گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: شروع راه گردشگری کشاورزی به اواخر دهه 1800 میلادی باز می شود، زمانی که در جنگ جهانی اول شهرنشینان به قصد گریز از خستگی های شهری و رکود مالی مدتی کوتاه را در منازل اقوام روستایی خود سپری می کردند.

گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟

مژگان ثابت تیموری در گفت وگو با خبرنگاران در مورد جهانگردی کشاورزی اظهار کرد: این نوع جهانگردی اخیرا باب شده و در ایران نیز اقبال خوبی نسبت به آن اجرا شده است. جهانگردی کشاورزی از شاخه های متنوعی تشکیل شده است. یکی از مقاصد عمده جهانگردی، روستاها، مزارع، باغات و عرصه های طبیعی وابسته به روستاها بوده که احتیاجهای جهانگردان را از نزدیک ترین مقاصد مربوط به تفرجگاه های طبیعی تامین کند. به عنوان مثال احتیاج جهانگردان در سفر به جنگل های شمال از اقامتگاه های روستایی یافت می شود.

وی ادامه داد: یک حوزه نو در ایران برای افرادی که می خواهند به فضاهای بسیار زیبا و متنوع نسبت به زندگی اصلی خود ورود پیدا نمایند، قابل احیا است. هدف اصلی از جهانگردی کشاورزی آشنایی با نوعی از منظره فرهنگی و اجتماعی است، در حالی که در کنار آن جاذبه های اصلی همچون جاذبه های طبیعی و فرهنگی نیز قابل مشاهده و لمس است.

حفظ اصالت روستاییان، مهمترین رکن در جهانگردی کشاورزی

عضو هیات علمی پژوهشکده جهانگردی جهاد دانشگاهی افزود: غذایی که در فضای مزرعه و یا خانه باغ روستایی به مهمانان ارائه می شود، باید اصالت داشته و برگرفته از همان روستا و فضایی باشد که جهانگردان به آن وارد شده اند. بهره برداری از فعالیت های کشاورزی و فرهنگ روستایی جاذبه اصلی این نوع از جهانگردی است. آن چیزی که آن را از اکوتوریسم متفاوت می نماید، نوع جاذبه اصلی این نوع از جهانگردی کشاورزی است.

ثابت تیموری در مورد مزیت های جهانگردی کشاورزی اظهار داشت: متنوع سازی کشاورزی، ایجاد عایدی اضافی، حفظ سلامت کسب و کار، حفظ منابع، سنت ها و فرهنگ بومی و یاری به پایداری جهانگردی از اهداف و مزایای جهانگردی کشاورزی است.

عایدی جهانگردی کشاورزی مکمل عایدی کشاورزان است، نه عایدی اصلی آنان

وی در پاسخ به این سوال که جهانگردی کشاورزی از کجا شروع شده و به چه علتی این نوع از جهانگردی شکل گرفته، توضیح داد: یکی از دلایلی که توصیه می کنیم کشاورزان به این سمت وسو ورود پیدا نمایند این است که عایدی حاصل از جهانگردی کشاورزی قرار است عایدیی مکمل برای کشاورزان باشد؛ نه اینکه کشاورز تمام فعالیت های خود را مبتنی بر ارائه خدمات به جهانگردان قرار دهد و از فضای اصلی کار و فراوری خود غافل شود. یک کشاورز با تمام اصالت هایی که در مزرعه، باغ و فضای کشاورزی خود دارد، اقدام به پذیرایی از مهمانانی می نماید که بتوانند از محصولات آن باغ استفاده نموده و با یک خاطره خوب آن مزرعه را ترک نمایند.

این فعال جهانگردی افزود: تجربه دوشیدن شیر دام های اهلی، دانه دادن، تعریف دام و طیور، تجربه باغداری و کشاورزی، استفاده از ماشین آلات کشاورزی و همراهی با کشاورز برای بهره برداری از محصول، تجربیاتی است که جهانگرد می تواند با حضور در باغ و مزرعه کشاورز کسب کند.

ثابت تیموری عنوان نمود: وقتی از قاره آمریکا به سمت شرق آسیا حرکت می کنیم مزارع گسترده با خانه های روستایی در دل آن بیشتر به چشم می خورد، در حالی که وقتی به سمت شرق، اروپا و آسیا حرکت می کنید، روستاهای متراکم تر و خانه های فشرده تر به چشم می آیند، که علت آن این است که اجتماع مردم روستایی باعث شده بهتر از محیط روستایی خود دفاع نمایند. بنابراین اراضی کشاورزی معمولا اطرف روستا قرار گرفته است. زندگی کشاورزی و فعالیت هایی که در این دو نوع کشاورزی در شرق و غرب می توان مشاهده کرد فرق دارد.

وی به فرایند شروع جهانگردی کشاورزی پرداخت و گفت: شروع راه جهانگردی کشاورزی به اواخر دهه 1800 بازمی شود. در جنگ جهانی اول، سفر شهرنشینان به قصد گریز از خستگی های شهری و اقامت کوتاه در منازل اقوام روستایی افزایش پیدا کرد و علت دیگر آن رکود مالی شدید و کمبود موادغذایی به علت جنگ بوده که در سال های 1930 و 1940 رخ داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده جهانگردی جهاد دانشگاهی توضیح داد: فعالیت هایی مانند اسب سواری و بازدید از باغ وحش های حیوانات خانگی در مزارع در دهه 1960 تا 1970 به این نوع از فعالیت های جهانگردی کشاورزی در مزارع اضافه شد و اقامت شبانه در مزارع از سال 1980 و 1990 ادامه پیدا کرد.

تایلند یکی از مقاصد محبوب در حوزه جهانگردی کشاورزی است

ثابت تیموری افزود: کشور تایلند در حال حاضر یکی از کشورهای مقصد جهانگردی کشاورزی است که به صورت حرفه ای و برنامه ریزی شده توسعه جهانگردی کشاورزی خود را پیش می برد. کشورهای اروپایی و آمریکایی که بازاریابی و تبلیغات خوب دارند تنها به عنوان مقاصد جهانگردی کشاورزی شناخته نمی شوند، بلکه در شرق آسیا نیز این حوزه از جهانگردی پیشرفته است. بعلاوه اتریش یکی از مقاصد اصلی جهانگردی کشاورزی در اروپا محسوب می شود. از سال 1992 به صورت رسمی این نوع از جهانگردی در اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفته است. در سال 1996 نیز با موضوع کشور ایتالیا به صورت رسمی ثبت شده است.

وی بیان نمود: بعلاوه کشور آلمان با سابقه ای 150 ساله یکی از قطب های جهانگردی کشاورزی به شمار می آید که پس از جنگ جهانی دوم به ویژه در دهه 1970، با توسعه کشاورزی ارگانیک و ایجاد تحولات گسترده در جهانگردی کشاورزی رونق پیدا کرد. بیش از 20 هزار مزرعه ارگانیک و بیش از 400 مزرعه به خدمات جهانگردی کشاورزی در آلمان اشتغال دارند. سازمان جهانی جهانگردی رشد 11 درصدی این نوع از جهانگردی را تا سال 2029 پیش بینی نموده که عایدی هنگفتی را عاید این صنعت می نمایند.

عضو هیات علمی پژوهشکده جهانگردی جهاد دانشگاهی افزود: بعلاوه تمام استان های کشور به نوعی اقلیم خاص خود را دارند. بنابراین تمام نقاط ایران علاوه بر اینکه می توانند یک فضای خوب و مجذوب کننده برای جهانگردی مبتنی بر طبیعت باشند، بعلاوه می توانند بسته به نوع محصول فراوریی آن منطقه به عنوان مقصد جهانگردی کشاورزی به وسیله علاقه مندان به این حوزه انتخاب شوند.

ثابت تیموری ادامه داد: حوزه های آب ریز کشور، ویژگی های منحصر به فردی برای هر یک از منطقه ها ایران در حوزه کشاورزی و دامداری رقم زده که می توانند جاذبه های بسیار عالی برای بازدیدنمایندگان به وجود آورند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2003

به "گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید