فیشر (شقاق مقعد)

به گزارش فروشگاه کوچک، تشابهاتى بین فیشرهاى اطراف مقعد و هموروئید)بواسیر(وجود دارد. هموروئید اغلب یک تورم در سیاهرگ است. فیشرها به ترک خوردگى هایى که گاهى اوقات در اطراف دهان ایجاد مى شوند، شباهت زیادى دارند. هر دو نوع دهانى و مقعدى، جایى اتفاق مى افتند که مخاط حساس داخل بدن با پوست تلاقى مى کند. در سوراخ مقعد، دلیل

فیشر (شقاق مقعد)

فیشر (شقاق مقعد)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

14 راهکار براى تسکین درد حاصل از فیشر

تشابهاتى بین فیشرهاى اطراف مقعد و هموروئید)بواسیر(وجود دارد. هموروئید اغلب یک تورم در سیاهرگ است. فیشرها به ترک خوردگى هایى که گاهى اوقات در اطراف دهان ایجاد مى شوند، شباهت زیادى دارند. هر دو نوع دهانى و مقعدى، جایى اتفاق مى افتند که مخاط حساس داخل بدن با پوست تلاقى مى کند. در سوراخ مقعد، دلیل اصلى و شایع این پارگى ها، مدفوع سفت و بزرگ مى باشد. اگر فیشر دارید، حتما مى دانید که این زخم ها چقدر زندگى را حداقل در موقع نشستن، سخت مى نمایند. آنها مى سوزند و اغلب خونریزى مى نمایند. متخصصان ما در ادامه ى بحث مى گویند که چگونه مى توانید این مشکل را هر چه سریع تر حل کنید.

با خوردن غذاهاى فیبردار و مایعات از تشکیل مدفوع سخت جلوگیرى کنید.

سوراخ مقعد هیچ گاه نمى تواند عبور مدفوع سفت و بزرگ را تحمل کند و در خود جا دهد. عموما محصولات غذایى زندگى امروزى که فاقد فیبر هستند، باعث ایجاد مدفوع سخت مى شوند.

راهکار؟ براى حرکت نرم مدفوع، رژیم پر فیبر و پر مایع مصرف کنید. خوردن میوه، سبزى، غلات کامل و شش تا هشت لیوان آب در روز، برترین راه درمان و پیشگیرى است. هنگامى که مدفوع، نرم و انعطاف پذیر شد، فیشر آغاز به بهبودى مى کند.

وازلین را امتحان کنید.

خوردن غذاهاى فیبردار مى تواند باعث نرم شدن مدفوع گردد؛ اما قبل از هر بار کار کردن شکم مى توانید با چرب کردن از کانال مقعدى محافظت کنید. استفاده از وازلین تا 25 / 1 سانتى متر در داخل مقعد مى تواند عبور مدفوع را بدون وارد کردن هیچ آسیبى تضمین کند.

خود را با پودر تقویت کنید.

ماروین شوستر رئیس بخش بیمارى هاى گوارشى دانشگاه پزشکى فرانسیس اسکات مى گوید: بعد از هر حمام یا کار کردن شکم، مقدارى پودر بچه به خود بمالید. این کار محل را خشک نگه مى دارد و به کاهش تماس و اصطکاک در طول روز یاری مى کند.

مراقب اسهال باشید.

عجیب به نظر مى رسد، اما تنها مدفوع سفت و یبوست فیشرهاى مقعد را بدتر نمى کند، بلکه اسهال هم همین اثر را دارد. مدفوع اسهالى بافت هاى اطراف را نرم مى کند و بعلاوه حاوى اسیدى است که مى تواند منطقه ها آزرده مقعدى را بسوزاند.

ناخن ها را دور نگه دارید.

ممکن است فیشرهاى مقعدى، شما را مجبور به خارش کند. در برابر این تمایل، مقاومت کنید. کشیدن ناخن هاى تیز روى پوست حساس مقعد، مى تواند بافت هاى زخمى را پاره کند.

وزن خود را کم کنید.

هر چقدر وزن بیشترى داشته باشید، بیشتر عرق مى کنید و این عرق مى تواند بهبود فیشرها را به تأخیر بیندازد.

از کرم هاى مخصوص بهره ببرید.

کرم هاى موضعى کورتونى مى توانند در کاهش التهاب همراه فیشر مقعدى، مفید باشند.

از کرمهاى ویتامینه بهره ببرید.

دکتر شوستر مى گوید: این کرم ها مخصوصا براى کاهش درد و التیام فیشرهاى مقعدى مؤثر هستند. این پمادها حاوى ویتامین هاى A و D هستند.

داخل وان آب گرم بپرید.

آب گرم مى تواند در شل شدن عضلات دریچه مقعدى مفید باشد و باعث کاهش ناراحتى و درد حاصل از فیشرها گردد.

از خوردن بعضى غذاها خوددارى کنید.

دکتر شوستر مى گوید: در حالى که هیچ غذایى، فیشر ایجاد نمى کند، بعضى از غذاها هنگام عبور از کانال مقعدى باعث ناراحتى و حساسیت مى شوند. غذاهاى پرادویه و داغ و غذاهاى ترش و شور از این جمله اند.

یک بالشت مخصوص براى خود خریداری کنید.

با داشتن فیشر، نشستن، ناخوشایند و دردناک است. شما مى توانید با خریدن بالشت هاى کیکى شکل و یا پر از مایع، به کاهش درد یاری کنید. این بالشت ها در بیشتر داروخانه ها و مغازه هاى وسایل پزشکى وجود دارند.

خود را آرام تمیز کنید.

استفاده از کاغذ توالت زبر و پاک کردن بیش از حد، فرایند التیام فیشرها را آهسته مى کند. بنابراین به آرامى خود را تمیز کنید و هنگام خرید کاغذ توالت، خساست به خرج ندهید. مخصوصا در انتخاب رنگ، رنگ سفید براى شما مناسب است؛ بعلاوه باید بدون بو باشد، زیرا عطرها و رنگ ها مى توانند حساسیت و آزردگى را در محل آزار ایجاد نمایند.

هشدار پزشکى

علایم جدى بیمارى

فیشرها، اغلب خطرناک نیست، بلکه خطر واقعى فیشرها، به دلیل عدم بهبودى آنها در طولانى مدت است. هر زخمى که بهبود نیابد، ممکن است یک سرطان باشد.

اگر شما فیشرى دارید که بعد از چهار تا هشت هفته بهبود نیافته است، آن را مورد ارزیابى قرار دهید. به یاد داشته باشید، زخمى که خوب نمى گردد یکى از هفت علامت کلاسیک سرطان است. علاوه بر این، اگر ترشح مخاطى از مقعدتان وجود دارد، آن را به پزشک اطلاع دهید. آبسه هاى این منطقه هم مى توانند خطرناک باشند.

به جاى کاغذ توالت از آب بهره ببرید.

مالیدن کاغذ توالت روى یک ناحیه حساس مى تواند بدترین تجربه باشد. اما راه دیگرى وجود دارد شما مى توانید از آب بهره ببرید. یک جریان نازک آب مى تواند تمیزى مورد نظر شما را به وجود آورد.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1892

به "فیشر (شقاق مقعد)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیشر (شقاق مقعد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید