فراوری شاسی در محصولات سانگ یانگ ؛ تکنولوژی برتر در پیکاپ موسو گرند خان

به گزارش فروشگاه کوچک، فراوری شاسی در محصولات سانگ یانگ با تکنولوژی برتر و به روز انجام می گردد. این تکنولوژی در فراوری محصولات این شرکت همانند پیکاپ موسو گرند خان که از سوی صنایع خودروسازی ایلیا عرضه می گردد، به کار رفته است. با جزئیات این تکنولوژی و نتیجه آن آشنا شوید.

فراوری شاسی در محصولات سانگ یانگ ؛ تکنولوژی برتر در پیکاپ موسو گرند خان

در صنعت خودروسازی، به ویژه خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی دارای ساختار شاسی مستقل (Body on Frame) دو فاکتور متضاد استحکام و انعطاف در کنار یکدیگر قرار می گیرند. به این معنا که شاسی خودرو مورد نظر باید ضمن داشتن میزان معینی از استحکام، دوام و مقاومت، در عین حال باید اندکی منعطف و شکل پذیر باشد. تا در گذر از بیراهه ها و ناهمواری های نامتعارف در ترکیب با سیستم زیربندی (تعلیق) و تایرهای خودرو، قابلیت جذب ضربات و مانورپذیری را افزایش داده، و آسایش کابین و سرنشینان را تامین کند.

اینجا است که پای تکنولوژی روز و علوم مرتبط به متالوژی به صنعت خودروسازی باز می گردد. جایی که شرکت های بزرگ صنعتی نظیر گروهِ پاسکو (POSCO Group) و KG موبیلیتی (KGM) یا همان سانگ یانگ موتور سابق با یکدیگر دست همکاری می دهند. صنایع خودروسازی ایلیا با معرفی خودروی موسو گرند-خان، پیکاپ کره ای به بازار ایران این تکنولوژی را در اختیار مصرف نمایندگان قرار داده است.

وجود شاسی مستقل و درجه اهمیت آن

به هنگام معرفی نسل تازه محصولات سانگ یانگ (KGM) در سال 2017، این شرکت به واسطه سابقه درخشانی که در میانِ خودروسازان کره جنوبی در زمینه طراحی و فراوری خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی و شاسی مستقل دارد، همچنان به استفاده از ساختار اتاق مستقل از شاسی یا همان ساختار مشهور Body on Frame اصرار ورزید. این، در حالی بود که سایر خودروسازان معتبر کره ای با سرعت بسیار زیادی محصولات خود را به سمت و سوی استفاده از پلتفرم های یکپارچه (Monocoque یا Unibody) راهنمایی کردند. اما چرا؟

ساختار پلتفرم یکپارچه، برای ایجاد استقامت و دوام، از ترکیب ادغام شده اتاق و شاسی بهره می گیرد. به این معنا که در این نوع پلتفرم اتاق و شاسی بخشی در هم تنیده هستند. و جداسازی این دو عضو از یکدیگر ممکن نیست. این ترکیب موجب ایجاد یک چهارچوب با استقامت بالا و وزن کم می گردد که در مصرف سوخت میانه پایین تر برای مالک معنا پیدا می نماید. اما بزرگ ترین مشکل این دست پلتفرم ها آن است که به علت فدا کردن فاکتور انعطاف برای دستیابی به استقامت نهایی مورد احتیاج، دارای خاصیت فنری کافی برای استفاده، در خودروهای دو دیفرانسیل واقعی و کاربری آفرودی مورد احتیاج در SUVها نیستند.

به همین علت است که خودروسازان تراز اول دنیا نظیر جیپ، شورولت، فورد، کرایسلر، تویوتا و نیسان که منحصرا در زمینه طراحی و فراوری خودروهای توانمند دو دیفرانسیل آفرودی فعالیت دارند، هرگز ساختار فنی شاسی مستقل را کنار نگذاشتند. و این ساختار را از سبد محصولات خود حذف نکردند. این مهم دقیقا همان علتی است که KGM در سال 2017 و با معرفی نسل تازه خودرو رکستون G4 برای توجیه استفاده از شاسی مستقل در محصولات تازه خود بیان کرد.

خودروهای دارای شاسی مستقل در مقایسه با هم کلاس های خود از خانواده دارای شاسی یکپارچه، اگرچه از نظر وزن نهایی اندکی سنگین تر هستند، اما در نوع کاربری، استفاده نهایی، دوام و طول عمر مفید به مراتب بهتر ایفای نقش می نمایند. علت آن است که شاسی مستقل ضمن ارائه فاکتورهای دوام، استحکام و طول عمر بسیار بالا، بسیار منعطف، فنری و شکل پذیر هستند. در نتیجه، خودرو فراوری شده بر شاسی مستقل، می تواند وزن بیشتری حمل کند، بار سنگین تری را بکشد، مسیرهای بیراهه را با سادگی بیشتر پشت سر بگذارد. و در عین حال به یاری سیستم تعلیق ساده، و جان سخت خود، در مسیرهای شهری آسایش، پایداری و لذت سواری را به ارمغان آورند. خودروهای فراوریی KGM از جمله موسو گرند خان صنایع خودروسازی ایلیا و رکستون G4 دقیقا به علت استفاده از تکنولوژی نسبتا قدیمی اما ثابت شده شاسی مستقل، از همین ویژگی های برتر بهره می برند.

اهمیت به کارگیری فولاد در فراوری شاسی

در کاتالوگ های رسمی رکستون G4 و موسو گرند خان عنوان شده است که در شاسی آن ها به ترتیب از 81.7 درصد و 79.2 درصد استیل (فولاد) استفاده شده است. اما اهمیت این نکته در چیست؟ فولاد یا همان استیل (Steel) خانواده گسترده ای از فلزهای آلیاژی را دربر می گیرد. که با ترکیب بسیار دقیق و پیچیده ای از مواد مختلف و تحت فرایندهای صنعتی بسیار پیچیده با یکدیگر ترکیب شده، تا فولادی را در اختیار خودروساز قرار دهد که در صنعت خودروسازی از کاربری، استحکام و دوام مناسب برخوردار باشد.

اینجا پای مجموعه صنعتی بزرگ کره ای به نام گروهِ پاسکو (Posco Group) به داستان باز می گردد. گروهِ صنعتی پاسکو یک گروهِ فولادسازی کره ای است. این گروه، در سال 2010 به عنوان بزرگ ترین فراوری نماینده فولاد در دنیا (بر اساس سهم بازار) شناخته شد. در سال 2012 از سوی مجله فورچون (Fortune Mag) در جایگاهِ 146 بزرگ ترین شرکت دنیا در فهرست Fortune Global 500 قرار داشت. در سال 2015 نیز ششمین شرکت بزرگ فولادساز دنیا بود.

این شرکت، به عنوانِ یکی از پیشگامان تکنولوژی و صنعت فولاد دنیا، در سال 2016 میزان قابل توجه 10 درصد ورقه فولاد مورد احتیاج صنایع خودروسازی دنیا را فراوری کرد. این رقم برابر با 9 میلیون تن ورق فولاد بود. یکی از مهم ترین دستاوردهای این شرکت را باید قابلیت فراوری خانواده فولادهای پیشرفته با استحکام بالا (Advanced High-Strength Steel یا AHSS) دانست. براساس استانداردهای World Auto Steel (اتحادیه فولاد صنایع خودروسازی دنیا) تنها فولادهایی در گروه AHSS قرار می گیرند که مقاومت کششی آن ها حداقل برابر با 440 مگاپاسکال (MPa) باشد.

گیگا استیل (Giga Steel) دقیقا همان نمونه فولادی است که در بازه نوع کاربری و استفاده شرکت های خودروسازی و مخصوصا در بخش طراحی و فراوری شاسی خودروها به کار گرفته می گردد. شاسی خودروهای موسو گرند خان و رکستون G4 نیز از همین متریال بخصوص فراوری شده است. این در حالی است که توان کششی گیگا استیل گروهِ صنعتی پاسکو برابر با یک گیگا پاسکال (1000 مگا پاسکال) است. این رقمِ چشمگیر، معادل بیش از دو برابر استانداردهای دنیا است. برای درک بهتر این عدد باید گفت که یک قطعه 10×15 سانتی متری (تقریبا برابر با کف دست یک فرد بالغ) از گیگا استیل فراوری گروهِ پاسکو می تواند وزن 1500 خودروی میزان میانه (معادل حدود 2200 تن) را بر مساحت خود تحمل کند.

اهمیت گیگا استیل در خودروسازی و فراوری شاسی

استفاده از گیگا استیل در صنعت خودروسازی امروزی دارای اهمیت بسیار زیاد است. این اهمیت از عملکرد، نوع طراحی و فرایند فراوری این فولادِ بخصوص سرچشمه می گیرد. این ویژگی ها فاکتورهایی چون هزینه فراوری، دوام و استحکام، وزن، تاثیرات زیست محیطی، قابلیت بازیافت، ایمنی، تاثیر بر میزان مصرف سوخت، میزان فراوری آلاینده ها و قیمت نهایی را دربر می گیرد. فاکتورهایی که هم برای فراوری نماینده، و هم مصرف نماینده نهایی در صدر اولویت واقع شده است.

⦁ فولاد به صورت طبیعی سه برابر سنگین تر از آلومینیوم رایج در صنایع خودروسازی است. اما گیگا استیل گروهِ صنعتی پاسکو تا سه برابر از آلومینیوم مستحکم تر است. این مهم، مستقیما در بخش ایمنی، دوام و تحمل ضربه نمود پیدا می نماید. نتیجه آن، ارائه خودرویی بادوام تر و ایمن تر خواهد بود. به همین علت رکستون G4 و موسو گرند خان در فرایند تست ایمنی از سوی موسسه KNCAP کره جنوبی، پیروز به کسب 5 ستاره ایمنی شدند.

⦁ داشتن چگالی کمتر یکی دیگر از مزایای بسیار مهم گیگا استیل است. این فولاد در عین داشتن استحکام به مراتب بیشتر، قابلیت انعطاف خود را از دست نداده است. به علت داشتن دوام بالاتر، در ضخامت کم تر تا سه برابر نازک تر از فولاد و آلومینیوم رایج در صنعت خودروسازی به اجرا در آمده است. در نتیجه، وزن نهایی شاسی خودرو در مقایسه با بخش اصلی شاسی پلتفرم های یکپارچه، دارای وزن برابر یا حتی کم تر از رقبای هم کلاس است.

برای نمونه، وزن پلتفرم و شاسی یکپارچه یک خودرو ساخته شده با گیگا استیل از وزن همان مجموعه ساخته شده با فولاد رایج در صنایع خودروسازی به میزان 26.4 درصد سبک تر خواهد بود. این مهم به معنای کاهش وزن، بهبود مقاومت حرکتی و کاهش میزان مصرف میانه سوخت و آلاینده های زیست محیطی در درازمدت است. از آن گذشته، بهبود خاصیت انعطافی و فنری بودن متریال موجب می گردد تا استفاده طولانی مدت از آن در بیراهه نوردی و مسیرهای نامتعارف ضمن ارائه آسایش و لذت سواری، باعث بروز خستگی فلز، ترک و شکست نگردد.

⦁ به علت کنترل بسیار دقیق ترکیبات فلز منگنز در فرایند فراوری گیگا استیل، این فولاد ضمن داشتن استحکام فراتر از فولادهای رایج در صنعت خودروسازی، قابلیت شکل پذیری خود را حفظ می نماید. و همچنان برای طراحی و فراوری قطعات پیچیده مورد استفاده در صنایع خودروسازی مفید واقع گردد. بعلاوه اعمال تغییرات جزئی و انواع فرایند جوشکاری در گیگا استیل، همانند فولاد معمولی بسیار ساده و قابل انجام است. تا در نهایت محصول نهایی به سطح کیفی و کاربری مورد احتیاج خودروساز برسد.

⦁ فرایند فراوری گیگا استیل از نظر مالی بسیار ارزان است. این مهم موجب می گردد تا تهیه این فولاد بخصوص برای شرکت خودروساز بسیار ساده و در دسترس باشد. در نتیجه خودرو فراوریی با گیگا استیل از قیمت نهایی رقابتی برخوردار است. برای نمونه، متریال ابتدایی برای فراوری گیگا استیل تا 3.5 برابر و هزینه های مربوط به فرایند فراوری آن در مقایسه با آلومینیوم تا 2.1 برابر ارزان تر است.

⦁ میزان آلاینده های زیست محیطی (دی اکسید کربن/CO2) فراوریی در فرایند فراوری یک کیلوگرم گیگا استیل، پنج برابر کمتر از فرایند مشابه برای فراوری یک کیلوگرم آلومینیوم است. به علت وزن کمتر پلتفرم، فراوری دی اکسید کربن فراوریی خودروی فراوری شده تا 6 درصد کاهش یافته است. و در خاتمه طول عمر مفید خودرو، تمام گیگا استیل به کار رفته در آن کاملا قابل بازیابی است. در نتیجه، یک خودرو فراوری شده با گیگا استیل در طول عمر مفید خود به میزان 10 درصد دی اکسید کربن کم تر فراوری می نماید.

گیگا استیل، آینده خودروسازی

کشور کره جنوبی در جایگاه پنجمین کشور بزرگ خودروساز دنیا (بر حسب تیراژ فراوری) در سال 2023، یکی از مهم ترین خودروسازان دنیا است. این کشور با داشتن سه برند برتر هیوندای، کیا و سانگ یانگ (KGM)، در زمره معتبرترین و محترم ترین کشورها در بازار بین المللی به شمار می آید. همکاری مستقیم KGM با گروه صنعتی پاسکو در زمینه تامین مواد و متریال اولیه، به معنای فراوری خودرویی ایمن، مستحکم، بادوام، مالی، کم مصرف و پاک است که به صورت همزمان مهم ترین احتیاجهای هر دو سوی معادله، یعنی خودروساز و خریدار را تامین می نماید.

محصولات برتر گروهِ صنعتی پاسکو نه فقط در زمینه فراوری شاسی، بلکه در سایر مراحل فراوری خودروهای KGM و شرکای سرمایه گذار در زمینه فراوری خودروهای الکتریکی، بخشی تازه در دفتر صنعت خودروسازی دنیا باز می نماید. تاثیر شگرف این اقدام، در دهه های پیش رو ملموس تر خواهد شد.

فراوری داخلی موسو گرند خان از سوی صنایع خودروسازی ایلیا در کشور به عنوان یک پیکاپ دو کابین دو دیفرانسیل توانمند و بسیار پیشرفته، این فرصت را برای مشتری نهایی فراهم می نماید تا ضمن استفاده از یک خودرو مدرن و پرتوان، با خیالی آسوده از ایمنی و دوام این محصول از آن لذت ببرد.

منبع: بیت ران
انتشار: 1 آذر 1403 بروزرسانی: 1 آذر 1403 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2438

به "فراوری شاسی در محصولات سانگ یانگ ؛ تکنولوژی برتر در پیکاپ موسو گرند خان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری شاسی در محصولات سانگ یانگ ؛ تکنولوژی برتر در پیکاپ موسو گرند خان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید