فهرج، شهرملی چیلوک ریسی کشور می گردد؟

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران/کرمان مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فهرج گفت: با توجه به شروع چیلوک ریسی در این شهرستان، پیش بینی می گردد بیش از 20 میلیون رشته چیلوک به وسیله هنرمندان صنایع دستی فراوری گردد.

فهرج، شهرملی چیلوک ریسی کشور می گردد؟

حمید وحیدزاده با اشاره به شروع چیلوک ریسی در شهرستان فهرج اظهار کرد: فراوری چیلوک در این شهرستان به صورت خانوادگی و از اول دی ماه، شروع و تا اتمام خوشه بندی نخلستان ها انجام می گردد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فهرج با بیان اینکه 70درصد مردم این شهرستان به فراوری این نوع صنایع دستی می پردازند اضافه نمود: هر خانواده فهرجی بیش از 50 هزار چیلوک یک متری فراوری می نماید.

وی با بیان اینکه فراوری چیلوک دارای ارزش ریالی 20 میلیارد تومان در طول یک سال است، گفت: فراوری این نوع صنایع دستی در فهرج به صورت گسترده انجام می گردد و عایدی مردم این شهرستان بعد از خرما و مشاغل خرد از محل فراوری چیلوک است.

وحیدزاده اضافه نمود: فهرج تنها شهرستانی است که در آن فراوری انبوه چیلوک انجام می گردد و انتظار می رود فهرج به عنوان شهرملی چیلوک ریسی کشور ثبت و معرفی گردد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فهرج اظهار کرد: شهرستان های نرماشیر، ریگان و بم هم به فراوری این صنعت می پردازند اما در شهرستان فهرج چیلوک ریسی به شغلی پایدار تبدیل شده است.

وی بیان نمود: چیلوک های فراوری شده به وسیله مردم شهرستان های شرقی و استان های همجوار شهرستان فهرج خریداری می گردد.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، وحیدزاده اعلام کرد: چیلوک بافی (سیس بافی) به رشته طناب هایی گفته می گردد که از الیاف درخت خرما فراوری شده و استحکام بالایی دارد و از آن برای بستن خوشه های خرما (خوشه بندی) و بعلاوه انواع فراوریات صنایع دستی استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2061

به "فهرج، شهرملی چیلوک ریسی کشور می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرج، شهرملی چیلوک ریسی کشور می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید