چه ورزش هایی بعد از سکته مغزی باید انجام داد؟

به گزارش فروشگاه کوچک، پیاده روی، دوچرخه سواری، انجام حرکات موزون از فعالیت های بدنی مناسب برای کاهش خطر سکته مغزی است و شنا در آب گرم هم یک ورزش بسیار مفید در بازگرداندن فعالیت حرکتی عضلات محسوب می گردد.

چه ورزش هایی بعد از سکته مغزی باید انجام داد؟

به گزارش خبرنگاران، تکنیک های ورزشی مختلفی برای بازگرداندن نیروی حرکتی افراد پس از سکته مغزی وجود دارد و این فعالیت ها باعث بهتر شدن حرکات عضلانی و افزایش جریان خون شده و تنش، انقباض عضلانی و سفتی عضلات که در اثر سکته مغزی ایجاد شده اند را تا حد زیادی بهبود می بخشد، بنابراین تداوم فعالیت با شدت میانه برای پیشگیری از سکته مغزی بسیار بیشتر از شدت فعالیت اهمیت دارد.

پیاده روی، دوچرخه سواری، باغبانی، حرکات موزون و انجام کارهای مربوط به گل و گیاهان منزل از فعالیت های مناسبی برای کاهش خطر سکته مغزی است و شنا در آب گرم هم یک ورزش بسیار مفید در بازگرداندن فعالیت حرکتی عضلات محسوب می گردد و تا حد زیادی می تواند مانع تحلیل رفتن عضلات آسیب دیده گردد.

ورزش هایی که باعث برطرف انقباض و سفتی عضلات می گردد شامل یوگا، ماساژ، تای چی، چی کونگ و پیلاتس، شیاشو (نوعی ماساژ ژاپنی که با فشار روی نقاط خاصی صورت می گیرد) است.

در یک مطالعه محققان دریافتند که بروز سکته مغزی در افرادی که با شدت میانه و بیشتر ورزش می نمایند، در مقایسه با کسانی که کم ورزش می نمایند یا ورزش نمی نمایند کمتر از نصف است و در سال های اخیر هم مطالعاتی به منظور پی بردن به این نکته که چگونه می توان مغز را از آسیب سکته مغزی نجات داد، انجام گرفته است، علاوه بر این محققان همیشه به دنبال ارائه راهکارهایی برای تقویت شناخت در مغز بوده اند.

در همین زمینه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه غوطه ورشدن در آب گرم می تواند در باز شدن عروق و جریان بهتر خون در مغز و حتی قلب تأثیرگذار باشد و این اخبار برگرفته از نتیجه تحقیقاتی است که اخیرا در دانشگاه آلابامای آمریکا انجام گرفته است و محققان اعلام نموده اند که شنا در آبگرم می تواند قدرت شناختی انسان را افزایش دهد.

شواهد نشان می دهند که برای دستیابی به منافع ورزش در کاهش خطر سکته مغزی به ورزش سنگین نیازی نیست و پیاده روی، دوچرخه سواری، باغبانی، حرکات موزون و انجام کارهای مربوط به گل و گیاهان منزل هم فعالیت های مناسبی هستند و مطالعات نشان می دهد که تداوم فعالیت با شدت میانه برای پیشگیری از سکته مغزی، بسیار بیشتر از شدت فعالیت اهمیت دارد.

براساس این مطلب که از سوی محسن داوودی و مریم السادات میری دو متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: محققین دانشگاه آلاباما دربیرمنگام (UAB) ارتباط بین ورزش و سکته را در دو نژاد سفید و سیاه و بین زنان ومردان آنالیز کردند و نتایج این تحقیق نشان داد 27 هزار زن و مرد سیاه وسفید پوست 45 سال و بالاتر دراین تحقیق شرکت کردند و این افراد قبلا هیچ وقت حادثه سکته را تجربه ننموده بودند.

شرکت نمایندگان درابتدای تحقیق در سه گروه غیبرطرفال (هیچ ورزشی درطول هفته انجام نمی دهند)، نسبتا فعال (یک تا سه جلسه درهفته) و بسیار فعال (بیش از چهار جلسه در هفته) تقسیم بندی شدند و همه آن ها به مدت 5.7 سال مورد آنالیز قرار گرفتند و نتایج نشان داد که 33 درصد از شرکت نمایندگان که فعالیت فیزیکی نداشتند با افزایش 20 درصدی خطر سکته روبروی شدند.

افرادی که حداقل چهار جلسه درهفته به ورزش می پرداختند، بسیار کمتر سکته را تجربه نموده بودند و درمیان مردان تنها کسانی که چهار بار یا بیشتر درهفته به ورزش می پرداختند با کمترین خطر سکته روبر بودند و درمیان زنان ارتباط بین سکته و تعداد دفعات ورزش چندان واضح نبود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1826

به "چه ورزش هایی بعد از سکته مغزی باید انجام داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه ورزش هایی بعد از سکته مغزی باید انجام داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید