شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد

به گزارش فروشگاه کوچک، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد.

شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد

نسرین غزنوی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان برخوار و دولت آباد اظهار کرد: حدود 500 اثر تاریخی و محوطه باستانی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد 22 اثر ثبت ملی شده است. مسجد و منار سین، امامزاده عبدالمومن حبیب آباد، خانه های تاریخی شهر دستگرد، حمام دستگرد و برج های کبوتر دولت آباد و شاپورآباد از شاخص ترین بناهای تاریخی شهرستان برخوار و دولت آباد محسوب می گردد.

وی اضافه کرد: تمام آثار تاریخی شهرستان احتیاج به بازسازی دارند و برای بازسازی این آثار به بودجه میلیاردی احتیاج است و اگر برای هر بنا 300 میلیون تومان در نظر بگیرم تقریبا 10 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است. سال 1400 بودجه اختصاصی برای بازسازی بناهای تاریخی 150 میلیون تومان و برای سال جاری نیز همین میزان بودجه تخصیص یافته است که با این مبلغ ناچیز تنها می توانیم یک یا دو اثر تاریخی را به شکل جزئی بازسازی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان برخوار و دولت آباد گفت: دانش پخت نان سنتی شهر کمشچه به عنوان میراث ناملموس این شهرستان به ثبت ملی رسیده است. بعلاوه دانش کشت نوعی از خربزه در شهر سین و تعزیه شهر برخوار به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

غزنوی ادامه داد: چون شهرستان برخوار و دولت آباد یک شهرستان مذهبی محسوب می گردد طبیعتا بقاع متبرکه بیشترین توریست را به خود جذب می نمایند و در واقع توریستی مذهبی نمود بیشتری دارد. بعد از توریستی مذهبی با توجه به وجود منطقه ها صنعتی که در شهرستان وجود دارد میتوان روی توریست صنعتی برای آینده برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه سالانه 30 هزار توریست به شهرستان برخوار و دولت آباد سفر می نمایند، اضافه کرد: در ایام تعطیلات و بویژه در نوروز 14 هزار توریست به شهر برخوار می آیند، اما چون در شهرستان هیچ مرکز اقامتی برای توریستان وجود ندارد و زیرساخت های اولیه توریستی فراهم نیست مسافران به شکل گذری به برخوار می آیند و بسیاری نیز به همین علت به این شهرستان سفر نمی نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان برخوار و دولت آباد درباره خانه های بومگردی اظهار کرد: برای 5 خانه بومگردی به شکل صدور موافقت اولیه اقدام شده و هنوز هیچ یک از این خانه ها پروانه بهره برداری دریافت نکرده اند تا بتوانند به شکل رسمی توریست بپذیرند. خانه های بومگردی مذکور در حال بازسازی هستند که پس از تکمیل بازسازی و تجهیز کامل برای این خانه ها مجوز بهره برداری صادر می گردد. هیچ هتلی هم در شهرستان وجود ندارد تا پذیرای توریستان باشد.

غزنوی گفت: بعد از شهر اصفهان بیشترین کارگاه های صنایع دستی (700 کارگاه) در شهرستان برخوار وجود دارد که بیش از 3 هزار هنرمند صنعتگر در این کارگاه ها در رشته های مختلف کار می نمایند. چاپ قلمکار، منبت، فیروزه کوبی، میناکاری، معرق، قلم زنی و ملیله سازی جز رشته های شاخص صنایع دستی شهرستان هستند. تعدادی از این هنرمندان بیمه هستند و چند سال است که بیمه شده تازه صنایع دستی نداریم که البته این مشکل در کل کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان پارک جنگلی حبیب آباد است و در یکی از منطقه ها کوهستانی سنگ های فسیلی نیز وجود دارد، اما روی این ظرفیت های توریستی کار زیادی نشده است. سایت فسیلی برخوار به ثبت ملی اداره محیط زیست رسیده است. احتیاج به سرمایه گذاری در این بخش ها وجود دارد و از هفت شهرداری که داریم بعضی از این شهرداری ها به شکل محدود با هزینه خود آثار تاریخی را بازسازی می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2180

به "شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید