درمانهای خانگی عطسه

به گزارش فروشگاه کوچک، عطسه معمولاً به اسم یک مشکل جدی در نظر گرفته نمی گردد، اما در صورتی که به طور مداوم رخ دهد، آنگاه آزار دهنده می گردد. این مقاله را خوانده تا در مورد درمانهای خانگی مناسب برای عطسه اطلاعاتی بدست آورید.

درمانهای خانگی عطسه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عطسه معمولاً به اسم یک مشکل جدی در نظر گرفته نمی گردد، اما در صورتی که به طور مداوم رخ دهد، آنگاه آزار دهنده می گردد. این مقاله را خوانده تا در مورد درمانهای خانگی مناسب برای عطسه اطلاعاتی بدست آورید.

عطسه، عکس العمل غیر ارادی بدن به هنگام کوشش در خارج ساختن محرکها از بینی است. بعضی از علل شایع عطسه، سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، آلرژیهای ناشی از گرد و غبار، دود سیگار، کپک، گرده و بسیاری از چنین محرکهایی را شامل می گردد. عطسه گاه و بی گاه هیچ گونه مسئله ای را برای ما بوجود نمی آورد. با این حال، هنگامی که با عفونت و یا واکنش آلرژیک سروکار داشته باشید، آنگاه عطسه متوقف نخواهد شد. تحریک متداوم به دلیل آبریزش بینی، مجاری بینی را حساس و دچار درد می سازد. و شما تمام مدت احساس خستگی می کنید. در این شرایط، زندگی تان از کنترل خارج شده و نمی توانید بر روی کارهای خود تمرکز داشته باشید.

درمان های خانگی و طبیعی عطسه

عطسه دوباره و دوباره تمام انرژی شما را تخلیه می سازد. تنها چیزی که در آن برهه زمانی می خواهید، تسکین و رهایی از این مشکل است. برای این منظور، ضروری است که دلیل اصلی و نهفته آن ابتدا تحت کنترل در آید. چند توصیه مفید در این خصوص عبارتند از:

سیر: شما می توانید از سیر هم به صورت داخلی و هم خارجی به منظور رهایی از عطسه فراوان ناشی از عفونت سرماخوردگی بهره ببرید. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی بوده و دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند با هرگونه عفونت دستگاه تنفس فوقانی مبارزه نماید. بنابراین، بایستی اندازه زیادی سیر را در سوپ، و سالاد رژیم غذایی روزانه خود وارد سازید. 4 تا 5 حبه سیر را له نموده تا از آن خمیری نرم درست نموده و آنگاه بوی قوی آن را تنفس کنید. این کار مجاری بینی تان را که موجب بروز عطسه می گردد، باز و پاکیزه می سازد.

چای یا دمنوش بابونه: بسیاری از افراد آن را به اسم یکی از برترین درمانهای خانگی برای عطسه ناشی از آلرژی به حساب می آورند. به این دلیل که چای بابونه دارای خواص آنتی هیستامینی عالی جهت تسکین آلرژی است. یک فنجان آب را جوشانده و یک قاشق چای خوری از گلهای خشک شده بابونه را به آن بیافزایید و آن را به مدت یک دقیقه دیگر بجوشانید. ظرف را از روی اجاق برداشته و اندازهی عسل را به منظور بهبود طعم آن افزوده و سپس دمنوش را بنوشید. آن را بایستی دو مرتبه در روز نوشیده تا از عطسه به طور کامل رهایی یابید.

استنشاق بخار: هنگامی که به دلیل گرفتگی بینی به طور مداوم عطسه می کنید، بایستی این درمان خانگی را امتحان کنید. بخارهای متصاعد شده از آب جوش که در آن چند قطره روغن نعنا افزوده شده است را استنشاق نمایید. این کار مجرای بینی را صاف و باز نموده و تحریک ایجاد شده بر روی پوشش دستگاه تنفسی را فروکش می نماید. در نتیجه از عطسه مداوم رهایی خواهید یافت.

زنجبیل: یک اینچ یا 5ر2 سانیتمتر از ریشه زنجبیل را برداشته و آن را به صورت برشهای نازکی درآورید. برشهای زنجبیل را در یک فنجان آب ریخته و تا زمانی که حجم آن به نصف کاهش یابد، بجوشانید. جهت طعم بخشیدن به آن کمی عسل افزوده و پیش از رفتن به رختخواب این چای یا دمنوش را نوش جان کنید. این کار از بروز عطسه در شب جلوگیری می نماید.

چای رازیانه: یک فنجان آب را جوشانده و دو قاشق چایخوری دانه آسیاب شده رازیانه را درون آن ریخته و سر قوری را بگذارید. به مدت 10 تا 15 دقیقه دانه ها را گذاشته خیس خورده و سپس این مایع را صاف کنید. دو فنجان از این چای را به صورت روزانه نوشیده تا عطسه مکرر شما کاهش یابد. در حین آماده سازی چای رازیانه، هرگز پس از افزودن دانه ها به آن آب را نجوشانید به این دلیل که می تواند روغنهای طبیعی رازیانه را از بین ببرد.

ترفندهایی جهت متوقف ساختن عطسه

هنگامی که به طور مداوم عطسه می کنید و هیچ کدام از مواد و داروهای خانگی در اختیارتان نیست، آنگاه می توانید یک یا چند شیوه ای که در ادامه آمده است را جهت کنترل موقت عطسه بکار برید.

درمان شماره 1: قسمت پل بینی را بین انگشت اشاره و شست خود نگاه داشته و آن را به آرامی و به مدت چند ثانیه فشار داده و نفس خود را حبس کنید. هنگامی که انگشتان خود را رها می کنید، خواهید دید که میل به عطسه از بین رفته است.

درمان شماره 2: به منظور متوقف کردن عطسه در نیمه راه، بایستی نوک زبان خود را به سقف دهان بزنید. همانطور که زبان را بر روی این ناحیه برای چند ثانیه غلغلک می دهید، عطسه تحت کنترل در می آید.

درمان شماره 3: می توانید از تکرار عطسه با منحرف ساختن فکر خود جلوگیری کنید. هرچه بیشتر بر روی تحریک ایجاد شده درون بینی تمرکز کنید، تمایل به عطسه در شما قوی تر خواهد شد. به منظور جلوگیری از این امر، بر روی هر شیء کنار خود تمرکز نموده تا بدین سبب توجه شما به چیزی دیگر منحرف گردد. در نتیجه عطسه می تواند متوقف گردد.

درمان شماره 5: راه دیگر سرکوب کردن عطسه، قرار دادن انگشت اشاره و انگشت میانه در زیر سوراخ های بینی و اعمال فشار ثابت در جهت قوس لب بالایی است. آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه نگاه داشته و سپس انگشت خود را برداشته و راضی خواهید شد که ببینید احساس تحریک در بینی از بین رفته است.

در کنار تمام این داروهای خانگی، شما بایستی به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در معرض چنین محرکهای محیطی که می توانند مشکل شما را بدتر سازند، اقداماتی را اتخاذ نمایید. خانه خود را از هرگونه گرد و خاک و آلرژن (ماده حساسیت زا) پاک سازید. تشک، قالیچه، فرش و رختخواب خود را به طور مکرر و تا آنجا که ممکن است تمیز نگه دارید. ملحفه، روتختی و چیزهای مربوط به حیوانات خانگی را به طور کامل حداقل یک مرتبه در هفته شسته تا از تمام آلرژنهای به دام افتاده در پارچه خلاص شوید. گوشه های مرطوب خانه را جهت رشد کپک مورد آنالیز قرار دهید. در صورتی که مواردی از آن یافتید، اقدام لازم جهت از بین بردن کپک را انجام دهید. توصیه می گردد که در صورت داشتن آلرژی نسبت به شوره و موی بدن حیوانات، هیچ حیوان خانگی پشم آلود را در خانه نگهداری نکنید.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1916

به "درمانهای خانگی عطسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانهای خانگی عطسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید