مطالعه بقایای حمام تاریخی با لوله های سفالی در گرمی

به گزارش فروشگاه کوچک، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مطالعه بقایای حمام تاریخی با لوله های سفالی در محل کاوش های قلعه یل سویی گرمی اطلاع داد.

مطالعه بقایای حمام تاریخی با لوله های سفالی در گرمی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل، کریم لطفی معاون میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر توضیح داد: این بنای آجری در یک زیر بنای حدود 100 متر مربعی ساخته شده و از نمونه های شاخص و قابل توجه حمام های اولیه دوره اسلامی است.

او با استناد به آثار سفال های به دست آمده در کف این بنا، تاریخ آن را دوره سلجوقی دانست و گفت: با اتمام کاوش های نجات بخشی در قلعه یل سویی مطالعات محوطه های تاریخی و آثار کشف شده ادامه دارد.

به گفته لطفی در این حمام سیستم پیشرفته ای برای آبرسانی به داخل بنا و همچنین تخلیه آن به کار بسته شده است و به نظر می رسد که آب به وسیله تنپوشه های سفالی یا به وسیله حفر کانال از بستر رودخانه به این محل انتقال داده شده و سپس به وسیله دو مجرا یا کانال باریک قرار گرفته روی دیوارهای بنا به داخل حوض های کوچکی که در مرکز بنا تعبیه شده راهنمایی و در آنجا جمع می شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل توضیح داد: کف این مجراها و کانال ها و همچنین کف و دیواره های حوض ها با استفاده از چند لایه آهک کاملاً اندود شده است.

او با اشاره به تعبیه اتاق های کوچکی برای محل شستشو در کنار هر کدام این حوض ها گفت: به نظر می رسد افراد از این حوض ها آب را به طرق مختلف برداشته و در این اتاقک ها که حکم حمام را داشته، به استحمام می پرداختند.

لطفی اظهار کرد: کف و دیوار تمام این حمام ها که چند نمونه از آنها در داخل بنا قابل مشاهده است به واسطه اندودی از گچ و آهک محافظت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: لایه های روی هم قرار گرفته از اندود آهک در کف و دیوارها نشان می دهد که این بنا در طی چندین مرحله مرمت شده و برای سالیان درازی مورد استفاده قرار گرفته است.

او اضافه نمود: در قسمت کف اتاقک های حمامی شکل، مجرایی برای دفع فاضلاب دیده می گردد که از هر کدام از آنها یک مجرا به سمت مرکز بنا ساخته شده و در نهایت تمامی آنها در قسمت جنوبی بنا به سمت یک مجرا راهنمایی و از آنجا آب فاضلاب به صورت زیر زمینی به بیرون از بنا راهنمایی شده است.

لطفی با بیان این نکته که همه این مجراها با لایه ای از آهک اندود شده است، اضافه نمود: سیستم کلی که در این بنای آجری به کار بسته شده به این شکل است که آب از یک بخش مرتفع به بالای دیوارهای بنا آورده شده و بعد از جریان دادن آب در داخل بنا و سپس استحمام، آب به صورت زیر زمینی و از زیر بخش ورودی بنا و از زیر پلکان سنگی آن به بیرون راهنمایی شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 121

به "مطالعه بقایای حمام تاریخی با لوله های سفالی در گرمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه بقایای حمام تاریخی با لوله های سفالی در گرمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید