هوش مصنوعی گوگل به روبات ها قدرت تصمیم گیری می دهد

به گزارش فروشگاه کوچک، تیمی از محققان گوگل و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی هوش مصنوعی ای را طراحی کرده اند که به روبات ها امکان می دهد در حین انجام یک کار، اقدام بعدی خود را ارزیابی کند و در موردش تصمیم بگیرد.

هوش مصنوعی گوگل به روبات ها قدرت تصمیم گیری می دهد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، گوگل ایکس یک مرکز نیمه مخفی متعلق به گوگل است که برای ایجاد فناوری های پیشرفته اختصاص یافته است. این مرکز در فاصله حدود 800 متری دفتر مرکزی گوگل در مانتین ویو قرار گرفته است. کار در این مرکز تحت نظارت سرگئی برین، یکی از موسسان گوگل و رئیس آلفابت انجام می پذیرد و مکس ترنر، دانشمند و کارآفرین، مسئول عملیات است. گوگل برین (Google Brain) نیز یک پروژه پژوهشی هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق شرکت گوگل است که پژوهش های یادگیری ماشین را در کنار مهندسی سیستم و منابع محاسباتی عظیم گوگل به کار می گیرد تا بتواند به آن عینیت ببخشد.

حال این دو بخش از گوگل با همکاری با دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا هوش مصنوعی ای را طراحی کرده اند که در آن رفتار روبات مدل سازی می شود تا رفتار آینده خود را پیش بینی کند تا از این طریق حیوان روباتیک یا انسان روباتیک به واقعیت نزدیک تر شوند.

این محققان می گویند: در حالی که الگوریتم های هوش مصنوعی پیشرفت عظیمی در بازی های ویدئویی، دریافت اشیاء توسط روبات ها و کار های دستی مثل جراحی روباتیک داشته اند، بیشتر از پارادایم مشاهده- تفکر مسدود کننده بهره می برند. در این پارادایم فرض می شود زمانی که روبات حرکت کنونی خود را انجام می دهد، محیط اطرافش ثابت باقی می ماند و روبات فکر می کند که چه اقدامی را در مرحله بعد انجام دهد.

این امر در شبیه سازی مصداق دارد، نه در دنیای واقعی. یعنی دنیایی که محیط آن بستگی به مشاهدات پردازش شده توسط هوش مصنوعی دارد و می تواند بسته به آن اقدام بعدی خود را قبل از اتمام حرکت کنونی اش برنامه ریزی کند.

رویکر این تیم چارچوبی است که می تواند محیط های هم زمان را در زمینه یادگیری ماشینی مدیریت کند. در این چارچوب از فرمول های یادگیری استاندارد استفاده شده که در آن روبات را به سمت هدف و از طریق پاداش دهی هدایت می کند. اما به غیر از این، مجموعه ای از حالت های ممکن را بررسی می کند و طبق برخی خط مشی ها اقدامات بعدی خود را پیش بینی و در مورد آن تصمیم می گیرد.

محققان این هوش مصنوعی را روی یک بازوی روباتیک در دنیای واقعی آزمایش کردند که وظیفه آن دریافت و جابه جا کردن اشیای داخل یک سطل است. آن ها ادعا می کنند که بازوی روباتیک با اعمال این هوش مصنوعی 49 درصد سریع تر و نرم تر این کار را انجام داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1063

به "هوش مصنوعی گوگل به روبات ها قدرت تصمیم گیری می دهد" امتیاز دهید

1 کاربر به "هوش مصنوعی گوگل به روبات ها قدرت تصمیم گیری می دهد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی گوگل به روبات ها قدرت تصمیم گیری می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید