گلایه معاون سازمان محیط زیست از وزارتخانه های صنعت و نفت

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران- خبرنگاران- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی از عملکرد وزارتخانه های صنعت در زمینه فراوری خودرو و نفت در زمینه انرژی راضی نیست.

گلایه معاون سازمان محیط زیست از وزارتخانه های صنعت و نفت

مسعود تجریشی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی خبرنگاران اضافه کرد: منابع متحرک مانند خودروها بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند بنابراین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جزو مصوبات قانون هوای پاک است که باید اجرایی گردد اما متاسفانه کار آن طور که باید پیش نمی رود.

وی گفت: در این راستا خودروسازان موظف به فراوری خودرو هستند تا آنها را در اختیار تاکسی داران قرار دهند اما سال جاری حتی دو تاکسی هم تحویل ندادند، با این روند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هوای سالم تنفس کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی سوخت فراوان و مفت باشد و وزارت صنعت به وظایف خود عمل نکند نتیجه این می گردد که خودروهای فرسوده در سطح شهر تردد نمایند و خودروسازان نیز به سمت فناوری های روز جهان نروند.

وی درخصوص عملکرد وزارت نفت نیز گفت: با اینکه مبحث انرژی در کشور بسیار جدی است اما توجهی به مقوله صرفه جویی آن نمی گردد، به دلیل ارزانی انرژی در ایران، مقادیر زیادی از آن به راحتی سوزانده می گردد و در حالی که قرار بود مصرف انرژی در انتها برنامه ششم توسعه به نصف انرژی مصرفی در برنامه پنجم کاهش یابد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد و حتی آن را ثابت نگه نداشتیم و سالانه 9 درصد افزایش مصرف انرژی داریم.

تجریشی توضیح داد: این نشان می دهد که وزارت نفت، مقوله انرژی و صرفه جویی آن را جدی نمی گیرد، به راحتی آن را در خودرو، صنایع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی می سوزانیم در حالی که در قوانین بالادستی همیشه بر صرفه جویی در بخش انرژی تاکید می گردد اما عملا به آن توجهی نمی گردد.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت نفت 25 درصد نفت فراوریی به مازوت تبدیل می گردد، حال سوال این است که با این میزان مازوت چه می نمایند؟ جواب این است که می سوزانند، با اینکه سوزاندن مازوت ممنوع است اما این کار را می نمایند.

وی اضافه کرد: سه هفته پیش با وزارت نفت درباره تعیین تکلیف مازوت نامه نگاری کردیم و با پژوهشگاه صنعت نفت نیز صحبت داشتیم که باید با این حجم مازوت چه کار کنیم، زیرا پژوهشگاه معتقد است که این مشکل، راه چاره دارد اما رایزنی ها تاکنون نتیجه ای نداشته است.

تجریشی گفت: به اعتقاد من، بعضا وظایف حاکمیتی در بعضی دستگاه ها به بهانه تحریم و اینکه نمی گردد؛ رها شده است در حالی که در دانشگاه ها افراد با انگیزه و علاقه مند زیادی با ظرفیت های بالا برای حل این مسائل وجود دارد.

معاون سازمان محیط زیست، بهبود کیفیت هوا، ارتقای کیفیت خودروسازی و صرفه جویی در مصرف انرژی را در گرو همکاری بیشتر وزارتخانه های صنعت و نفت دانست.

علمی** 9014** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 178

به "گلایه معاون سازمان محیط زیست از وزارتخانه های صنعت و نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه معاون سازمان محیط زیست از وزارتخانه های صنعت و نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید