انواع دستکش طبی و غیرطبی همراه با کاربردهای آن ها

به گزارش فروشگاه کوچک، احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که تمام دستکش های ساخته شده از لاتکس یا پلاستیک را با نام دستکش طبی می شناسید. اما باید بدانید که انواع دستکش طبی با دستکش های مخصوص مشاغل دیگر با هم تفاوت دارند، حتی اگر ظاهری شبیه به هم داشته باشند. در این مطلب از خبرنگاران مگ قرار است علاوه بر معرفی انواع دستکش طبی و کاربردهای آن، دیگر انواع دستکش های محافظتی را هم به شما معرفی کنیم تا بتوانید با توجه به حرفه و فعالیت تان انتخاب مناسبی داشته باشید.

انواع دستکش طبی و غیرطبی همراه با کاربردهای آن ها

1. دستکش لاتکس

این دستکش یکی از انواع دستکش طبی است که از جنس لاتکس سخته شده و از دست شما در برابر پاتوژن های خون، خطرات زیستی و مواد شیمیایی محافظت می نماید. پوشیدن آن ها حس لامسه را از بین نمی برد و مانعی برای لمس کردن اجسام ایجاد نمی نماید. به همین علت در مشاغلی که احتیاج به دقت بالا دارند، مثل جراحان، از این دستکش استفاده می گردد. این دستکش به نوعی دستکش طبی کشی هم محسوب می گردد چون به مقدار دست باز می گردد، روی دست کاملا می چسبد و آزاد نیست. پس اگر قصد خرید دستکش طبی معمولی دارید این گزینه برای شما مناسب است.

برترین موارد استفاده از دستکش لاتکس

وقتی قرار است با مواد بیولوژیکی یا محلول های مبتنی بر آب کار کنید، لاتکس یک انتخاب عالی است. این دستکش محکم و راحت است و در بسیاری از مشاغل مثل دندانپزشکی، مراقبت از بچه ها و سالمندان، خدمات غذایی، خدمات زیبایی یا حتی فراوری و کار با ماشین استفاده می گردد.

محدودیت های دستکش لاتکس

دستکش لاتکس از شما در برابر اجسام تیز محافظت نمی نماید و به راحتی سوراخ می گردد. بعلاوه حلال های آلی می توانند بافت آن را از بین ببرند. ممکن است سوراخی که در اثر برخورد با هر یک از این مواد و لوازم ایجاد می گردد کوچک باشد با چشم دیده نگردد اما مواد از آن نفوذ نموده و به پوست دست تان آسیب می رساند. پس بهتر است در زمان کار با اجسام تیز و محلول های آلی از یک دستکش دیگر بهره ببرید. بعلاوه اگر به لاتکس حساسیت دارید می توانید از دستکش نیتریل بهره ببرید.

2. دستکش نیتریل

دستکش نیتریل هم یکی دیگر از انواع دستکش های طبی است که در صنایع دیگر هم کاربرد دارد. بر خلاف لاتکس که از لاستیک طبیعی ساخته می گردد، نیتریل (لاستیک نیتریل بوتادین) از لاستیک مصنوعی فراوری شده است. این دستکش از لاتکس قوی تر است و مقاومت بالایی در برابر سوراخ شدن دارد. بعلاوه قیمت آن معمولا از دستکش لاتکس ارزان تر است و باعث ایجاد واکنش آلرژیک کمتری می گردد.

برترین موارد استفاده از دستکش نیتریل

به علت مقاومت بالای دستکش های نیتریل در برابر خطرات زیستی، روغن ها و مواد شیمیایی، محبوبیت استفاده از آن در بین متخصصان حوزه سلامت و بهداشت بسیار بالا است. بعلاوه طراحان تتو و مکانیک ها هم از این دستکش ها استفاده می نمایند.

محدودیت های دستکش نیتریل

وقتی دستکش نیتریل می پوشید حس لامسه مثل قبل کار نمی نماید و ممکن است شما را اذیت کند. پس نمی توانید از این دستکش برای انجام کارهای ظریف بهره ببرید. البته تشخیص دستکش های نیتریل و لاتکس از یکدیگر برای کاربران عادی سخت است اما این تفاوت برای متخصصین حوزه پزشکی و درمان بسیار مهم است.

3. دستکش وینیل

این دستکش ها از پلی وینیل کلرید (PVC) ساخته شده اند که برای افزایش انعطاف پذیری نوعی پلاستیک هم به آن ها اضافه شده است. مزیت اصلی ین دستکش ها قیمت پایین آن هاست. به همین علت برترین گزینه برای مواقعی است که باید از دستکش یکبار مصرف استفاده و دائم آن ها را تعویض کنید.

برترین موارد استفاده از دستکش وینیل

این دستکش ها برای نظافت منزل، پخت غذا و برخی از خدمات پزشکی مناسب هستند. در واقع در هر موقعیتی که با موارد شیمیایی خطرناک و عوامل بیماری زا درگیر نیستید می توانید از این دستکش ها بهره ببرید. بسیار ارزان هستند و افرادی که می خواهند جلوی تماس پوست دست با مواد آلرژی زا را بگیرند می توانند با خیال راحت از دستکش وینیل استفاده نمایند.

محدودیت های دستکش وینیل

درست است که دستکش های وینیل نرم هستند و تا حد زیادی حس لامسه را فعال نگه می دارند اما دوام کمتری نسبت به دستکش نیتریل دارند. پس در زمان کار با مواد عفونی نباید از دستکش وینیل بهره ببرید. بعلاوه قابلیت تنفس این دستکش نسبت به لاتکس و نیتریل کمتر است و می تواند در استفاده های طولانی باعث عرق کردن دست ها گردد.

4. دستکش پلی اتیلن

پلی اتیلن نوعی پلیمر است که به عنوان رایج ترین پلاستیک در فراوریات روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. کیسه های پلاستیکی، بطری ها، فیلم ها و محصولات مختلف پلاستیکی شفاف از این ماده ساخته می شوند. دستکش های پلی اتیلن قیمت پایینی دارند و معمولا با عنوان دستکش یکبار مصرف شناخته می شوند. مقدار آن ها بزرگتر از سایت معمولی دست است و برای حفظ بهداشت در محیط های کم خطر، مثل آماده کردن غذا یا چیدن میز غذا، مورد استفاده قرار می گیرند. این نکته را فراموش نکنید که این دستکش ها در برابر روغن های خوراکی مقاوم نیستند.

5. دستکش نئوپرن

نئوپرن که گاهی با نام لاستیک نئوپرن هم در بازار شناخته می گردد، اولین لاستیک مصنوعی بود که فراوری شد. از این پلیمر برای ساخت لباس ضد آب، شلنگ ها، واشرها و محصولات ضد آب پلاستیکی استفاده می گردد. دستکش های نئوپرن همه کاره هستند و معمولا در برابر انواع مایعات غیر قابل نفوذ باقی می مانند. پس می توان گفت که آن ها برای موقعیت هایی که تماس طولانی با مایعاتی مثل الکل، پراکسید، سوخت، مایع هیدرولیک، اسیدها، بازها، هیدروکربن ها و اسیدهای آلی دارید، انتخاب مناسبی هستند.

6. دستکش لاستیکی بوتیل

این محصول از لاستیک مصنوعی ساخته شده و مقاوم، انعطاف پذیر و با ماندگاری طولانی است. این تنها ماده ای است که در برابر گازهای غیرقابل نفوذ است و می توان از این قابلیت به عنوان یک ویژگی خاص و منحصربه فرد نام برد. لاستیک بوتیل در برابر اسیدها و قلیایی ها، ازن، سیال هیدرولیک و کتون ها مقاوم است. در دمای 50 تا 120 درجه سانتیگراد کارآیی خود را حفظ می نماید. این ماده حتی در برابر سوخت موشک و اسیدهای بسیار خورنده مثل نیتریک، سولفوریک و هیدروفلوریک مقاوم است. این دستکش برای کارهایی که احتیاج به دقت بالا و حس لامسه دارند مناسب نیست و فقط باید به عنوان محافظی عالی در برابر مواد خطرناک از آن استفاده کرد.

7. دستکش پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی وینیل الکل (PVA)

نام این دو دستکش مشابه است اما کاربردشان کاملا با هم فرق دارد.

پلی وینیل کلراید

این ماده ارزان قیمت معمولا برای فراوری انواع دستکش های طبی استفاده می گردد اما باید در موقعیت هایی که با مواد شیمیایی خطرناک و عوامل بیماری زا در تماس نیستید استفاده گردد. این ماده در برابر الکل ها، نمک ه و محلول های بر پایه آب مقاوم هستند. دستکش های پلی وینیل کلراید قیمت کمی دارند و می توانند به عنوان دستکش یکبار مصرف کاربرد داشته باشند.

پلی وینیل الکل

این دستکش ها تخصصی هستند و طبیعتا قیمت بالاتری هم دارند. این ماده در برابر حلال های قوی و مواد شیمیایی فرساینده مقاوم است و می تواند گفت این مواد روی دستکش پلی وینیل الکل بی اثر هستند. PVA در برابر بریدگی و سوراخ شدن هم مقاوم است اما به آب و الکل حساسیت بالایی دارد. این دستکش هم از انواع دستکش های طبی به شمار می رود معمولا از آن در محیط هایی که با حلال های قوی کار می گردد، استفاده می نمایند.

8. دستکش الاستومر ترموپلاستیک (TPE)

الاستومتر نوعی پلیمر است که با گرم شدن شکل می گیرد و انعطاف پذیری خوبی دارد. پوشیدن آن احساسی شبیه به پلاستیک به شما می دهد و از جمله رزین های تخصصی با قیمت بالا محسوب می گردد. دستکش های TPE کاربردهای شبیه به دستکش های وینیل، PVC و پلی اتیلن دارد. مزیت این دستکش ها کم خطر بودن آن ها برای محیط زیست است چون پلیمر آن بازیافت می گردد و تغییر شکل می دهد.

9. دستکش پارچه ای

این دستکش ها از پارچه هایی مثل پشم و پنبه ساخته می گردد که از پوست دست شما در برابر سطوح ناهموار و سائیدگی های جزئی محافظت می نماید. بعلاوه از دست در برابر تغییرات دمایی، مثل کار در انبارهای یخچال دار، مراقبت می نماید. البته این دستکش ها در برابر بردگی و سوراخ شدن مقاوم نیستند و ممکن است در صورت تماس با اجسام تیز باعث ایجاد زخم روی دست شما گردد. بعلاوه باید از مواد شیمیایی و مایعات دور نگه داشته گردد چون قابلیت عایقی ندارد. از این دستکش ها معمولا زیر دستکش های دیگر استفاده می گردد تا از دست محافظت بیشتری گردد.

شاید بتوان گفت یکی دیگر از کاربردهای دستکش پارچه ای، محافظت از پانسمان، ثابت نگه داشتن آن و بعلاوه ایجاد پوشش محافظتی روی مچ بند و آتل انگشتی است. پس اگر قصد خرید مچ بند طبی دارید بد نیست که یک دستکش پارچه ای هم در کنار آن بخرید.

10. دستکش نوروفویل

این دستکش ها در برابر تماس طولانی با خطرناکترین مواد شیمیایی کاربرد دارند. ظاهر آن ها نقره ای رنگ و شبیه به فویل آلومینیومی است و حداکثر 5 لایه پارچه فشرده دارد. این دستکش ها با پلیمرهای پرانرژی و کم انرژی لمینیت شده اند و آن ها را تا چندین ساعت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم می نماید.

10. دستکش ویتون

ویتون نام تجاری نوعی الاستومتر فلوروپلیمر و ترکیب لاستیک مصنوعی است که به عنوان مقاوم ترین لاستیک موجود در بازار شناخته می گردد. این ماده از شما در برابر مواد زیر محافظت می نماید:

  • بی فنیل های پلی کلره (PCB)
  • بنزن
  • حلال های حاوی کلر
  • آنیلین
  • هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک

12. دستکش آلومینیومی

دستکش های آلومینیومی برای کار در گرمای شدید در ریخته گری ها، آزمایشگاه ها، کوره ها و محیط های صنعتی طراحی شده اند. این محصول با انعکاس گرمای محیط می تواند از دست های شما در برابر دمای حدود 1200 درجه سانتیگراد محافظت کند.

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

در این بخش به دو سوال جالب و پرتکرار درباره انواع دستکش های طبی پاسخ داده ایم.

دستکش طبی آرتروز چیست؟

دستکش طبی آرتروز،، که با نام دستکش آرتریت آیمک هم شناخته می گردد، با فشرده کردن بافت دست به تسکین درد و خستگی ناشی از روماتوئید و استئوآرتریت یاری می نماید.

دستکش طبی انگشتی چیست؟

این مدل دستکش لاتکس در واقع فقط برای پوشش انگشت ها طراحی شده است. وقتی انگشت شما زخم شده و می خواهید از آن محافظت کنید می توانید از آن بهره ببرید. بعلاوه این مدل دستکش از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری می نماید و انجام عملیات نجات برای کادر درمان را راحت تر می نماید. جواهرسازان، نقاش ها و خدمات غذایی هم از این دستکش استفاده می نمایند.

مرور کلی

انواع دستکش های طبی و غیر طبی در بازار وجود دارند که ظاهرشان شبیه به یکدیگر است اما کاربردها و محدوده اثرشان با هم فرق دارند. در این مطلب به معرفی پرکاربردترین دستکش ها پرداختیم و از مزایا، معایب و کاربردهای خاص آن ها صحبت کردیم.

منبع: sunlinesupply

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 خرداد 1403 بروزرسانی: 14 خرداد 1403 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2382

به "انواع دستکش طبی و غیرطبی همراه با کاربردهای آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع دستکش طبی و غیرطبی همراه با کاربردهای آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید