سریع و خشن؛ کشف سیاهچاله ای که با سرعتی معادل نصف سرعت نور به دور خود می شود

به گزارش فروشگاه کوچک، سیاهچاله ها از موضوعات جذاب علم کیهان شناسی برای دانشمندان و عموم مردم اند. اجرامی عجیب که برای اولین بار در نظریات فیزیک و از دل نظریه نسبیت عام اینشتین وارد دنیای فیزیک شدند. اکنون و پس از گذشت نزدیک به یک قرن از اولین پیش بینی ها درباره وجود سیاهچاله ها، نمونه های زیادی از آن ها را می شناسیم. کشف جدید دانشمندان اما نمونه ای بسیار جذاب است که شگفتی های این اجرام آسمانی را بیشتر نمایان می نماید.

سریع و خشن؛ کشف سیاهچاله ای که با سرعتی معادل نصف سرعت نور به دور خود می شود

دانشمندان با آنالیز سیاهچاله ای غول پیکر با نام ASASSN-14li توانستند سرعت چرخش این سیاهچاله به دور خود را اندازه گیری نمایند. آنالیز ها نشان می دهد این سیاهچاله با سرعت سرسام آور پنجاه درصد سرعت نور به دور خود می چرخد.

مرز هر سیاهچاله به افق رویداد معروف است. جایی که پس از گذر از آن گرانش به قدری شدید است که دیگر راه بازگشتی نیست، حتی برای نور، سریع ترین موجود عالم. افق رویداد این سیاهچاله 300 برابر اندازه زمین است. با این حال این سیاهچاله حدودا در هر دو دقیقه یک بار به دور خود می چرخد. برای مقایسه و درک بهتر سرعت بسیار زیاد این سیاهچاله می توانید آن را با هر بار چرخش زمین به دور خود که 24 ساعت طول می کشد مقایسه کنید.

ASASSN-14li در قلب یک کهکشان و در فاصله 290 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است. جرم این سیاهچاله چیزی بین یک تا ده میلیون برابر جرم خورشید است. از این نظر می توان ASASSN-14li را با سیاهچاله مرکزی راه شیری مقایسه کرد که جرم آن چهار میلیون برابر جرم خورشید است.

سیاهچاله ASASSN-14li در اواخر سال 2014 میلادی کشف شد. زمانی که این سیاهچاله تار و پود یک ستاره که در نزدیکی آن قرار داشت را از هم پاشید. اتفاقی که بر اثر آن درخش پرنوری پدید آمد که سامانه نقشه برداری اتوماتیک تمام آسمان برای کشف ابرنواخترها (ASASSN) آن را ثبت کرد.

اخترشناسان در پژوهش های بعدی این سیاهچاله را با تلسکوپ های پرتو ایکس مورد آنالیز قرار دادند و پیروز به اندازه گیری سرعت چرخش آن شدند. آن ها در رصدهایی که در طول موج پرتو ایکس انجام دادند متوجه تابش های متناوبی شدند که در هر 131 ثانیه پدیدار می شدند. سپس با محاسباتی که با توجه به تابش های پرتو ایکس متناوب و جرم سیاهچاله انجام شد سرعت چرخش ASASSN-14li را اندازه گیری کردند.

البته سرعت زیاد این سیاهچاله هر چند شگفت انگیز است اما بی سابقه نیست. اخترشناسان هنوز پیروز به سنجش سرعت چرخش سیاهچاله های زیادی نشده اند. اما در میان سیاهچاله هایی که این ویژگی آن ها اندازه گیری شده است این چرخش سریع امری تقریبا عادی است. در سال های اخیر سیاهچاله هایی با سرعت چرخش بین 33 تا 84 درصد سرعت نور شناسایی شده اند. اهمیت این پژوهش اما در روشی است که پژوهشگران آن را برای اولین بار به منظور اندازه گیری سرعت گردش سیاهچاله ها به کار بردند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 131

به "سریع و خشن؛ کشف سیاهچاله ای که با سرعتی معادل نصف سرعت نور به دور خود می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریع و خشن؛ کشف سیاهچاله ای که با سرعتی معادل نصف سرعت نور به دور خود می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید