کشورهای کوچک دنیا را بشناسیم

به گزارش فروشگاه کوچک، شاید باورتان نشود ولی کشوری در دنیا وجود دارد که کمتر از 1 کیلومتر وسعت دارد و برای خودش یک نظام سیاسی حسابی دارد، در ادامه میخواهیم با کشورهایی در دنیا آشنا شویم که وسعت کمی دارند و البته در مورد موقعیت و جمعیت آنها بیشتر بدانیم.

کشورهای کوچک دنیا را بشناسیم

به طور رسمی در حدود 194 کشور در جهان وجود دارد که دارای مقدار قابل توجهی قلمرو خاکی و جمعیت هستند. در این میان کشورهایی نیز هستند که در مقابل شهرهای دیگر کشورها نیز بسیار کوچک تر به نظر می رسند. این کشورهای کوچک معمولاً در اروپا، دریای کارائیب و اقیانوس آرام قرار دارند که مساحت آن ها کمتر از 400 کیلومتر مربع است. مساحت 10 کشور کوچک جهان روی هم حدود 1491.4 کیلومتر مربع است که حتی از مساحت شهر هیوستون (1625.2 کیلومتر مربع) نیز کمتر است. اما این کشورها حکومت و فرهنگ خاص خو را داشته و اغلب آن ها از ثروتمندترین، دوردست ترین و پیچیده ترین کشورهای جهان به شمار می آیند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 10 کشوری که کوچک ترین کشورهای جهان لقب گرفته اند آشنا کنیم.

مالت با مساحت: 316 کیلومتر مربع

مالت یک کشور جزیره ای بوده و در دریای مدیترانه واقع شده است. جمهوری مالت در واقع از سه جزیره تشکیل شده است: گوزو، کومینو و مالت که جزیره آخر از تو مورد دیگر بزرگ تر است. این کشور کوچک کمی بیش از 450.000 نفر جمعیت دارد که آن را به یکی از شلوغ ترین کشورهای جهان با کمترین سرانه فضا برای هر نفر تبدیل می کند. البته کشور مالت یکی از جاذبه های گردشگری دیدنی اروپا بوده و هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای لذت بردن در هوای آفتابی،سواحل زیبا، تاریخ غنی و تفریح شبانه دلچسب به این کشور سفر می کنند. کشور مالت 316 کیلومتر مربع مساحت دارد که آن را به دهمین کشور کوچک دنیا تبدیل کرده است.

مالدیو با مساحت: 300 کیلومتر مربع

مالدیو کشوری کوچک در اقیانوس هند است که از لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین کشور آسیا به شمار آمده و یکی از مراکز اصلی جذب گردشگر در این قاره می باشد. در کشور مالدیو بیش از 1.192 جزیره مرجانی وجود دارد که در گستره ای 90.000 کیلومتر مربعی قرار گرفته و بدین ترتیب مالدیو به عنوان پراکنده شده ترین کشور جهان شناخته می شود. این کشور در گذشته مستعمره قدرت های بزرگی مانند پرتغال، هلند و بریتانیا بوده و در سال 1965 استقلال خود را بدست آورد. امروزه مالدیو اقتصاد توریسمی بسیار فعال و پویایی دارد که آن را مرهون سواحل شنی سفید مشهور و آب های آبی کریستالی خود است. مالدیو با 300 کیلومتر مربع مساحت خاکی نهمین کشور کوچک جهان به شمار می آید.

سنت کیتس و ناویس با مساحت: 261 کیلومتر مربع

دو جزیره سنت کیتس و ناویس در دریای کارائیب از اولین جزایر این منطقه بودند که به تسخیر اروپاییان درآمدند. اقتصاد سنت کیتس و ناویس عمدتاً بر صنعت توریسم استوار بوده اما کشاورزی و صنایع تولیدی کوچک نیز سهمی از اقتصاد را به خود اختصاص داده اند. این کشور کوچک دارای بهترین مراکز شیرجه زنی در جهان بوده و محیط زیست دریایی آن بسیار منحصر به فرد است. سنت کیتس و ناویس در گذشت برای قرن ها منبع اصلی صادرات شکر بوده اما مزارع نیشکر آن اکنون به هتل ها و مراکز اقامتی زیبا و لوکس تبدیل شده اند.

جزایر مارشال با مساحت: 181 کیلومتر مربع

جزایر مارشال که به طور رسمی جمهوری جزایر مارشال نامیده می شود، یک کشور جزیره ای است که در اقیانوس آرام قرار دارد. جزایر مارشال در نقطه ای بین ایالات متحده و هاوایی و استرالیا قرار گرفته و بخشی از میکرونزیا شناخته می شود. محیط اطراف این جزایر از گونه های زیستی متنوعی تشکیل شده که شامل بیش از 800 گونه ماهی و 160 گونه مرجان می باشد. علاوه بر این در برخی از نقاط این کشور گورستان هایی برای کشتی ها وجود دارد و بدین ترتیب جزایر مارشال با 181 کیلومتر مربع مساحت، رتبه هفتم کوچکترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

لیختن اشتاین با مساحت: 160 کیلومتر مربع

این کشور آلمانی زبان تنها کشوری است که تماماً در کوه های آلپ واقع شده است. لیختن اشتاین بین سوییس و اتریش واقع شده و بیشترین میزان ثروت سرانه بر اساس جمعیت را در جهان به خود اختصاص داده است و کمترین میزان بیکاری در جهان با تنها 1.5 درصد نیز در اختیار این کشور است. وارد شدن به این کشور کمی دشوار است زیرا هیچ فرودگاهی در داخل این کشور وجود ندارد. کسانی که قصد سفر به این کشور دارند باید خود را به فرودگاه زوریخ سوییس رسانده و سپس وارد کشوری شوند که هنوز توسط یک شاهزاده اداره می شود. با تنها 160 کیلومتر مربع مساحت، لیختن اشتاین ششمین کشور کوچک جهان از لحاظ مساحت به شمار می آید.

سن مارینو با مساحت: 61 کیلومتر مربع

سن مارینو کشوری است که کاملاً در محاصره ایتالیا قرار داشته و به طور رسمی جمهوری سن مارینو نامیده می شود. این کشور قدیمی ترین سیستم پادشاهی در جهان را دارد که هنوز به پایان نرسیده است و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با سرانه درآمدی بسیار بالا به شمار می آید. سن مارینو سومین کشور کوچک قاره اروپا بوده و تنها حدود 30.000 نفر جمعیت دارد که یکی از کمترین نرخ های بیکاری در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور با تنها 61 کیلومتر مربع مساحت پنجمین کشور کوچک جهان محسوب می شود.

تووالو با مساحت: 26 کیلومتر مربع

تووالو (Tuvalu) کشوری است که قبلاً با نام جزایر الیس (Ellice Islands) شناخته می شد. این کشور کوچک در اقیانوس آرام و در مجاورت شمال شرق استرالیا واقع شده و مساحت آن تنها 26 کیلومتر مربع می باشد. تووالو به عنوان چهارمین کشور کوچک جهان تنها 10.000 نفر جمعیت داشته و طول جاده های آن تنها 8 کیلومتر است. همچنین در این کشور جزیره ای تنها یک بیمارستان بزرگ وجود دارد. تووالو قبلاً جزیی از خاک بریتانیا بوده اما در سال 1978 استقلال خود را به دست آورد. به دلیل دوردست بودن این کشور، صنعت توریسم آن رونقی نداشته و در سال 2010 تنها 2.000 نفر به نووالو آمدند که 65 درصد از این دیدارها برای مقاصد تجاری و نه تفریحی بود.

نائورو با مساحت: 21 کیلومتر مربع

کشور جزیره ای نائورو در شرق هند واقع شده و کوچکترین کشور جزیره ای در جهان به شمار می آید. این کشور در دهه 1980 به خاطر معدن های غنی فسفات خود بسیار پررفت و آمد بود اما اکنون یک جزیره ساکت است که گردشگران به خاطر دوردست بودن اهمیت زیادی به آن نمی دهند. به دلیل کاهش شدید ذخایر معادن فسفات، نرخ بیکاری در این کشور به بیش از 90 درصد رسیده و 10 درصد باقیمانده جمعیت نیز تنها در استخدام دولت این کشور هستند. همچنین شهروندان این کشور چاق ترین مردمان جهان شناخته می شوند و 97 درصد مردان و 93 درصد زنان آن به چاقی یا اضافه وزن شدید مبتلا هستند. به همین دلیل نائورو بیشتری تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 را در جهان در خود دارد به طوری که 40 درصد از مردم این کشور از این بیماری رنج می برند.

موناکو با مساحت: 2 کیلومتر مربع

موناکو کشوری کوچک است که در سواحل فرانسه موسوم به فرنچ ریویرا (French Riviera) واقع شده و بیشترین تعداد میلیونرها و میلیاردرها در جهان بر اساس جمعیت را در خود جای داده است. این کشور با تنها 2 کیلومتر مربع مساحت دومین کشور کوچک جهان به شمار آمده و بیشتر به خاطر کازینوها و کالاها و خدمات لوکس خود شناخته می شود. موناکو زمین بازی افراد ثروتمند و مشهور بوده و از سه طرف با فرانسه و از طرف دیگر با دریای مدیترانه احاطه شده است. زبان اکثر ساکنان محلی این کشور کوچک فرانسوی است. این کشور با 36.000 جمعیت شلوغ ترین کشور جهان بر اساس سرانه فضا برای هر شهروند به شمار می آید. مهم ترین اتفاق بزرگ سالانه در این کشور مسابقات فرمول یک است که در مسیرهایی در خیابان های این شهر برگزار می شود.

واتیکان با مساحت: 0.44 کیلومتر مربع

کوچکترین کشور جهان واتیکان است که به آن Holy See نیز گفته می شود. این کشور با تنها 0.44 کیلومتر مربع مساحت کوچکترین کشور خاکی جهان به شمار می آید. این کشور در واقع در درون شهر رم در ایتالیا واقع است و مرکز کلیسای کاتولیک این شهر است کلیسای سنت پیترز باسیلیکا که بزرگ ترین کلیسای جهان می باشد در واتیکان واقع بوده که بخش قابل توجهی از آثار هنری دوره رنسانس در آن نگهداری می شوند. هزینه های اداره این کشور کوچک از هدایا و کمک های داوطلبانه بیش از یک میلیارد عضو کلیسای کاتولیک روم در سراسر جهان تامین می شود. بخش دیگری از درآمد این کشور کوچک از طریق فروش استامپ ها و کارت پستال ها، توریست ها و ورودی موزه ها تامین می شود.

انتشار: 5 تیر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1

به "کشورهای کوچک دنیا را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای کوچک دنیا را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید