فعال سازی قابلیت Safe Search سلب حقوق مردم ایران است؛ هنوز بسیاری از مردم نمی دانند چه اتفاقی افتاده است

به گزارش فروشگاه کوچک، اقدام وزارت ارتباطات برای فعال سازی قابلیت Safe Search هنوز قابل دفاع و هضم نیست و اعتراض ها نسبت به کودک برشمردن تمام جمعیت ایران ادامه دارد.

فعال سازی قابلیت Safe Search سلب حقوق مردم ایران است؛ هنوز بسیاری از مردم نمی دانند چه اتفاقی افتاده است

بسیاری از کارشناسان حقوقی، این اقدام وزارت ارتباطات را غیرقانونی دانسته و برخلاف حقوق و آزادی های مشروع ذکر شده در قانون اساسی کشور می دانند.

اگرچه این روزها دیگر هر کودکی هم یاد گرفته چگونه را دور بزند و با تنظیماتی ساده در مرورگر وب خود یا روی اینترنت گوشی و لپ تاپ، دوباره به نقطه بدون Safe Search برگردد ولی وزارت ارتباطات نتوانست افکار عمومی و محافل خصوصی را برای این اقدام خود قانع کند.

در تازه ترین جبهه گیری بر ضد فعال سازی قابلیت Safe Search، احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، این کار وزارت ارتباطات را سلب حقوق مردم دانسته است و گفت:

اینترنت کودک یکی از برنامه هایی است که وزیر ارتباطات به مجلس گفت. اما دسترسی بچه ها بایستی با تصمیم خانواده محدود گردد و اختیار را به آن ها داد. اینکه همه مردم کشور را کودک فرض کنیم، محل اشکال است.

این نماینده مجلس، اختلالات اینترنتی که اخیرا پی در پی انجام شدند را نکته منفی در کارنامه وزارت ارتباطات دانست و اعلام کرد با توجه به احتیاج کسب وکارها به اینترنت، اختلالات شبکه ضررهای قابل توجهی به مردم وارد نموده است.

علیرضا بیگی می گوید وزارت ارتباطات خسارت های وارده به کسب وکارها در پی اختلالات اینترنت اخیر را برآورده نموده است ولی باید سهم کاربران نیز از این اختلالات تعیین گردد. او می گوید تکرار اختلالات اینترنت نشان می دهد وزارت ارتباطات نتوانسته است به تکلیف قانونی و ذاتی خود عمل کند.

کارشناسان زیادی در رسانه ها نسبت به عواقب منفی فعال کردن سیف سرچ گوگل هشدار دادند. از جمله، میلاد افشاری، متخصص شبکه و هم بنیان گذار گروه گردانندگان شبکه ایران IRNOG در گفت وگو با ایسنا می گوید:

نباید فراموش کرد، همواره وقتی محدودیتی ایجاد می گردد، تکنولوژی از آن جلوتر است. در حال حاضر نیز، یک سری راهکارها برای دور زدن این ماجرا، بین کاربران ردوبدل می گردد. اما این راهکارها از شدت بد بودن اتفاق کم نمی نماید. چون مگر چند درصد از عموم کاربران اینترنت سواد این را دارند که به سراغ این راهکارها بروند؟

او در ادامه اشاره می نماید این اتفاق، تاثیرات زیادی دارد؛ تاثیرات پنهانی که هنوز تعیین نیست و بیشتر این تاثیرات هم فرهنگی است:

کاربری که تا کنون به هیچ عنوان از وی پی ان استفاده نمی کرد، حالا برای یک جست وجوی ساده نیز به مشکل برمی خورد و ناگزیر است از استفاده کند.

افشاری تاکید می نماید safe search برای بچه ها زیر 13 سال است؛ نه به این معنا که گوگل به کلی امن می گردد. حق کاربران بالای 13 سال این است که خروجی مورد نظرشان را از گوگل دریافت نمایند. با این حال، درصد زیادی از کاربران هنوز نمی دانند چه اتفاقی افتاده است.

در حالی که انتظار می رفت وزارت ارتباطات و مدیران میانی این وزارت خانه، درباره فعال سازی سیف سرچ بیشتر شرح بدهند اما سکوت اختیار نموده و کاملا این نقدها را بی پاسخ گذاشتند.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2186

به "فعال سازی قابلیت Safe Search سلب حقوق مردم ایران است؛ هنوز بسیاری از مردم نمی دانند چه اتفاقی افتاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال سازی قابلیت Safe Search سلب حقوق مردم ایران است؛ هنوز بسیاری از مردم نمی دانند چه اتفاقی افتاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید