خطر ابتلا به سرطان مغز در صورت داشتن تعداد سلول های مغزی بیشتر

به گزارش فروشگاه کوچک، ایسنا نوشت: مطالعات محققان نروژی نشان می دهد که تعداد زیاد سلول های مغزی خطر ابتلا به سرطان مغز را بیشتر می نماید.

خطر ابتلا به سرطان مغز در صورت داشتن تعداد سلول های مغزی بیشتر

مطالعات جدید نشان می دهد که هرچه قدر تعداد سلول های مغزی انسان بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان مغز بیشتر می گردد. ایون هاویگ فیلینگن(Even Hovig Fyllingen) کاندیدای دکتری دانشگاه علم و فناوری نروژ(NTNU) اظهار کرد، داشتن یک مغز بزرگ به معنی داشتن سلول های مغزی زیاد است. این سلول های زیاد مغزی نیز می توانند تقسیم سلولی زیاد داشته باشند.

اگر در روند این تقسیم سلولی یک جهش ایجاد گردد، این امر منجر به بروز سرطان می گردد. سرطان مغز جزو سرطان های نادر است ولی اگر فردی به این بیماری مبتلا گردد، احتمال زنده ماندن فرد نسبتا کم خواهد بود. مطالعات متعدد نشان می دهد که اندازه اندام های مختلف بدن عاملی مهم در ابتلا به سرطان به حساب می آید.

به طور مثال، زنانی که سینه بزرگتری داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است. محققان این مطالعه از داده های موجود در مرکز بهداشت Nord-Trondelag استفاده کردند. این داده ها از هزاران نروژی گردآوری شده بود.

این اطلاعات از افرادی بود که طی سال های 2007 تا 2015 میلادی دچار تومور مغزی بودند. محققان برای اندازه گیری اندازه مغز، از اسکن ام آرآی(MRI) استفاده کردند. سپس از این اسکن ها یک مدل سه بعدی ساختند تا حجم داخل مغز میلی متری اندازه گیری گردد. این مطالعات همچنین نشان داد، مردان بیشتر از زنان به تومور مغزی دچار می شوند. فیلینگن گفت: این امر به این دلیل است که بدن مردان بزرگتر از زنان است بنابر این مغز بزرگ تری دارند.

البته این به این معنا نیست که مردان باهوش تر از زنان هستند. این در حالی است که زنانی که مغز بزرگی دارند، در مقایسه با مردانی که مغز بزرگی دارند، با احتمال بیشتری به تومور مغزی مبتلا می شوند.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 88

به "خطر ابتلا به سرطان مغز در صورت داشتن تعداد سلول های مغزی بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر ابتلا به سرطان مغز در صورت داشتن تعداد سلول های مغزی بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید