مشکل لایسنس تیم های PES از کجاست؟

به گزارش فروشگاه کوچک، سال جاری PES 2019 عملکرد به مراتب ضعیف تری نسبت به بازی های سال گذشته داشت. با اینکه بهبود انیمیشن ها و برطرف برخی مسائل رایج بازی توانست تحسین منتقدین و هواداران را به همراه داشته باشد، اما عده زیادی از کمبود محتوای جدید، به خصوص عدم حضور تیم های شناخته شده، مثل همیشه گله کردند. با این حال جنجال برانگیزترین و مهم ترین تغییر بازی سال جاری به از دست دادن امتیاز رسمی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا (UEFA) و واگذار کردن آن به بازی FIFA مربوط می گردد. تقریبا بعد از گذشت یک دهه همکاری کونامی و یوفا، قرارداد رسمی این دو به سرانجام رسید و بعد از مدت ها، اولین سال است که این مسابقات را در PES نمی بینیم.

مشکل لایسنس تیم های PES از کجاست؟

طبیعتا این اتفاق مهم چندان به مذاق هواداران قدیمی PES خوش نیامد؛ چرا که در این سال های اخیر مهم ترین امتیاز مجموعه PES نسبت به رقیبش، همین لیگ قهرمانان بود که آن را هم از دست داد. با این اتفاق، بازی FIFA در جبهه مقابل توانسته تا بیش از هر زمان دیگری جواز رسمی (لایسنس) تیم ها و مسابقات را داشته باشد و از این سمت هم کونامی و PES بیش از هر زمان دیگری از کمبود محتوای رسمی لیگ ها و تیم های معروف رنج می برند. البته لازم به ذکر است که کونامی نظر متفاوتی دارد و ادعا می نماید که سال جاری با اضافه کردن لیگ هایی مثل روسیه و ترکیه توانسته اند بیش از پیش جواز رسمی لیگ ها را داشته باشند.

سوالی که ممکن در این بین برای مان ایجاد گردد این است که چرا کونامی دست به کار نمی گردد و همانند الکترونیک آرتز جواز رسمی لیگ های معروفی مثل بوندسلیگا و لالیگا را به دست نمی آورد؟ چرا تیم هایی مثل آرسنال، لیورپول، بارسلونا و شالکه به صورت رسمی و با تمام جزییات در PES 2019 حضور دارند، اما خبری از منچستر یونایتد، رئال مادرید و سایر تیم های آلمانی نیست؟

به منظور یافتن پاسخ این سوالات، به تازگی گیم اسپات مصاحبه ای با لِنارت بابزین، مدیر برند اروپایی PES، داشته است که متن کامل آن را در زیر می خوانیم.

گیم اسپات: چرا کونامی امتیاز رسمی تیم هایی مثل آرسنال و لیورپول را در اختیار دارد، ولی بقیه تیم های لیگ انگلیس در بازی حضور ندارند؟

بابزین: لیگ برتر انگلیس یک قرارداد انحصاری با الکترونیک آرتز امضا نموده است و ما نمی توانیم این لیگ را بازی در قرار دهیم. اما مثلا لیگ اسکاتلند انحصاری نیست، پس هم ما و هم الکترونیک آرتز می توانیم آن را داشته باشیم.

لیگ جزیره یک استثنا در قرارداد خود قائل شده است و آن هم این است که ما می توانیم لیگ انگلستان و تیم های آن را به صورت غیررسمی در بازی قرار دهیم؛ به عنوان مثال، می توانیم تیم منچستر یونایتد را با نام Manchester Red در بازی مان قرار دهیم، ولی اجازه نداریم از لباس و اسم رسمی باشگاه استفاده کنیم. با این حال قادر هستیم تا از بازیکنان آن ها استفاده کنیم. برای نمونه، پوگبا با همین اسم در بازی واقع شده است و دیگر مثل زمان PES 2 نیست که با اسم های فانتزی و غیرواقعی سر و کار داشته باشید. ما این اجازه را داریم که از اسم و چهره واقعی بازیکنان استفاده کنیم.

چنین امکانی این حق را به ما داده که تمام بازیکنان را به صورت رسمی و واقعی در بازی داشته باشیم. پس با توجه به همه این صحبت ها، ما می توانیم لیگ انگلستان را در بازی قرار دهیم، ولی به صورت غیررسمی. در زمینه جواز رسمی تیم ها، ما محدود به دو تیم هستیم. این موضوع ارتباطی به ما ندارد و لیگ جزیره باید این قانون را عوض کند. خود ما دوست داریم تیم های بیشتری را داشته باشیم، اما قادر به انجام چنین کاری نیستیم. دلیل اصلی هم همین است.

درباره بوندسلیگا هم باید گفت که آن ها پای خود را فراتر گذاشته اند و یک قرارداد تماما انحصاری را با الکترونیک آرتز به تصویب رسانده اند. طوری که حتی نمی توانیم این لیگ را به صورت غیرواقعی هم داشته باشیم و تنها اجازه داریم از سه تیم استفاده کنیم. ما می توانیم با تمام باشگاه ها همکاری داشته باشیم، اما در بوندسلیگا تنها به سه تیم و در لیگ جزیره به دو تیم محدود هستیم.

با این اوصاف کونامی چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا قرارداد لیگ برتر انگلیس با الکترونیک آرتز باعث شده تا کونامی نتواند امتیاز رسمی بقیه تیم ها را به دست بیاورد؟

در حال حاضر، لیگ جزیره مختص به یک بازی نیست و قرارداد تماما انحصاری وجود ندارد. ولی اگر صادقانه بخواهیم بگویم، به شخصه دلیل این کار را متوجه نمی شوم، چرا که لیگ برتر انگلیس بزرگ ترین لیگ جهان است. اگر مثلا من به جای باشگاه کریستال پالاس بودم، به عنوان یک باشگاه دوست داشتم تا تیمم در هر دو بازی حضور داشته باشد.

آیا همچین وضعیتی در قبال لالیگا هم صدق می نماید؟

دقیقا. لالیگا هم دقیقا همانند لیگ برتر انگلیس است؛ امکان قرار دادن تیم ها به صورت رسمی وجود ندارد، اما می توانیم آن ها را با اسم های فانتزی و غیرواقعی در بازی بگذاریم.

پس لالیگا هم یک قرارداد انحصاری با الکترونیک آرتز به ثبت رسانده و شما هم تنها اجازه دارید تا از تعدادی تیم ها به صورت رسمی بهره ببرید؟

بله، همین طور است.

آیا لیگ فرانسه به صورت کامل لایسنس شده است و امتیاز رسمی آن را در اختیار دارید؟

لیگ فرانسه کاملا لایسنس شده. علاوه بر این، ما امتیاز رسمی لیگ های هلند، بلژیک، دانمارک، ترکیه، روسیه، سوئیس و اسکاتلند را هم داریم. درباره لیگ روسیه باید بگویم که ما تنها شرکتی هستیم که حق و حقوق رسمی این لیگ را در اختیار داریم و رقیب ما، فیفا، نمی تواند از آن ها استفاده کند. چیزی که قطعا به نفع ما است. همچنین ما لیگ ایتالیا را در بازی داریم و با نام Italian League از آن استفاده نموده ایم. با اینکه امکان استفاده از نام رسمی این لیگ یعنی سری آ وجود ندارد، اما همه تیم های آن به جز یوونتوس به صورت کامل و رسمی در بازی حضور دارند.

پس یوونتوس هم در انحصار الکترونیک آرتز واقع شده است؟

این تیم در بازی واقع شده است، اما با یک اسم فانتزی و غیرواقعی شناخته می گردد.

دقیقا مشابه چیزی که سال گذشته برای رئال مادرید رخ داد. درسته؟

بله، همینطور است. سال جاری هم رونالدو در بازی واقع شده است، اما برای یک تیم غیرواقعی توپ می زند.

پس لایسنس اسم رسمی لیگ ایتالیا با امتیاز رسمی تیم های درون آن جدا از یکدیگر هستند؟

بله، البته این مورد به خود لیگ بستگی دارد. به عنوان مثال، لیگ اسکاتلند یک لیگ متمرکز است؛ بنابراین اگر ما با آن ها صحبت کنیم و قرارداد ببندیم، امتیاز رسمی تمام تیم های آن را به دست می آوریم. درباره سری آ کمی موضوع فرق می نماید. در این لیگ یک اسپانسر جداگانه برای نام آن وجود دارد و به همین دلیل هم است که به صورت Serie A TIM نوشته می گردد. واضح است که اگر بخواهید از نام اصلی این لیگ بهره ببرید، باید مقداری پول هم به این شرکت اسپانسر بدهید. به همین خاطر باید تعیین کنیم که آیا چنین امتیازی ارزش پرداخت پول را دارد یا خیر.

لیگ های دسته پایین چه طور؟

ما همیشه به دنبال اضافه کردن لیگ های جدید هستیم؛ حال این لیگ می خواهد لیگ دسته پایین انگلستان یا هر جای دیگری باشد. ما همیشه گزینه های در دسترس را زیر نظر می گیریم و در نهایت تصمیم می گیریم که چه کاری انجام دهیم.

وقتی می بینید الکترونیک آرتز با تیم های مشهوری مثل یوونتوس و رئال مادرید قرارداد می بندد، چه احساسی دارید؟

تعیینا این موضوع آزاردهنده و اعصاب خرد کن است. بر فرض اگر ما لیگ برتر انگلستان یا بوندسلیگا را در بازی داشتیم، وضعیت بازار به شدت تغییر می کرد، – این را می گویم چون در کونامی کار می کنم – چرا که در نهایت بازی ما هم از نظر بصری و هم از نظر گیم پلی با اختلاف بهترین بازی فوتبال بازار است.

با اینکه این موضوع اعصاب خرد کن است، اما اینطور نیست که بیایم با لیگ ها قرارداد امضا کنیم تا نام آن ها را در بازی یا سایت خود قرار دهیم. در واقع توجه ما به جزییات و ساخت چهره بازیکنان معطوف است. در بازی رقیب، اگر به این تیم ها – حتی تیم های آلمانی – نگاه کنید متوجه می شوید که بازیکنان و چهره آن ها حتی از سطح معمولی هم پایین تر است. اینجا دقیقا جایی است که ما نسبت به رقیب خود بهتر عمل می کنیم. تیم ما در ژاپن کار خارق العاده و بی نظیری را در زمینه ریزترین جزییات و چهره بازیکنان انجام داده و این چیزی است که ما را متفاوت می سازد.

چه اتفاقی برای امتیاز رسمی لیگ قهرمانان افتاد؟ آیا قراردادتان به انتها رسید یا اینکه کونامی و یوفا تصمیم گرفتند این شراکت را به انتها برسانند؟

برای سالیان سال – فکر می کنم نزدیک به یک دهه – لیگ قهرمانان اروپا را در بازی داشتیم، اما هر سال باید تصمیم بگیرید که آیا فلان امتیاز رسمی ارزش دارد یا خیر. نمی خواهم به لیگ قهرمانان اروپا بی احترامی کنم – بدون شک بزرگ ترین و بهترین رقابت فوتبالی آن ها هستند – اما در نهایت باید آنالیز کنید که این امتیاز دقیقا چه منعتی برای تان داشته و ما هم فهمیدیم که راه ما از یکدیگر جدا شده است. چیزی که می خواهم بگویم این است که از دست دادن این مسابقات لزوما به معنی از دست دادن تیم ها و باشگاه ها نیست. خیلی از مردم بعد از شنیدن این خبر فکر کردند که چنین اتفاقی می افتد.

در رابطه با لیگ قهرمانان باید بگویم که ما هنوز با یوفا در ارتباط هستیم تا فرصت ها و موقعیت های موجود را آنالیز کنیم. اما بعد از اعلام این خبر، یکی از دوستان من فکر می کرد چون بارسلونا در این رقابت حضور دارد، پس ما آن ها را هم از دست دادیم. اما این واقعیت ندارد. با این اتفاق تیم های حاضر در لیگ قهرمانان را از دست نخواهیم داد و فقط تصمیم گرفتیم که فعلا قرارداد خود را تمدید نکنیم. در عین حال تمرکز خود را روی اضافه کردن لیگ های محلی و عقد قراردادهای انحصاری با آن ها گذاشتیم؛ مثل لیگ روسیه.

با اینکه ما امتیاز این مسابقات را از دست دادیم، اما همچنان می توانید چیزی مشابه آن را در بازی تجربه کنید. شاید مقداری متفاوت به نظر برسند، اما هنوز می توانید با تیم های اروپایی در کنار یکدیگر رقابت کنید.

آیا محدودیتی برای طراحی و ساخت تیم های فانتزی وجود دارد؟ چون بعضی مواقع نسبت به نمونه واقعی خود بسیار متفاوت هستند.

نمی توان همه تیم ها را دقیقا مشابه نمونه واقعی ساخت، اما می گردد چیزی شبیه به آن ها را با رنگ های یکسان طراحی کرد. البته محدودیت هایی هم وجود دارد. برای مثال، اگر تغییری در لباس منچستر یونایند اعمال کنیم، دقیقا مشابه نمونه واقعی خود می گردد. بنابراین باید کمی تفاوت داشته باشند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 85

به "مشکل لایسنس تیم های PES از کجاست؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "مشکل لایسنس تیم های PES از کجاست؟" امتیاز داده اند | 3.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل لایسنس تیم های PES از کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید