خطر بروز لخته زایی در شریان قلبی ریوی با ابتلا به کرونا

به گزارش فروشگاه کوچک، دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیو بلاستی می گوید ابتلا به کووید-19 می تواند احتمال لخته زایی را در کل اعضای بدن از جمله رگ های تغذیه کننده قلب افزایش دهد.

خطر بروز لخته زایی در شریان قلبی ریوی با ابتلا به کرونا

ابتلا به کووید-19 می تواند احتمال می تواند لخته زایی را در کل اعضای بدن از جمله رگ های تغذیه نماینده قلب افزایش دهد. چنانچه در رگ های قلب،لخته ای شکل بگیرد، طبیعتاً خونرسانی به بافت قلب دچار نقص می گردد که می تواند سبب آریتمی و ایست قلبی گردد.

دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیو بلاستی با اعلام این مطلب به خبرنگاران می افزاید: گاهی اوقات ایست قلبی ناشی از لخته هایی است که در شریان قلبی ریوی ایجاد می گردد. یعنى لخته ای بر اثر کرونا در وریدهای عمقی پا شکل می گیرد و می تواند حرکت کند و به سمت قلب بیاید.

وی تاکید می نماید: در چنین شرایطی اگر لخته عظیم باشد آمبولی ریوی اتفاق می افتد و باعث مرگ ناگهانی خواهد شد. اگر لخته کوچک تر باشد خود را با تنگی نفس ناگهانی و افزایش ضربان قلب نشان خواهد داد.

این متخصص قلب و عروق اضافه می نماید: به همین دلیل، ابتلا به کرونا در برخی از مبتلایان می تواند ایجاد آریتمی نماید و از این طزیق سبب مرگ و میر بیماران گردد. از این رو یکی از پایه های درمانی بیماران کرونایی استفاده از مواد ضد انعقاد،به صورت داروی تزریقی یا خوراکی است.

وی هشدار می دهد: به خصوص در برخی افراد شانس لخته زایی بیشتر است از جمله در افراد چاق و کسانی که سابقه لخته های عمقی ورید و سکته قلبی داشته اند یا مبتلا به دیابت هستند احتمال بالاتری برای لخته زایی دارند.

به همین جهت توصیه می گردد این افراد داروهای تزریقی و زیر جلدی مثل انوکساپارین یا خوراکی مثل وارفارین یا داروهای جدیدتر مثل ریبوروکساوان استفاده نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1843

به "خطر بروز لخته زایی در شریان قلبی ریوی با ابتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بروز لخته زایی در شریان قلبی ریوی با ابتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید