دندان مصنوعی در طول تاریخ

به گزارش فروشگاه کوچک، دندان های سالم، در طول تاریخ همواره نشان دهنده سلامت بوده. برای انسان ها از دست دادن دندان ها ناراحت کننده بوده و بی دندانی را نشانه بیماری می دانستند. در زمان های گذشته، معمولا بیماری ها یا سوءتغذیه منجر به از دست رفتن

دندان مصنوعی در طول تاریخ

دندان مصنوعی در طول تاریخ

دندان های سالم، در طول تاریخ همواره نشان دهنده سلامت بوده. برای انسان ها از دست دادن دندان ها ناراحت نماینده بوده و بی دندانی را نشانه بیماری می دانستند. در زمان های گذشته، معمولا بیماری ها یا سوءتغذیه منجر به از دست رفتن دندان ها می شد اما امروزه رژیم غذایی بد و بیماری های لثه و پوسیدگی، عامل این مشکل است.

انسان ها از همان زمان های قدیم به فکر افتادند دندان های از دست رفته را به نحوی جایگزین نمایند. آثار به جا مانده نشان می دهد از 700 سال پیش از میلاد مسیح، ساخت انواع دندان های مصنوعی آغاز شده است. قدیمی ترین آثار از منطقه ایتالیای کنونی یافت شده است. البته آن دندان ها فقط برای زیبایی و پرکردن جای خالی دندان ها به کار می رفتند و چندان استفاده علمی نداشتند، به حدی که حتی تا اواسط قرن 18 میلادی هم افراد هنگام غذاخوردن، دندان های مصنوعی خود را از دهان خارج می کردند و به یاری لثه های خود غذا را می جویدند چون این دندان ها کارایی چندانی نداشتند. به تدریج با پیشرفت علوم و فنون، دندان های مصنوعی فقط جنبه زیبایی ندارند و امروزه افراد می توانند برای جویدن غذاها هم از دندان های مصنوعی خود استفاده نمایند.

اولین دندان های مصنوعی را از استخوان های تراشیده حیوانات یا عاج فیل می ساختند. گاهی هم دندان ها را از دهان افراد دیگر به دست می آوردند؛ مثلا در جنگ ها، برخی افراد سراغ جنازه های به جا مانده می رفتند و دندان های آنها را از دهانشان بیرون می کشیدند و به قیمت های گزافی به دندان سازان آن موقع می فروختند! آنها این دندان ها را درون نوعی پلاستیک می گذاشتند و به اسم دندان مصنوعی در دهان افراد قرار می دادند. مشکل عمده این بود که احتمال داشت این دندان ها بیماری صاحبان قبلی خود را به صاحبان نو منتقل نمایند.

برخی دندان های مصنوعی را هم از جنس چوب می ساختند. یکی از این دندان های مصنوعی چوبی متعلق به قرن 16 در ژاپن یافت شده است که شکلی تقریبا مشابه دندان های مصنوعی امروزی دارد. در قرن 18 میلادی، برخی سلمانی ها و زرگرها در کار ساخت دندان های مصنوعی بودند. در سال 1774، برای اولین بار دندان های مصنوعی از جنس چینی ساخته شدند که نسبت به انواع قبلی، ظاهر بهتری داشتند اما به علت سفیدی بیش از حد، غیرطبیعی به نظر می رسیدند.

در سال 1820، یک طلاساز انگلیسی، آغاز به ساخت دندان های مصنوعی چینی با پایه طلا کرد. این دندان ها، سازگاری خوبی با بافت دهان داشتند اما به علت طلای به کار رفته در آنها قیمتشان بسیار زیاد بود و فقط ثروتمندان آن روزگار قادر به تهیه آن بودند. به تدریج استفاده از پلاستیک های سخت بادوام در ساخت دندان های مصنوعی رواج یافت و در قرن 20 میلادی رزین های آکریلی به بازار آمدند. امروز هم پایه اغلب دندان های مصنوعی از همین جنس است. امروزه دندان ها از جنس بادوام و در صدها رنگ و طرح ساخته می شوند و ظاهری بسیار طبیعی دارند و در مواردی از دندان واقعی قابل تشخیص نیستند.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1895

به "دندان مصنوعی در طول تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان مصنوعی در طول تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید