید قیمت نفت بر روی بازار نفت ایران اعلام نمود: باید بگویم که این موضوع کمترین تاثیر را بر روی ایران خواهد داشت و کمترین ضرر را متحمل خواهد شد. صادرات ایران بسیار محدود است در نتیجه ضرری هم که از این اتفاق برایش رقم خواهد خورد ناچیز است.

کارشناس نفت و انرژی یادآورشد: عربستان سعودی 20 برابر ایران صادرات میکند. اگر ضرری رخ دهد که قطعا به وقوع می پیوندد قطعا متوجه کشورهایی نظیر عربستان خواهد بود که میزان صادرات بالایی دارند. اما آمریکا مشکل زیادی در رابطه با صادرات ندارد چون مشکل نفت این کشور این است که با قیمت هایی که الان گفته می شود مجبور به توقف در فراوری می شود. با این رویه پنج ، شش میلیون بشکه از سیستم فراوری آمریکا خارج خواهد شد.

وی تاکید نمود: وقتی این میزان بشکه نفت از دایره فراوری نفت این کشور خارج شود آنها صریحا تبدیل به وارد کننده نفت خواهند شد.

نرسی قربان در سرانجام گفت: تا زمانی که نتوان پیش بینی کرد ویروس کرونا تا چه زمانی در دنیا به تاثیرگذاری خود ادامه می دهد نمی توان هم گفت که بازار نفت دنیا چه زمانی به روال سابق برمی شود. هیچ چیز تعیین نیست و شرایط مالی دنیا به دلیل شیوع این ویروس کاملا به هم ریخته است و زمانی سر و سامان می گیرد که کرونا هم برود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1089

به "کاهش قیمت جهانی نفت روی ایران اثر دارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت جهانی نفت روی ایران اثر دارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید