دلیل معروفیت پارک جنگلی ناهارخوران در شهر گرگان چیست؟

به گزارش فروشگاه کوچک، یکی از معروف ترین جاذبه های گرگان که هر مسافر و گردشگری که به این شهر سفر می نماید حتما سری به آن می زند، پارک جنگلی ناهارخوران است. این پارک جنگلی یکی از قدیمی ترین پارک های جنگلی شمال کشور ایران است. در این پارک علاوه بر درختان تنومند و سر به فلک کشیده که دیدگان هر فردی را به خود خیره می نماید، امکانات رفاهی نیز برای مسافران در نظر گرفته شده تا گردشگران و کسانی که به اینجا می آیند راحتی بیشتری داشته باشند.

دلیل معروفیت پارک جنگلی ناهارخوران در شهر گرگان چیست؟

وسعت بسیار زیاد پارک و بعلاوه فاصله نزدیکی که به شهر گرگان دارد، از مهم ترین دلایل استقبال افراد برای تماشا این پارک به شمار میرود. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به آنالیز پارک جنگلی ناهارخوران یکی از جاذبه های تماشای استان گلستان بپردازیم.

علت معروفیت پارک جنگلی ناهارخوران در شهر گرگان چیست؟

قدمت و تاریخچه پارک جنگلی ناهارخوران که جزیی از جنگل های هیرکانی محسوب می شود به دوران عصر ژوراسیک باز می شود. بنا بر شنیده ها و گفته های تاریخی، در زمان های گذشته که مردم گرگان از زیارت خانه خدا، یا زیارت مشهد به شهرشان باز می گشتند در مسیرشان ابتدا از کوه های جنوب شهر عبور می کردند. خانواده های این افراد نیز به همین منطقه می آمدند تا از آن ها استقبال کنند و بعد از مدت های طولانی دیداری تازه کنند. در همان زمان نیز این افراد به همراه اعضای خانواده شان به استراحت در این مکان می پرداختند و ناهار خود را نیز در همانجا میل می کردند.

گذر زمان و تکرار این کار و تبدیل شدن آن به یک سنت، باعث شد نام آن به منطقه ناهار خوران تبدیل شود و تا به امروز نیز این نام بر روی آن مانده است. در سال 1338 نیز سازمان جنگل ها و مراتع ایران بخش هایی از این منطقه را در اختیار شهرداری گرگان قرار داد تا برای راحتی بیشتر مردم تفرجگاه و محل استراخت ساخته شود. در نتیجه پارک جنگلی ناهارخوران شکل گرفت.

روستای زیارت و پارک جنگلی ناهارخوران

می توان گفت که از زمان های بسیار دور این منطقه به علت زیبایی های طبیعی که دارد و بعلاوه آب و هوای دل انگیزی که داشته است، همواره برای مسافران و مخصوصا مردم محلی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. به طوری که بسیاری از وسیله ها و امکاناتی که درون پارک وجود دارد به صورت خودجوش و به وسیله مردم محلی فراهم شده است. روستای زیارت که درون پارک جنگلی ناهارخوران واقع شده است محل ییلاق افراد محلی بوده است و در فصل تابستان و زمانی که آب و هوا بسیار گرم می شده است، مردم به این روستا در دل جنگل ییلاق می نموده اند تا از هوای خوب آن استفاده کنند.

موقعیت جغرافیایی

محل قرارگیری پارک جنگلی ناهارخوران در 4 کیلومتری جنوب شهر گرگان است. مساحت کلی این پارک جنگلی 300 هکتار است. لازم به ذکر است که در سال 1338 تقریبا نیمی از پارک در اختیار شهرداری قرار گرفته تا امکانات رفاهی در آن تاسیس شود. پارک جنگلی ناهارخوران نسبت به سطح دریا در ارتفاع 450 متری قرار گرفته و بعضی از نقاط آن به ارتفاع 900 بالاتر از سطخ دریا نیز می رسد.

در زمان های گذشته مردم راه زیادی را برای رسیدن به این منطقه باید طی می کردند اما امروزه به وسیله بلوار ناهار خوران و میدان انتهای آن به راحتی و با پای پیاده نیز می توانید خودتان را به پارک برسانید. پارک جنگلی ناهارخوران را می توانید به آدرس شهر گرگان، 8 کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب، بلوار ناهار خوران پیدا کنید.

جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران

بیشتر جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران در امتداد و مسیر بلوار ناهار خوران قرار گرفته است. به عنوان مثال یکی از جاذبه های اصلی پارک ناهار خوران، تپه بابا طاهر است که درست در کنار بلوار اصلی واقع شده است. بعد از این که از این تپه بالا بروید می توانید چشم انداز ای تماشای و چشم نواز از شهر گرگان را در مقابل خود ببینید. یکی دیگر از جاذبه های پارک، منطقه ای ساخته شده به عنوان پارادایز (بهشت) است. در این منطقه امکانات رفاهی و تفریحی همانند رستوران، کافی شاپ، هتل، شهربازی مخصوص بچه ها، سرویس بهداشتی، عبادتگاه، بازارچه خرید و بسیاری دیگر برای گردشگران و مسافران عزیز تعبیه شده است.

پارک جنگلی ناهارخوران برای پیکنیک کردن نیز بسیار مناسب است و بر بلوار اصلی ناهار خوران درخت های مصنوعی کاجی کاشته شده است تا فضای مناسبی برای برپایی پیکنیک خانواده ها فراهم شود. همانطور که می دانید استان گلستان و جنگل های آن پر است از رودخانه، چشمه و آبشار. پارک جنگلی ناهارخوران نیز از این قاعده مستثنی نیست و چندین چشمه آب و رودخانه در آن واقع شده است که جز جاذبه های اصلی آن نیز به شمار می رود. هرچند که حجم آب چشمه ها در چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است اما هنوز هم بعضی از آنها ارزش تماشا و سر زدن را دارد.

به عنوان مثال رودخانه زیارت که مسیرش از روستای زیارت شروع می شود یکی از اصلی ترین رودخانه های ناهار خوران به شمار می رود. این رودخانه با طی کردن مسافتی 40 کیلومتری جزیی از حوضه آبریز قره سو به شمار می رود. این رودخانه علاوه بر مجذوب کنندهیت های گردشگری که دارد یکی از منابع اصلی تامین آب استان گلستان نیز به شمار میرود.

کوهنوردی در پارک جنگلی ناهارخوران

کوهنوردی در پارک جنگلی ناهارخوران یکی از تفریحات اصلی این پارک به شمار میرود. اگر اهل ورزش کوهنوردی هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری به این پارک بزنید و از دل جنگل های سرسبز و پوشیده مسیر خود را به سمت بالا طی کنیدو البته در طی مسیر و از زمان های گذشته بعضی از پله های سنگی قدیمی به جای مانده است که صعود را کمی آسان تر می نماید. اگر به قصد کوهنوردی به پارک جنگلی ناهارخوران می روید بهتر است از ضلع غربی یا جنوب غربی وارد پارک شوید.

مسیر صعودی این کوه ها به سفید رود ختم می شود و حتی اگر بخواهید از آن بالاتر نیز می توانید بروید. بعلاوه در صورتی که مسیر جنگل نوردی را انتخاب کنید پس از طی کردن مسافتی 5 کیلومتری با پای پیاده به جنگل النگدره می رسید که یکی از زیباترین جنگل های ایران به شمار میرود.

پوشش گیاهی و جانوری پارک

پوشش جانوری پارک جنگلی ناهارخوران به علت ساخت و سازهای بی رویه در چند سال گذشته و از بین رفتن بخش هایی از طبیعت آن، بسیار کم شده است. تقریبا هر زمانی که تعداد انسان های منطقه کم شود مانند شب ها سر و کله حیوانات به جای مانده در جنگل نیز پیدا می شود. حیواناتی نظیر گراز ، شغال ، خفاش ، موش ، راسو ، سنجاب ، عقاب ، شاهین ، قمری ، جغد ، سهره ، ریسک و مارمولک جنگلی هنوز هم در پارک جنگلی ناهارخوران مشغول به زندگی هستند.

پوشش گیاهی پارک جنگلی ناهارخوران از نوع معتدل خزری است و جز جنگل های هیرکانی محسوب می شود. هر چند که انسان ها با دخالت شان پوشش گیاهی پارک را نیز دستخوش تغییر داده اند اما هنوز هم تنوع خوبی در این پوشش گیاهی دیده می شود. در ناهار خوران درختانی همانند بلوط ، انجیلی ، ممرز ، افراپلت ، نمدار ، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درخچه های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی، کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیل و مینا را می توانید از نزدیک مشاهده کنید.

اقامت در پارک جنگلی ناهارخوران

بسیاری از مسافران و گردشگرانی که پارک جنگلی ناهارخوران می آیند تصمیم می گیرند تا حداقل یک شب را در این فضای فوق العاده سپری کنند. هتل، خانه های محلی و کلبه های جنگلی از انتخاب های شما برای اقامت است. هرچند که خودتان نیز می توانید کمپ نموده و شب را در چادر به صبح برسانید. توجه داشته باشد که آب و هوای منطقه ناهار خوران نسبت به شهر سردتر است و بعلاوه احتمال بارش در آن نیز بیشتر از شهر است. بسیاری از افراد فصل تابستان را برای کمپ کردن در این پارک انتخاب می کنند و علت شان نیز فرار از گرمای هوا است. اما فصل پاییز نیز پارک جنگلی بسیار زیبا و تماشای می شود و تنوع رنگی آن چشم همه را مجذوب خود می نماید.

جمع بندی پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران یکی از جاذبه های قدیمی و اصلی شهر گرگان است. در صورتی که به این شهر سفر می کنید بهتر است حداقل یک روز خود را در این پارک سپری کنید. پوشش گیاهی پارک فوق العاده است و به همراه رودخانه ها و چشمه هایی که در آن واقع شده است منظره ها بکر و تماشای برای گردشگران فراهم شده است.

اگر اهل کوهنوردی نیز هستید یکی از مجذوب کننده ترین مسیرهای صعودی شمال ایران نیز از همین پارک شروع می شود و به سفید رود ختم می شود. در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که به پارک جنگلی ناهارخوران می روید حتما در حفظ تمییزی پارک و بعلاوه بافت گیاهی و جانوری آن، تلاش بورزید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2392

به "دلیل معروفیت پارک جنگلی ناهارخوران در شهر گرگان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل معروفیت پارک جنگلی ناهارخوران در شهر گرگان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید