ایجاد سرای نوآوری و فناوری در دانشگاه آزاد واحد مشهد

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران/خراسان رضوی مسئول سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: ماموریت سرای نوآوری دانشگاه آزاد مشهد متمرکز بر حوزه سیستم های جامع پزشکی و سلامت است.

ایجاد سرای نوآوری و فناوری در دانشگاه آزاد واحد مشهد

سید محمدحسین معطر در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص جزئیات راه اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد واحد مشهد، اظهار کرد: ایده ایجاد سرای نوآوری در سطح کشور توسط معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در مشهد ارائه شد. دانشگاه آزاد مشهد در حوزه های مختلف توانمند بوده و شرایط لازم برای ایجاد سرای نوآوری را دارد.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد واحد مشهد دارای یک مرکز رشد است که فعال بوده و بیشتر محصولات تولیدی آن در حوزه سلامت است. بنابراین باتوجه به سابقه و توان دانشگاه در زمینه سلامت، سرای نوآوری را نیز با تمرکز بر فناوری های هوشمند و سلامت ایجاد کردیم. مشهد باتوجه به حضور بارگاه امام رضا (ع) یکی از پایلوت های مهم گردشگری خصوصا در حوزه سلامت است. این موقعیت دارای یک پتانسیل نهفته است که بایستی توسط نهادهای مختلف مورد توجه قرار گیرد.

مسئول سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ادامه داد: ماهیت سرای نوآوری شبیه به پارک های علم و فناوری است و در زیر مجموعه خود شتاب دهنده و مرکز رشد دارد. دانشگاه آزاد تمرکز خود را بر درآمدهای غیر شهریه ای و نزدیک شدن به دانشگاه نسل چهارم گذاشته است. دانشگاه نسل چهارم یعنی دانشگاهی که مسئله را دریافت و راهکار را ارائه می دهد. تمایز اساسی سرای نوآوری با پارک علم و فناوری از این جهت است که در سرای نوآوری دانشجویان نیز در راستای اهداف و ماموریت سرا توانمند می کنیم.

معطر بیان کرد: در سراسر کشور نمونه های دیگری از این سرا وجود دارد. هر یک از این سراها در حوزه های معینی فعالیت می کنند. برای مثال سرای تخصصی در حوزه فرش، محصولات باغی، تسهیلات پزشکی، فناوری های هوشمند، گل ها و گیاهان زینتی داریم.

وی تشریح کرد: ماموریت سرای نوآوری دانشگاه آزاد مشهد متمرکز بر حوزه سیستم های جامع پزشکی و سلامت است. تلاش ما این است که یک سیستم جامع سلامت داشته باشیم. توسعه رویکردهای تشخیصی و درمانی مبتنی بر سیستم های هوشمند، هوش مصنوعی، ارائه خدمات رقابتی و منصفانه به شهفرایندان و جامعه، شبکه سازی سلامت و رویکردهای تسهیل کننده خدمات و ایمنی مبتنی بر فناوری اطلاعات از جمله اهداف سرای فناوری و نوآوری سلامت دانشگاه آزاد مشهد است.

مسئول سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: سالمندان و افراد ناتوان یکی از گروه های هدف ما برای ارائه خدمات هستند. استفاده از تکنیک های نوین مانند شبیه سازی در آموزش پزشکی در مراکز آموزشی یکی از اهداف ما است. در حوزه سلامت عمومی ارائه اپلیکیشن های پزشکی و تولید محتوا با هدف افزایش آگاهی عمومی افراد در حوزه سلامت عمومی و سلامت روان از جمله ماموریت های این سرا است. بستر آزمایشگاهی خوبی در حوزه سلامت در دانشگاه وجود دارد که توانایی ارائه خدمات به عموم جامعه را دارد.

معطر شرح داد: در سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد امکان استقرار هسته ها و شرکت های فناور را داریم. افراد برای استقرار در این سرا بایستی یک فرایند علاقه مندی و پذیرش را طی کنند. این فرایند توسط اساتید مرتبط دانشگاه داوری می شود. در طی فرایند داوری معین می شود که طرح ارائه شده آیا پتانسیل ورود به بازار را دارد یا خیر. پس از مستقر شدن شرکت ها در سرا یک فضای اداری در اختیار آن ها قرار می گیرد و همچنین امکان استفاده از آزمایشگاه ها و خدمات مشاوره ای دانشگاه را نیز دارند.

وی گفت: دانشگاه آزمایشگاهی تحت عنوان آنالیز حرکت دارد که با تمرکز بر آنالیز حرکت و مهندسی پزشکی فعالیت می کند و به مراکز پژوهشی سایر دانشگاه ها و عموم نیز خدمات خود را ارائه می کند. همچنین دانشگاه آزاد دارای مرکز مدرسه کسب و کار است. در این مرکز کارگاه های مورد نیاز حوزه کار را برای دانشجویان ارائه می کند. همچنین فضای کار اشتراکی در اختیار هسته ها و تیم های مستقر قرار می گیرد که افراد می توانند در فضا از خدمات شتابدهنده ها استفاده کنند.

مسئول سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اضافه کرد: ماموریت سرای نوآوری دانشگاه آزاد مشهد در حوزه سلامت متمرکز است. تاکید این سرا برای پذیرش گروه ها نیز با گروه هایی است که فعالیت هایشان مرتبط با موضوع هستند. اما می توان از بخشی از ظرفیت سرا برای شرکت های دیگر استفاده کرد.

معطر در خصوص مزایای سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد واحد مشهد، ادامه داد: بخشی از هزینه استقرار شرکت ها در سرای نوآوری تخفیف داده می شود. همچنین بابت خدمات مشاوره ای شتاب دهنده ها، استفاده از آزمایشگاه ها و خدمات آموزشی تخفیفاتی ویژه داریم. پذیرای هر مجموعه ای که در سطح استان در حوزه سلامت فعالیت می کنند هستیم. دانشگاه واحد مشهد سهام دار صندوق پذیرش است و می تواند شرکت های زیر مجموعه خود را به این صندوق معرفی کند. این تسهیلات می تواند به شکل تسهیلات پژوهشی ارائه شود.

وی اظهار کرد: در تیر ماه سال گذشته طرح توجیهی سرای نوآوری را ارائه کردیم. در مردادماه سال گذشته نیز طرح توجیهی و درخواست اولیه راه اندازی سرا مصوب شد. مجوز اولیه فعالیت یکساله سرا ارائه شد تا در این دوره کلیت سرا تشکیل شود. درحال حاضر که 9 ماه از راه اندازی این سرا گذشته است ساختار سازمانی آن ایجاد شده و سه شرکت با محصول در آن مستقر شدند. همچنین تعدادی شرکت و هسته فناور درخواست پذیرش دادند که درحال پیگیری است.

مسئول سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: آزمایشگاه آنالیز حرکت راه اندازی شده است که در سراسر کشور خدمات ارائه می کند. همچنین تفاهم نامه هایی با مجموعه های مختلف صنعتی مانند ایران خودرو برای ارائه خدمات داریم. همکاری هایی با مجموعه های مختلف اکوسیستم فناوری در استان خراسان رضوی نیز داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1773

به "ایجاد سرای نوآوری و فناوری در دانشگاه آزاد واحد مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد سرای نوآوری و فناوری در دانشگاه آزاد واحد مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید