کدام مقامات فعلی یا سابق عراق بازداشت یا ممنوع الخروج شده اند؟

به گزارش فروشگاه کوچک، دستگاه قضایی عراق از شروع تظاهرات های مردمی در این کشور تاکنون، کوشش نموده با حفظ بی طرفی و صدور حکم های بازداشت، احضار و ممنوع الخروجی شماری از مقامات سیاسی سابق و کنونی، به بخشی از مطالبات معترضان پاسخ دهد.

کدام مقامات فعلی یا سابق عراق بازداشت یا ممنوع الخروج شده اند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تظاهرات های عراق که در اعتراض به شرایط بد خدمات رسانی و فساد در کشور از اول اکتبر گذشته شروع شده و تاکنون ادامه دارد، علاوه بر آنکه موجب شد تا دولت به آن به عنوان فرصتی برای ارائه طرح های پیشنهادی و اصلاحی نگاه کند، به نهاد قضایی این کشور نیز این اجازه را داد که با شدت بیشتری متهمان پرونده های فساد در کشور را بازخواست کند.

این تظاهرات ها که از اول اکتبر شروع شده و با فرارسیدن ایام اربعین حسینی (ع)، متوقف شد، از(25 اکتبر - سوم آبان) از سر گرفته شد ، تا به امروز در بغداد و شماری از استانهای جنوبی عراق ادامه دارد.

در این مدت، دستگاه قضایی عراق ضمن صدور بیانیه هایی درباره تخلفات و نقض های انجام شده در جریان اعتراض های مردمی و تعدی معترضان به زیرساخت ها و ساختمان های دولتی و هدف قرار دادن اموال عمومی و خصوصی، و نیز صدور حکم بازداشت در حق این افراد با تشکیل کمیته هایی حقیقت یاب، حکم بازداشت شماری از عاملان حمله به معترضان، را نیز صادر کرد.

دستگاه قضایی عراق که از یک سو تعدی به اموال عمومی و خصوصی در جریان این اعتراض ها و هدف قرار دادن زیرساختهای کشور را محکوم می داند، از دیگر سو برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرات های مسالمت آمیز، با انتشار بیانیه هایی از صدور حکم بازداشت، احضار و ممنوع الخروجی بعضی مقامات مسئول سابق و کنونی کشور را به دلیل داشتن پرونده های فساد و اقدام علیه تظاهرات کنندگان را صادر کرد که در ادامه، به ترتیب زمانی ذکر می گردد.

در سیزدهم اکتبر، شورای عالی قضایی عراق از صدور حکم بازداشت حسین جاهد بدیری عضو شورای استانداری دیوانیه (مرکز استان قادسیه) اطلاع داد و بیان کرد که دلیل این حکم، حمله او و محافظانش به تظاهرات کنندگان در دیوانیه است و این فرد طبق احکام ماده 332 قانون مجازات عراق بازداشت می گردد.

در پانزدهم اکتبر، یک دادگاه در شهر الکوت، دستور بازداشت دو افسر پلیس استان واسط را به دلیل هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان صادر کرد. این حکم بازداشت پس از آنالیز اظهارات شاهدان عینی و دوربین های مدار بسته صورت گرفت.

در 27 اکتبر، یک قاضی تحقیق در دادگاه کیفری مبارزه با فساد، دو وزیر سابق و کنونی و دو عضو مجلس را احضار کرد. در بیانیه مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضاوت آمده بود که دادگاه مبارزه با تروریسم، برای یک وزیر بازنشسته، یک وزیر کنونی، دو نماینده مجلس و مدیرکل اوقاف احضاریه فرستاده است.

در 28 اکتبر، شورای عالی قضایی با صدور بیانیه ای از حکم بازداشت رعد علوان رئیس شورای استانداری بابل اطلاع داد و بیان کرد که دادگاه تحقیق در شهر الحله، وابسته به ریاست دادگاه استیناف بابل، حکم بازداشت او را صادر نموده است و دلیل آن، نقش داشتن در تعدی به یکی از تظاهرات کنندگان این شهر است که علیه او شکایت نموده است.

در چهارم نوامبر، دادگاه تحقیق الکراده، حکم بازداشت بازرس کل اسبق وزارت بهداشت را صادر کرد. بر اساس بیانیه رسمی شورای عالی قضایی، در آپارتمان وی، یک گاو صندوق حاوی پرونده های گم شده مربوط به وزارت بهداشت پیدا شده است این در حالی است که پیش از این به دروغ، خبر سرقت از این آپارتمان طرح شده بود.

در پنجم نوامبر، دادگاه تحقیق وابسته به ریاست دادگاه استیناف المثنی، برای معاون اول استاندار المثنی احضاریه صادر کرد و دلیل این امر، انتشار یک ویدئو از استاندار المثنی است که وی در آن، از فساد معاون اولش در قراردادهای امضاء شده این استانداری با طرف های سرمایه گذار سخن گفته بود.

ششم نوامبر، یک دادگاه در المثنی، حکم احضار شماری از مقامات مسئول این استان را به دلیل اتهام به داشتن پرونده فساد صادر کرد. این احضاریه ها، یکی از اعضای شورای استانداری، معاون دوم استاندار، مدیر هیأت سرمایه گذاری و یکی از کارمندان او را مشمول می گردد.

در هفتم نوامبر، استاندار بابل ممنوع الخروج شد. هیأت شفاف سازی دلیل صدور این حکم، اتهام فساد او در پروژه های بازسازی شهرداری های این استان است.

بر اساس این گزارش، استاندار سابق بابل نیز ضمن احضار، ممنوع الخروج شد و علاوه بر آنها، یک عضو کنونی شورای استانداری نیز به اتهام فساد، بازداشت شد.

در این روز، یک دادگاه تحقیق وابسته به ریاست دادگاه استیناف در بصره، دستور بازداشت ماجد النصراوی استاندار سابق بصره و شماری از کارمندان در دفتر استانداری را صادر کرد.

هیأت شفاف سازی عراق، از صدور حکم بازداشت و احضار شماری از وزرای سابق، نمایندگان و مقامات مسئول محلی از جمله دو استاندار اطلاع داد و بیان کرد که وزیر بهداشت سابق و استاندار سابق بابل، احضاریه دریافت نموده اند.

وزیر بهداشت اسبق عراق نیز به دلیل تخلفات انجام شده در احداث بیمارستانی 400 تخت خوابی احضاریه دریافت کرد.

وزیر حمل و نقل سابق و استاندار سابق بصره نیز بر اساس ماده 340 قانون مجازات احضار شدند.

دهم نوامبر، دادگاه تحقیق الکوت برای رئیس شورای استانداری واسط بر اساس ماده 231 قانون کیفری، احضاریه فرستاد. دلیل این احضاریه، شکایت یکی از کارمندان هیأت شفاف سازی از او به دلیل ممانعت استاندار از تحقیق درباره پرونده های مربوط به پرداخت هزینه ها در استانداری بود.

در این روز، هیأت شفاف سازی عراق، برای رئیس سابق هیأت سرمایه گذاری کربلا و شماری از اعضای سابق این هیأت را بر اساس احکام ماده 330 قانون مجازات عراق احضاریه صادر کرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 635

به "کدام مقامات فعلی یا سابق عراق بازداشت یا ممنوع الخروج شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مقامات فعلی یا سابق عراق بازداشت یا ممنوع الخروج شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید