نمای مدولار پرسلان و مزایای آن

به گزارش فروشگاه کوچک، نمای ساختمان به قسمتی از ساختمان گفته می گردد که در تماس با فضای بیرون بوده و در معرض دید قرار گرفته است. نماکاری از اهمیت بسیار بالایی در معماری و ساختمان سازی برخوردار است زیرا به نحوی زندگی خصوصی را از فضای عمومی تفکیک می کند. به منظور ایجاد یک نمای ایده آل، جنس و رنگ مصالحی که مورد استفاده قرار می گیرند مهم است، از این رو انتخاب مصالح مناسب امری است که همواره در نماکاری ساختمان بدان توجه ویژه می گردد. برای نمای ساختمان مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به سلیقه افراد و بودجه آنها انتخاب می شوند. یکی از جدیدترین نماهای ساختمانی که در عصر حاضر اعمال می گردد نمای مدولار پرسلان است. این نما با استفاده از پنل های پیش ساخته از جنس کاشی و سرامیک بر روی ساختمان اجرا می گردد. نمای مدولار پرسلان قابل اجرا برای انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و … است و از زیبایی منحصر بفرد برخوردار می باشد. پنل های پرسلان هم در نماهای داخلی و هم فضاهای خارجی برای پوشش نما، کف پله ها، کف ساختمان و دکورهای داخلی کاربرد دارد.

نمای مدولار پرسلان و مزایای آن

پنل های پیش ساخته پرسلان با استفاده از دستگاه اکستروژن و با پخت خاک رس در دما و فشار بسیار بالا تولید می شوند. این پنل ها دارای طیف رنگ های مختلف می باشند و کوچکترین سایز آن ها 300*300 و بزرگ ترین سایز 600*1200 در نظر گرفته شده است. اجرای این نما به علت شکل قطعات و وجود کام و زبانه در آنها با سرعت و دقت بالا انجام می گردد. نمای مدولار پرسلان در واقع یک پوشش خارجی برای ساختمان است که به چهارچوب متصل شده به دیوارهای ساختمان پیچ می گردد. چهارچوبی که برای نصب پنل ها استفاده می گردد به منظور تحمل بار قطعات از دوام و استحکام بالایی برخوردار است. در صورتی که وزن و قطر قطعات بالا باشد، اتصالات متصل به دیوار باید با شرایط دیوار و نیروهایی که بر آن اعمال می شوند متناسب باشد. انتخاب پانل های سبک تر وزن نما را سبک تر و پانل های سنگین بر وزن نما می افزایند.

مزایای نمای مدولار پرسلان

اجرای صحیح نمای مدولار پرسلان به میزان قابل توجه مصرف انرژی در ساختمان را کاهش می دهد. این نما از مقاومت و طول عمر بسیار بالایی برخوردار است و پس از گذشت چند سال همچنان زیبایی و جذابیت خود را حفظ می نماید. پانل های پرسلان به عنوان مصالح نمای خشک به شمار می آیند و به دلیل داشتن طیف رنگ های متنوع امروزه مورد توجه سازندگان و معماران قرار گرفته اند. این نما بر روی دیوار ساختمان مونتاژ می گردد و جلوه زیبا و مدرنی به آن می بخشد. از ویژگی های شاخص نمای مدولار پرسلان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این نما نوعی عایق حرارتی است که دمای فضای داخل ساختمان را کمتر تحت تاثیر فضای بیرون قرار می دهد. با استفاده از این نما بین دبوارهای ساختمان و نمای آن فاصله ایجاد می گردد، در نتیجه نوسانات دما در فضاهای داخلی به حداقل می رسد. در واقع پانل های سرامیکی نقش محافظت کننده برای ساختمان ایفا کرده و آن را در برابر انتقال حرارت مصون نگه می دارند. البته به منظور عایق کاری در زیر پنل ها می توان از فوم های پلی استر یا فیبرهای معدنی نیز استفاده نمود.
  • پنل های سرامیکی عایق بندی شده اگر به روش خشک و به شیوه ای صحیح بر روی چهارچوب نما نصب شوند می توانند تا حد زیادی از انتقال سر و صدا به ساختمان جلوگیری کنند.
  • نمای مدولار پرسلان از مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت برخوردار است و در واقع ضد آتش می باشد.
  • پانل های پرسلان از قابلیت فرم دهی و برش کاری برخوردار هستند و در انواع ساختمان های قدیمی و یا نوساز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • نمای مدولار پرسلان با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار است و به دلیل طول عمر بسیار بالا نیاز به تعمیر و مراقبت زیاد ندارد.
  • استفاده از این نما به میزان قابل توجه از هدر رفت انرژی ممانعت می نماید.

نکات مهم در اجرای نمای مدولار پرسلان

  • به منظور اجرای اصولی این نوع نما و مقاوم نمودن آن در شرایط مختلف آب و هوایی باید زیرسازی لازم که شامل پرج ها، سپری ها و دستک ها می باشد از جنس آلومینیوم انتخاب گردد.
  • در اجرای این نما باید از مقررات ملی ساختمان و آئین نامه های ملی تبعیت گردد.
  • اجرای سیستم مدولار پرسلان باید با استفاده از مصالحی که از نظر دوام سازه ای و زیست محیطی مورد تائید هستند صورت گیرد.
  • با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و محیط های خورنده باید تمهیدات ویژه اندیشیده شوند.
  • عایق بندی حرارتی این نما از بیرون ساختمان اجرا می گردد و لایه ای از هوا بین عایق و قطعات نما قرار می گیرد، از این رو باید از عایق های معدنی غیر قابل اشتعال استفاده نمود. در واقع لایه هوا به عنوان عایق حرارتی در نظر گرفته نمی گردد.

در حال حاضر مصالح خشک به دلیل داشتن مزایای بسیار در برابر سایر مصالح در اولویت هستند. نمای خارجی که با استفاده از این مصالح اجرا می گردد از تنوع بالایی برخوردار است، از این رو مورد توجه پیمانکاران و معماران قرار می گیرد. تایل پرسلانی نوعی محصول سرامیکی است که تخلخل آن ناچیز می باشد، همین امر دوام و استحکام آن را بالا برده و آن را به عنوان محصولی مناسب برای نماکاری تبدیل کرده است. نماکاری با این تایل ها به دو صورت نمایان و غیر نمایان اجرا می گردد. در روش نمایان تایل ها با استفاده از کلیپس متصل شده بر روی پروفیل های زیرسازی نصب می شوند. این کلیپس ها تایل ها را احاطه کرده و آنها را در جای خود محکم می کنند. در روش غیر نمایان نوعی نمای تهویه شونده ایجاد می گردد که زیرساخت آن از پروفیل های افقی که با شبکه ای از ریل های عمودی در جای خود مستحکم شده اند تشکیل شده است.

پنل های پیش ساخته پرسلان چگونه تولید می شوند؟

پنل های پیش ساخته پرسلان با استفاده از دستگاه اکستروژن و با پخت خاک رس در دما و فشار بسیار بالا تولید می شوند

مزایای استفاده از نمای پرسلان چیست؟

این نما نوعی عایق حرارتی است، تا حد زیادی از انتقال سر و صدا به ساختمان جلوگیری می نماید، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت از خود نشان می دهد، از قابلیت فرم دهی و برش کاری برخوردار هستند، با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار است، طول عمر بسیار بالایی دارد و نیاز به تعمیر و مراقبت زیادی ندارد.

نمای مدولار پرسلان چگونه اجرا می گردد؟

اجرای این نما به علت شکل قطعات و وجود کام و زبانه در آن ها با سرعت و دقت بالا انجام می گردد. نمای مدولار پرسلان در واقع یک پوشش خارجی برای ساختمان است که به چهارچوب متصل شده به دیوارهای ساختمان پیچ می گردد.

در زیرسازی های لازم نمای پرسلان می بایست از چه متریالی استفاده گردد؟

به منظور اجرای اصولی این نوع نما و مقاوم نمودن آن در شرایط مختلف آب و هوایی باید زیرسازی لازم که شامل پرج ها، سپری ها و دستک ها می باشد از جنس آلومینیوم انتخاب گردد.

نمای مدولار پرسلان چیست؟

یکی از جدیدترین نماهای ساختمانی که در عصر حاضر اعمال می گردد نمای مدولار پرسلان است. این نما با استفاده از پنل های پیش ساخته از جنس کاشی و سرامیک بر روی ساختمان اجرا می گردد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 854

به "نمای مدولار پرسلان و مزایای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای مدولار پرسلان و مزایای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید