تور هند ارزان: آیا هند می تواند از پس معضل زباله های پلاستیکی برآید؟

به گزارش فروشگاه کوچک، نخست وزیر هند وعده داده است که تا سال 2022 استفاده از کلیه پلاستیک های یک بارمصرف ممنوع خواهد شد؛ اما آیا این کشور می تواند به هدف خود برسد و از پس این معضل برآید؟

تور هند ارزان: آیا هند می تواند از پس معضل زباله های پلاستیکی برآید؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

کشور هند پس از چندین دهه که به عنوان بزرگ ترین فراورینماینده زباله های پلاستیکی جهان به حساب می آمد، وعده داده است که تا سال 2020 استفاده از پلاستیک یک بارمصرف را محدود خواهد نمود؛ اما آیا این وعدده محقق خواهد شد؟ هوو کینگستون، نویسنده و فعال محیط زیست، بیش از 30 سال است که سفرهایی طولانی به مکان های طبیعی و کشورهای مختلف داشته و مدت زیادی است که در کارزار مبارزه با پلاستیک های یک بارمصرف حضور دارد. او تجربیات و مشاهدات خود از هند را با ما در میان گذاشته است که در ادامه از زبان خود او می خوانیم.

خیلی دنبال دستمال توالت اضافی گشتم و کل کابین لوکس مان در Reni Pani Jungle Lodge را زیرورو کردم، تا اینکه در سرویس بهداشتی چشمم به دستمال توالتی خورد که در یک کیسه پلاستیکی قرار داشت. به غیر از این موضوع، هیچ نشانه دیگری از پلاستیک، این شیطان مدرن امروزی ندیدم. جالب اینجا بود که قهوه در شیشه و آب تصفیه شده در بطری های آلومینیومی با قابلیت استفاده مجدد قرار داشت و درون سطل ها، کیسه های پارچه ای قابل استفاده مجدد گذاشته بودند. ما پس از چند روز کوهنوردی و کمپینگ در پارک ملی ساتپورا که تنها محل زندگی ببرها در هند محسوب می گردد و سافاری با پای پیاده در آن مجاز است، به این اقامتگاه رسیدیم. در طی همان چند روز، از پیداکردن پلاستیک، این معضل همه گیر و دردسرساز به شدت ناراحت شدم. در طول راه، راهنماهای ما، پلاستیک هایی را که از رودخانه دنوا به پارک آورده شده بود، برمی داشتند.

هنگام قایق رانی روی رودخانه گانگا نیز همین ماجرا تکرار شد و قایق ران های ایمنی ما دائم بطری های پلاستیکی را از آب بیرون می کشیدند. آکشای کومار یکی از اولین اپراتورهای روی این رودخانه است که فعالیتش را از دهه 80 آغاز کرد، هرچند اکنون تعداد این اپراتورها به بیش از 300 مورد رسیده است. او به من گفت:

شرکت های قایق رانی سالی دو بار، یک روز را به پاک سازی رودخانه و سواحل آن اختصاص می دهند.

گانگا، به عنوان طولانی ترین و مقدس ترین رودخانه هند اکنون تحت برنامه دولتی: مأموریت ملی برای پاک سازی گانگا قرار گرفته است. گوراو چوپرا که مدیریت شرکت Cleantec را برعهده دارد و برای لایروبی زباله های پلاستیکی از گانگا و سایر رودخانه های هند قرارداد بسته است، نیز گفت:

باور نمی کنی که ما چه چیزهایی از رودخانه جمع آوری کردیم.

همه ما اکنون می دانیم که باید کاری برای استفاده بیش از حد از پلاستیک انجام گردد، ماده خطرناکی که در حال دفن زمین ها و دریاهای ما زیر لایه ای غیربازیافتی، درخشان و ترد است. دیکشنری کالینز نیز به همین جهت، عبارت یک بارمصرف را به عنوان کلمه سال 2018 انتخاب کرد.

هند مثل معشوقی است که از فکر شما جدا نمی گردد و حتی سال ها پس از سفرتان به این کشور، کشش این مکان همچنان شما را جذب می نماید و امیدوار هستید که دوباره پیروز به ملاقات آن شوید. من در طول دهه 1980 و 1990 به هند سفر کردم و در همان زمان با خیل زیادی از پلاستیک روبرو شدم که در همه جا ریخته شده بود. این زباله های پلاستیکی جلوی راه رودخانه ها را بسته بودند. هیچ کس تصاویر تاج محل را از سمت لجن های روغنی رودخانه یامونا به نمایش نمی گذارد، لجن هایی که دورتادور آن را کوهی از پلاستیک های ساحل احاطه نموده است.

در سال 2008 برای اسکی به هند رفتم و دیدم که اوضاع وخیم تر شده است؛ هرچند که حداقل اقداماتی برای مقابله با این معضل آغاز شده بود. در استان هیماچال پرادش، کیسه های پلاستیکی ممنوع شده بود و همه کسبه بازار از کیسه های کاغذی استفاده می کردند که بسیاری از آن ها از کاغذهای مقرون به صرفه بازیافتی ساخته شده بود.

هرچند که این اقدام مثل موج کوچکی در برابر سونامی زباله های پلاستیکی به نظر می رسید. اواخر سال گذشته سفر دیگری به هند داشتم. درست یک ماه قبل از سفرم، هند میزبانی روز جهانی محیط زیست سازمان ملل با شعار مبارزه با آلودگی پلاستیکی را در سال 2018 برعهده داشت. در همان روز، ناندر موی، نخست وزیر هند، گفت که کشورش تا سال 2022 استفاده از کلیه پلاستیک های یک بارمصرف را ممنوع خواهد نمود. این منظره بزرگی برای این کشور پرجمعیت به شمار میرود؛ هرچند که داشتن منظره بهتر از نداشتن آن است. کشورم، استرالیا، حتی این منظره را هم ندارد. او می گوید:

هند در وضع قوانین سریع عمل می نماید، اما در اجرای آن ها کند است. شکی ندارم که هند نمی تواند به هدف خود برسد؛ هرچند که پس از صحبت های نخست وزیر، کنفدراسیون صنایع هند، طرح بدون پلاستیک را با 35 شرکت از بزرگ ترین شرکت های هند امضا نموده است. فقط زمان نشان خواهد داد که وعده هند تا چه مقدار صحت دارد.

در حال حاضر شرکت های صنعت نوشیدنی نظیر کوکا کولا و پپسی دولت را متقاعد نموده اند که بطری های نوشیدنی PET را می توان بازیافت کرد و به همین علت یک بارمصرف به حساب نمی آیند. با این وجود، برخلاف شیشه، هیچ پلاستیکی را نمی توان به محصولی که پیش تر بوده است، بازیافت کرد، مگر آنکه محصولی با کیفیت پایین تر فراوری نمایند. از بسیاری جهات، بازیافت کردن راه حل کشورهای غیرمتعهد است و شامل استفاده بی علت از منابع غیرضروری برای فراوری محصولات غالباً غیرضروری می گردد.

تعدادی از استان های هند به تبعیت از دولت مرکزی، ممنوعیت استفاده از پلاستیک را اعلام نموده اند. استان های مهاراشترا، هیماچال پرادش، اودیسا و اوتار پرادش، همه یا بعضی از بطری ها، کیسه ها، نی ها، ظروف پیک نیک و فنجان های یک بارمصرف را ممنوع نموده اند.

به وسیله تابلوها نیز از مردم خواسته شده است تا اعتیاد به استفاده از پلاستیک را کنار بگذارند. در بسیاری از مکان هایی که در سفر اخیرم اقامت داشتم، شاهد کوشش های واقعی در این زمینه بودم. هنگام حضور در اقامتگاه ها و در طول تورها، آب تصفیه شده در بطری های پلاستیکی ریخته نشده بود، شامپو در ظروف سرامیکی بود و در سطل های زباله، پلاستیک نگذاشته بودند.

با این حال، چه کاری از گردشگران این کشور برمی آید تا به مردم هند در ادامه این جهت مثبت یاری نمایند؟ در وهله اول، هرگز خود را به عنوان یک فرد، دست کم نگیرید، چراکه قدرتمندترین عامل تغییر هستید. سفرکردن با چمدانی از وسایل مفید که شامل بطری، فنجان، نی و قاشق با قابلیت استفاده مجدد می گردد، می تواند تأثیر منفی شما را کاهش دهد؛ اما اگر نگران آب آشامیدنی هستید، باید بدانید که در بیشتر نقاط هند مثل بخش های زیادی از جهان، آب آشامیدنی شیرهای آب به همان مقدار آب بطری های پلاستیکی یک بارمصرف، خوب هستند. این صنایع فراوری بطری آب هستند که بنا بر دلایل تجاری، بذر شک و تردید را در دل مردم می اندازند. همان طور که ذکر شد، بسیاری از اپراتورها و هتل ها در حال حاضر آب تصفیه شده ارائه می نمایند و اگر هنوز هم نگران بهداشت آب هستید، می توانید تصفیه نماینده آب تهیه نموده یا اقدامات احتیاطی مشابه را اتخاذ کنید. به یاری بعضی از انواع تصفیه نماینده های آب، فقط در عرض چند ثانیه، آب آشامیدنی عاری از هرگونه باکتری، ویروس، ماده شیمیایی و رسوب خواهید داشت.

سال گذشته به غیر از هند، به تاجیکستان، اردن، آفریقای جنوبی و جاهای مختلف اروپا سفر کردم و با خیال راحت از آبی که در بطری های یک بارمصرف نبود، استفاده کردم.

اگر برای سفر به هند برنامه ریزی می کنید، می توانید تور هند را در خبرنگاران جستجو نموده و برترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت بخرید. بعلاوه برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، خبرنگاران لیست کاملی از جاهای دیدنی هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری به هند داشته باشید.

منبع: کجارو / adventure.com
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2040

به "تور هند ارزان: آیا هند می تواند از پس معضل زباله های پلاستیکی برآید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند ارزان: آیا هند می تواند از پس معضل زباله های پلاستیکی برآید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید