به کشاورزان پایین دست گیلان آب نمی رسد

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران/گیلان مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: مشکل ما این است که کشاورزان بالادست آب را مصرف نموده و به پایین دست نمی رسد.

به کشاورزان پایین دست گیلان آب نمی رسد

وحید خرمی در جمع خبرنگاران بیان اینکه اراضی کشاورزی در خارج از محدوده سد سفیدرود، سنتی آبخور هستند، اظهار کرد: این اراضی منابعی برای ذخیره ندارند و در حال حاضر مشکل ما این است که کشاورزان بالادست آب را مصرف نموده و به پایین دست نمی رسد ، البته با برنامه ریزی های اجرا شده مسیرهای انحرافی را در بالادست بسته ایم تا این مسائل رفع گردد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد کشاورزان طبق راهکارهای ارائه شده به وسیله جهاد کشاورزی استان کشت می نمایند، اضافه نمود: بر اساس تقویم زراعی آبگذاری کانال های آبیاری تا خاتمه تیر ماه ادامه دارد و کسانی که از تقویم زراعی عقب ماندند و در کشت تأخیر دارند ، اگر شرایط اجازه دهد حداقل هایی را روی کانال ها قرار می دهیم تا کشاورزان بتوانند از آن استفاده نمایند.

خرمی با بیان اینکه تقویم زراعی سال جاری بهتر از سال گذشته رعایت شده است، اضافه نمود: تقویم زراعی جهاد کشاورزی با اصول علمی سازگار است و اگر آن را رعایت کنیم مسائل بخش آبیاری کمتر خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به وجود بیش از 454 ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان، اعلام کرد: حدود 300 حلقه چاه خارج از شبکه تأسیس شده و تمام تجهیزات در مدار است و استفاده می گردد و هیچ چاه آب خاموش نمانده و امیدواریم کشاورزان هم به یکدیگر یاری نمایند.

وی با بیان اینکه کمیته منابع و مصارف آب استان شرایط را به صورت هفتگی پایش می نماید، گفت: کسانی که جدول زراعی را به خوبی رعایت نمایند تا خاتمه تیرماه مسئله ای در زمینه آبیاری زمین های کشاورزی خود نخواهند داشت.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه حدود 100 میلیون متر مکعب آب به علت عدم لایروبی انهار بین مزارع تلف می گردد، اضافه نمود: اگر کشاورزان انهار خود را تمیز نگه دارند آب سریع تر به پایین دست می رسد.

انتخای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1810

به "به کشاورزان پایین دست گیلان آب نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به کشاورزان پایین دست گیلان آب نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید