همه چیز درباره خودروهای برقی

به گزارش فروشگاه کوچک، زمانی که صحبت از خودروهای برقی و الکتریکی می گردد، ناخودآگاه فکر ما به سمت مباحث زیست محیطی و آلودگی هوا می رود. طی چندین سال گذشته، حیات و زندگی موجودات با پدیده خطرناکی به نام گرمایش زمین روبه رو شده است. سال هاست فعالان محیط زیست در این زمینه هشدار می دهند و مردم را به رعایت مواردی چون کاهش مصرف سوخت های فسیلی که سبب کاهش گازهای گلخانه ای و به تبع آن کاهش گرم شدن کره زمین می انجامد، تشویق می نمایند.

همه چیز درباره خودروهای برقی

از طرف دیگر منابع سوخت طبیعی در جهان محدود است. با توجه به زیاد شدن جمعیت کره زمین، احتمال کم شدن این منابع هم به مشکل گرم شدن اضافه شده است. در این میان، صنعت خودروسازی کوشش می نماید تا با فراوری خودروهای کم مصرف به محیط زیست یاری کند. با این حال، خودروهای کم مصرف نتوانسته اند آنطور که انتظار می رود در این زمینه تاثیرگذار باشند.

از سال ها پیش، فکر ساخت خودروهایی که با نیروی الکتریسیته یا نور خورشید حرکت نمایند، فکر طراحان و سازندگان خودرو را به خود مشغول نموده بود که بالاخره این رویا، طی چند سال گذشته توانست رنگ حقیقت به خود ببیند. خودروهای برقی سال ها قبل به خیابان ها آمدند اما هیچگاه فراوری انبوه نداشتند. پس از آن فراوری خودروهای هیبریدی یکی دیگر از حرکت های مثبت کمپانی های بزرگ خودروسازی برای کاهش مصرف سوخت بود. اما خودروهای هیبریدی باز هم به بنزین احتیاج دارند؛ این درحالی است که یک خودرو برقی، کاملاً با جریان الکتریسیته کار می نمایند و ساختاری متفاوت با خودروهای هیبریدی دارند.

در این مطلب، قصد داریم نگاهی به خودروهای برقی داشته باشم؛ اینکه از فرایند ساخت این خودروها از چه زمانی و چگونه آغاز شد و اکنون در چه مرحله از تکامل واقع شده است.

اولین خودرو برقی کجا فراوری شد؟

برعکس آنچه که فکر می کنیم، تاریخچه خودروهای برقی به خیلی سال قبل بازمی گردد. سال های طلایی فراوری این خودروها مربوط به اواخر سده هجدهم میلادی و اوایل سده نوزدهم است. جالب است بدانید که در آن موقع تقاضا برای خودروهای برقی بسیار بیشتر از خودروهای بنزینی بود.

در میان تصاویر بسیار قدیمی، عکس هایی از توماس ادیسون در کنار یک خودرو برقی دیده می گردد که مربوط به سال 1913 میلادی است. ملکه ویکتوریا هم یک خودروی چوبی و برقی داشت که در موزه سلطنتی عکسی از آن وجود دارد.

تصویری از اولین خودرو برقی ساخته شده به وسیله توماس پارکر

اولین خودروی برقی در سال 1884 به وسیله توماس پارکر، مهندس انگلیسی ساخته شد. در آن موقع پارکر که نگران آلودگی هوای شهر لندن بود، تصمیم به فراوری خودرویی گرفت که بتواند مقداری از این آلودگی را کم کند.

به این ترتیب بود که طرح فراوری خودروهای برقی با استقبال روبه رو شد. علت استقبال از این خودروها این بود که هم سروصدا و آلودگی نداشتند و هم برای روشن کردن شان احتیاج به هندل زدن نبود. کاری که برای افراد آن موقع یک چالش سخت بود!

رانندگی با ماشین های برقی بسیار آسان بود و همین امر باعث فروش نسبتاً خوب آن ها به خصوص در ایالات متحده شد. با این حال، به تدریج و با فراوری خودروهای بنزینی متنوع، و به علت قیمت بالاتر خودروهای برقی، استقبال به سمت خودروهای بنزینی رفت. کم کم فناوری های تازه به خودروهای بنزینی اضافه شدند و در نتیجه، حالا جهان خودرو به این شکلی است که می بینیم.

بیشتر بخوانید: مسابقات فرمول یک؛ تاریخچه، حوادث و قهرمانان

سیر تکامل خودروهای برقی

با وجود کاهش استقبال از خودروهای برقی، سازندگان این خودروها از مواضع خود عقب نکشیدند و هر روز به دانش و تکنولوژی های تازهی در این زمینه دست یافتند. در سال های دهه های 60 و 70 میلادی در پی بیشتر شدن توجه ها به مساله آلودگی هوا و لزوم وجود هوای پاک، مجدداً بحث فراوری خودروهای برقی داغ شد.

کمپانی های سربینگ ونگارد (SerbingVangard) و الار کورپوریشن (Elar Corporation) دو قطب اصلی فراوری ماشین برقی در آمریکا و جهان در دهه 70 میلادی بودند. خودروهای فراوری این کمپانی ها در ابعاد کوچک فراوری شده و سرعتی حدود 70 کیلومتر در ساعت داشتند که با یک بار شارژ به 80 تا 96 کیلومتر بر ساعت هم می رسید.

تصویری از ب ام و 1602E اولین خودروی برقی این کمپانی در سال 1972

کم کم دیگر کمپانی های خودروسازی در دیگر کشورها هم به فکر رقابت با آمریکا برای ساخت خودروی برقی افتادند. ب ام و در آن موقع برای بودن در رقابت این خودروها، با فراوری خودروی BMW 1602 E در مراسم المپیک مونیخ در سال 1972 حضور پیدا کرد که البته این تجربه هیچ گاه به فراوری انبوه نرسید!

فرایند فراوری خودروهای برقی تا اواخر سال های دههٔ 1980 میلادی با افت و خیز فراوان ادامه پیدا کرد تا در نهایت، در ابتدای دهه 1990 میلادی جنرال موتورز با فراوری خودرویی به نام EV1 توانست به پیروزیتی بزرگ در این زمینه دست یابد. البته جنرال موتورز خودروهای فراوریی خود را فقط به مشتریان مختلف، آن هم فقط در استان های محدودی در آمریکا، اجاره می داد. پس از چند سال، بیشتر این خودروها از بین رفت و حالا تنها 40 عدد از آن در موزه های خودرو در سراسر جهان وجود دارد.

در سال 1997 کمپانی تویوتا با فراوری پریوس، اولین خودروی هیبریدی-الکتریکی را به بازار جهان معرفی کرد که هنوز هم از جمله خودروهای پیروز و پرفروش این کمپانی است. در این میان و در طول تمام این سال ها، کمپانی های مختلف اقدام به فراوری خودروهای برقی نموده اند که برخی در این زمینه پیروز بوده اند و برخی دیگر نه. اما وقتی صحبت از خودرو برقی می گردد تنها نامی که بیشتر از همه در فکر ها جرقه می زند، نام کمپانی تسلا است.

بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه اتومبیل در ایران

تسلا چگونه به دنیا آمد؟

کمپانی تسلا در سال 2003 در آمریکا تاسیس شد. نام این کمپانی برگرفته از نام مخترع و دانشمند مشهور نیکولا تسلا است. مارک تارپنینگ و مارتین ابر هارد دو مهندسی بودند که کمپانی تسلا را تأسیس و به جهان معرفی کردند.

چند سال بعد، ایلان ماسک به عنوان مدیر این کمپانی بر سر کار آمد و از اینجا خط فراوری متفاوت ترین و برترین خودروهای برقی جهان آغاز به کار کرد. در سال 2008، تسلا اولین خودروی تمام برقی خود با نام رودستر را به بازار عرضه کرد. این خودرو با شتاب 3.7 ثانیه با هر بار شارژ، مسافتی حدود 320 کیلومتر را طی می نماید. خودروی اسپرت رودستر در طول سال ها با فیس لیفت های گوناگون فراوری شده است و می توان آن را تأثیرگذارترین خودرو برقی جهان دانست.

ایلان ماسک در حال معرفی تسلا X

حالا نوبت فراوری یک سدان خانوادگی بود. در سال 2012، تسلا از مدل S خود رونمایی کرد. یک سدان بسیار زیبا که با شتاب 6.5 ثانیه مسافتی حدود 260 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل باتری طی می نماید.

انتها آخرین نسل از سدان های فراوریی تسلا در سال 2017 با نام تسلا مدل 3 وارد بازار شد. تسلا 3 یک خودروی بی نظیر در میان خودروهای برقی جهانست. این سدان کامپکت با یک بار شارژ باتری مسافت 560 کیلومتر را با شتاب کمتر از 3 ثانیه طی می نماید. تسلا 3 به قدری محبوب شد که حتی قیمت 35 هزار دلاری مدل پایه اش هم مانع از فروش بالای این خودرو نشد.

بالاخره تسلا در ادامه فراوری خودروهای برقی خود و در پاسخ به تمامی سلیقه ها از شاسی بلند زیبای خود پرده برداری کرد. مدل X شاسی بلند لوکسی است که با شتاب 4.7 ثانیه 507 کیلومتر را با یک بار شارژ طی می نماید. خودروهای لوکس فراوریی تسلا تمامی آپشن های روز جهان را دارند. تسلا البته در ادامه سیاست های جاه طلبانه اش وعده فراوری یک شاسی بلند بی نظیر دیگر را با نام مدل Y داده است که باید در انتظار تماشا آن بمانیم.

تصویری از تسلا Y؛ تازهترین خودروی کمپانی تسلا

بیشتر بخوانید: کم مصرف ترین خودروهای داخلی و خارجی بازار کدامند؟

قدرتمندترین و تاثیرگذارترین خودروهای برقی جهان

علاوه بر تسلا، کمپانی های مطرح خودروسازی دیگر نیز اقدام به فراوری خودروهای برقی گوناگونی نموده اند. رولز رویس برای اینکه از این قافله جا نماند، مدل 102EX را فراوری کرد که عنوان گران ترین ماشین برقی جهان را با قیمت 1.6 میلیون دلار به خود اختصاص داده است. این خودرو البته در اختیار عموم نیست و رولز رویس در ادامه فراوری خودروهای خاص و به رخ کشیدن توان خود آن را فراوری نموده است.

در مقابل، جنرال موتورز با همکاری شرکت چینی سیاک، مقرون به صرفه ترین خودروی برقی جهان را با نام E100 فراوری نموده که قیمتی برابر با 5 هزار دلار دارد!

علاوه بر این ها تعدادی از خودروهای برقی در جهان وجود دارند که به عنوان قدرتمندترین خودروهای برقی در جهان مشهورند که در ادامه تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم.

نمایی از Genovation GXE

جنویشن جی ایکس ای (Genovation GXE)

یک غول تمام برقی آمریکایی است که با قدرت 800 اسب بخار و شتاب 3 ثانیه به حداکثر سرعت 352 کیلومتر بر ساعت می رسد.

رایمک کانسپت وان اند سی (Concept One and C Rimacs)

خودروی ساخت کرواسی است که در سال 2011 معرفی گردید. رایمک با توان 1124 اسب بخار و شتاب کمتر از 2.5 ثانیه، سرعتی معادل 337 کیلومتر بر ساعت دارد.

تصویر از Aston Martin Rapide E؛ اولین خودروی الکتریکی این کمپانی معروف

استون مارتین راپید ای (Aston Martin Rapide E)

راپید ای اولین خودروی تمام برقی کمپانی مشهور استون مارتین است که با قدرت 612 اسب بخار و شتاب کمتر از 4 ثانیه سرعتی معادل 248 کیلومتر بر ساعت دارد. استون مارتین تصمیم دارد از این خودرو به تعداد خیلی محدودی فراوری کند.

دندروبیوم دی وان (Densrobium D-1)

این ماشین برقی در سال 2017 معرفی گردید و با قدرت 1800 اسب بخار شتابی معادل 2.7 ثانیه دارد. این خودرو با سرعت 320 کیلومتر در ساعت جاده ها را درمی نوردد.

پورشه تایکان؛ اولین خودروی برقی پورشه

پورشه تایکان (Porsche Taycan)

این خودروساز معروف جهان نسخه تمام برقی پورشه تایکان را با نام میشن ای معرفی نموده است. قدرت 600 اسب بخاری این قدرت در کنار شتاب صفر تا صد 3.5 ثانیه ای نوید یک خودروی متفاوت از این کمپانی بزرگ جهانست (شما می توانید آخرین آگهی های خرید و فروش انواع پورشه را در خبرنگاران مشاهده کنید).

بیشتر بخوانید: با سریعترین خودروهای جهان آشنا شوید

مزایا و معایب خودروهای برقی

خودروهای برقی بر اساس هدف اصلی ساخت شان، دوست دار طبیعتند و هیچ آلودگی در هوا فراوری نمی نمایند. این خودروها به علت سروصدای کم خود، آلودگی صوتی هم ایجاد نمی نمایند و بسیار مالی تر از خودروهای بنزینی هستند. تجربه رانندگی با خودروهای برقی به علت سیستم های تعلیق متفاوت و نرم آن ها بسیار متفاوت و خارق العاده است.

اولین و مهمترین نقطه ضعف این خودروها این است که برای مسافت های بسیار طولانی خیلی مناسب نیستند. چون برای شارژ مجدد باید ساعت ها توقف نمایند. عمر باتری این خودروها معمولاً حدود 10 سال است و همین یکی دیگر از مسائل این خودروهاست. تعمیرکاران متخصص در زمینه تعمیر قطعات این خودروها به اندازهٔ خودروهای بنزینی وجود ندارد که این را هم می توان از جمله معایب این خودروها دانست.

خودروهای برقی در ایران

در ایران نیز با توجه به آلودگی زیاد محیط زیست، چند سالی است که بحث بر سر فراوری و واردات خودروهای برقی راه افتاده است. با این حال، در کشور ما به علت نبود زیر ساخت درست و علمی و بعلاوه، بازار غیررقباتی این برنامه اجرایی نشده است.

اردیبهشت سال جاری بود که منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها تاکید نمود که: برخی مولفه های دیگر که پیروزیت ساخت خودروی برقی را تضمین می نماید هنوز در کشور وجود ندارد، از این رو در آغاز ساخت این خودروها حمایت دولت ضرورتی انکار ناپذیر است، در غیر این صورت امکان داخلی سازی خودروهای فناورانه به وجود نمی آید.

در هر صورت آنچه معین است، صنعت خودروسازی ایران از لحاظ فناوری سال های زیادی با همتایان خارجی اش فاصله دارد. امیدواریم که در آینده شاهد حضور برندهای مطرح سازنده خودروهای برقی در کشورمان هم باشیم.

نظر شما درباره خودروهای برقی چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و سایر خوانندگان خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2178

به "همه چیز درباره خودروهای برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره خودروهای برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید