مقایسه پراید 131 با سمند EF7 و دوو سیلو

به گزارش فروشگاه کوچک، پراید پرفروش ترین خودروی کشور است و از این منظر هیچ رقیبی ندارد. اما کسانی که دوست دارند سدانی در بازه قیمتی نزدیک به پراید 131 تهیه کنند، می توانند انتخاب های دیگری هم داشته باشند. جدا از اینکه مدل های مختلف پراید به نوعی رقبای همدیگر هم محسوب می شوند، نسخه های دست دوم برخی از برندها چون: سمند، دوو سیلو و… نیز در این رقابت قرار می گیرند. در ادامه به مقایسه پراید 131 با سمند EF7 و دوو سیلو می پردازیم تا این خودرو علاوه بر نسخه های خودش، رقبای متفاوتی داشته باشد.

مقایسه پراید 131 با سمند EF7 و دوو سیلو

مقایسه پراید 131 با سمند EF7

سمند، از پرفروش ترین سدان های داخلی، طی 16 سال عمر تولیدش همواره از محصولات پیروز ایران خودرو بوده است؛ درمقابل، همان طور که به دفعات اشاره شد، پراید 131 هم پرفروش ترین سدان کشور است.

با مقایسه پراید 131 با سمند EF7 در بخش طراحی ظاهری باید گفت که گرچه سمند نیز کپی پژو 405 است، اما بااین وجود ظاهرش مجذوب کننده تر و خشن تر از پراید است و به طورکلی، الگوریتم ساختاری مناسب تر و ارگونومی بهتری دارد. درمورد فضای داخلی و کابین دو خودرو نیز، باید اذعان داشت که فضای داخلی سمند بزرگ تر و راحت تر و برای طی کردن مسافت های طولانی گزینه ای قابل قبول تر است. درضمن، طراحی داخلی و کیفیت مونتاژ قطعات و متریال به کاررفته در داخل کابین سمند یک سر و گردن بالاتر است و حرفی برای پراید 131 باقی نمی گذارد.

در بخش موتور و تعیینات فنی، سمند EF7 دارای یک موتور 1.7 لیتری با توان تولید قدرتی برابر با 103 اسب بخار است. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه، شتاب صفر تا صد 13.5 ثانیه، سقف سرعت 200 کیلومتر و مصرف 8.4 لیتر در صد کیلومتر را به نام خود ثبت کرده است. پراید 131 با موتور 1.3 لیتری اش 71 اسب بخار قدرت تولید می کند؛ با سقف سرعت 175 کیلومتر در ساعت. صفر تا صد پراید 131 در رجحانن حالت کمتر از 13.5 ثانیه نیست (که این رقم در تیپ ES بالاتر هم هست) و مصرفش 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر است (البته در مدل های ES با مصرف بیشتری روبرو ایم.) هردو خودرو دارای استاندارد یورو 4 هستند. بااین اوصاف، برای اعلام برنده این بخش حرفی باقی نمی ماند. البته نباید فراموش کرد که پراید این بار هم پیروز بخش مصرف سوخت است.

با مقایسه پراید 131 با سمند EF7 از نظر ایمنی هم که تکلیف روشن است؛ کمتر خودرویی در این رقابت از پراید جا می ماند و سمند نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ زیرا سمند در میان تولیدات داخلی، خودرویی ایمن محسوب می گردد. اما در بخش استهلاک، پراید در هر مدل و تیپ خودرویی کم خرج، کم استهلاک و با هزینه تعمیر پایین است.

باتوجه به اینکه قیمت یک پراید صفر با قیمت سمندی 5 یا 4 ساله برابر است، باید گفت که درنهایت، سلامت موتور سمندِ موردنظر و مقدار کارکردش تعیین کننده نتیجه صرفه اقتصادی مقایسه موردنظر خواهد بود.

مقایسه پراید 131 با دوو سیلو

دوو سیلو یکی از مونتاژی های کرمان موتور است که سال هاست خط مونتاژش متوقف شده. سیلو نیز مانند پراید، از کره جنوبی وارد ایران شد؛ اما گویا برای کرمان موتور آن قدر نان وآب دار نبود که قصد عزیمت از بازار صفرکیلومترهای ایران را نداشته باشد. بنابراین، حدود 12 سال پیش تولیدش متوقف شد. درنتیجه، ما پراید 131 صفرکیلومتر را با دوو سیلوی 12 ساله مقایسه می کنیم.

طراحی سیلو به سال 1994 میلادی برمی گردد و ازآن پس بدون تغییر تولید شده است. گرچه طراحی اولیه پراید به 1987 میلادی برمی گردد، اما در سال های بعد، به مدد دست کاری های سایپا، به طور مستمر تغییراتی جزئی به خود دیده است؛ یعنی چند سالی بعد از زمان طراحی سیلو، سایپا سعی در شیک تر و به روزتر کردن این اتومبیل پُرتیتراژش داشته است. اما همچنان این سیلو است که طراحی زیباتر و موردپسندتری دارد. شاید سیلو قدیمی باشد، اما یک رجحان قطعی نسبت به پراید دارد؛ آن هم اینکه به فراوانی پراید در خیابان ها حضور ندارد تا دیگر به مرز خسته کنندگی برسد

با مقایسه پراید 131 با دوو سیلو در بخش فضای داخلی باید گفت که سیلو به مدد طول بیشتر، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان می گذارد و راحت تر است. همچنین صندوق بار سیلو نیز بزرگ تر است و این مزیت، سیلو را برای مسافرت ها تبدیل به گزینه بهتری می کند.

در بخش موتور، سیلو یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپه خطی دارد با توان تولید 80 اسب بخار. این اتومبیل شتاب صفر تا صد را در 13 ثانیه ایجاد می کند و می تواند به سقف سرعت 175 کیلومتر در ساعت برسد. تا اینجا سیلو نسبت به پراید رجحان دارد. در بخش مصرف خودرو نیز، سیلو با مصرف 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر، یکی از کم مصرف ترین خودروهای بازار است. حال اینکه پراید 131 بعد از تقویت بدنه و موتور، مصرفی کمتر از 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر ندارد.

اگر به مقایسه پراید 131 با دوو سیلو از نظر تجهیزات رفاهی نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که سیلو چندان عقب تر از پراید نیست. باوجوداینکه این خودرو سال ها پیش تولید شده است، اما حتی در بخش هایی مثل کولر، بهتر از پراید عمل می کند. درباره ایمنی و تجهیزات در دو خودرو، باید گفت که هرچند سیلو ایربگ و ABS ندارد، اما از استخوان بندی، بدنه، سیستم تعلیق، هندلینگ و سیستم ترمز خوبی برخوردار است؛ در حدی که از پراید ایمن تر محسوب می گردد.

اما مشکل بزرگ سیلو هزینه تعمیر و کم یاب بودن قطعات آن است. به شکلی که، حتی اگر قطعاتش پیدا گردد، عمدتاً مرغوب و باکیفیت نیستند. اما پراید 131 خودرویی کم هزینه و با استهلاک پایین است که قطعات آن به وفور یافت می گردد و تعمیرش راحت و بی دردسر خواهد بود.

امیدواریم که این مقایسه پراید 131 با این دو خودروی چند سال کارکرده توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره پراید 131 در اختیارتان قرار دهد. شما می توانید با مراجعه به بخش آگهی های خودروی سایت خبرنگاران، از آخرین قیمت خرید و فروش پراید 131 مطلع شوید.

نظر شما درباره پراید 131 چیست؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2177

به "مقایسه پراید 131 با سمند EF7 و دوو سیلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه پراید 131 با سمند EF7 و دوو سیلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید