آبگرم گاومیش گلی سرعین ثبت جهانی می شود، تاکید برحفظ بافت سنتی

به گزارش فروشگاه کوچک، رضا آستانی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: گاومیش گلی یکی از 12 چشمه آب گرم شهر توریستی سرعین است که با قدمت طولانی و به عبارتی با بیش از یک قرن از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری شهر سرعین شناخته می شود.

آبگرم گاومیش گلی سرعین ثبت جهانی می شود، تاکید برحفظ بافت سنتی

وی این آبگرم معدنی را به عنوان نماد آبگرم های استان و کشور دانست و تاکید کرد: در این راستا اعتقاد داریم که این آبگرم با توجه به مولفه های مد نظر از جمله ارزش های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و... قابلیت ثبت دنیای را دارد و در این راستا طرح اولیه آن را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان شرح داد: در این طرح تلاش خواهد با توجه به دبی آب بالای این چشمه که گفته می گردد تا 85 لیتر در ثانیه است، این آبگرم به عنوان یکی از پرآب ترین چشمه آبگرم معدنی و طبیعی دنیا ثبت گردد.

وی ثبت دنیای این چشمه را غیرممکن ندانست و تاکید کرد که اگر دستگاه های مرتبط در این زمینه ورود کرده و پرونده آن از سوی تیم ویژه مطالعاتی به خوبی جمع بندی گردد، بی شک می توان در سال های آینده طرح ثبت آبگرم گاومیش گلی سرعین را ارائه داد.

آستانی با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی اصلی این امر ثبت آثار ملی و دنیای است، متذکر شد: این طرح از سوی متولیان آبهای گرم معدنی استان و سرعین پیشنهاد شده اما هنوز در مراحل ابتدایی بوده و نیازمند بررسی بیشتر است.

وی در خصوص طرح ها و اصلاحات ایجاد شده در این آبگرم طی سال های اخیر بیان داشت: در تمام بحث های ساماندهی رعایت شکل و فرم اصیل و دست نبردن در ساختار سنتی این آبگرم به دلیل جاذبه گردشگری مورد توجه بوده است.

رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان عنوان نمود: چنانچه در طرح های سرمایه گذاری آبگرم گاومیش گلی نیز تاکید شده که این چشمه به عنوان نماد ابگرم های استان و آبدرمانی تاریخی و اصیل جهت بازدید و استفاده عموم به عمان حالت سنتی نگهداری گردد.

وی از آغاز طرح های اولیه مطالعاتی و بررسی ابتدایی برای ثبت دنیای این آبگرم در آینده ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های متولی این چشمه به عنوان دومین اثر استان پس از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست آثار دنیای ثبت گردد.

آشنایی با سیر تحول آبگرم گاومیش گلی

گاومیش گلی در سال 1330

گاومیش گلی از قدیمی ترین و پر آب ترین آبگرمهای کشور بوده و از نظر آبدهی و وسعت سر آمد آبگرمهای سرعین است چنانچه کارشناسان زمین شناسی مقدار متوسط آب دهی گاومیش گلی را 85 لیتر در ثانیه برآورد کرده اند که از چند نقطه کف استخر با گاز خارج می گردد و از مجرای ضلع شرقی به بیرون می رود.

این چشمه که دارای استخری رو باز به مساحت 400 متر با عمق 130 سانتی متر است، در دامنه کوه سبلان واقع شده و در منطقه ای که زمستان ها دمای زیر صفر درجه دارد گاومیش گلی حدود 50 درجه حرارت داشته و از خاصیت های درمانی بیشماری برخوردار است.

آب گاومیش گلی ترش بیرنگ و کمی بودار است که به علت مواد معدنی موجود در آن این طمع و بوی خاص را دارد. مواد معدنی موجود در این آبگرم معدنی نیز شامل آنیونهای کربنات، بیکربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای کلسیم، منیزیم، سدیم و پتایسم است.

هر کدام از چشمه های آبگرم سرعین نام های به خصوصی دارند که اغلب به استفاده و خاصیت درمانی آن چشمه و یا یک داستان مرتبط با آن بر می گردد. در واقع نامگذاری ها وقتی در کنار هم بررسی می گردد به منزله بررسی بخشی از تاریخ رفته بر این شهر است.

گاومیش گلی در سال 1335

نامگذاری گاومیش گلی به تعبیر قدیمی ها به نوع استفاده از آن برمی گردد، به طوریکه به عقیده برخی پیش از آنکه این استخر شکل کنونی را به خود بگیرد گاومیشها بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته شده و معتدل می شده از آن استفاده می کردند از این رو اهالی سرعین و به تبع آن دیگران از آن به نام آبگرم گاومیش گلی یعنی چشمه گاو میش ها نام برده اند.

گاومیش گلی تا سال 1330 پیش گودی بی جداری در میان دره بوده و آب چشمه در آن گودی بصورت برکه ای جمع می شده و مازاد آن از گوشه ای در سمت جنوب شرقی وارد نهری می شد و به فاصله 150 متری آسیابی را می گردانید. اما از این تاریخ به بعد دیوار و سکوی آبگرم گاومیش گلی احداث و شکل و شمایل ابگرم به خود گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 876

به "آبگرم گاومیش گلی سرعین ثبت جهانی می شود، تاکید برحفظ بافت سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبگرم گاومیش گلی سرعین ثبت جهانی می شود، تاکید برحفظ بافت سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید