آسپیرین می تواند جایگزین هپارین تزریقی در پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی شکستگی ها گردد

به گزارش فروشگاه کوچک، اغلب به بیمارانی که برای ترمیم شکستگی استخوان های بازو یا ران جراحی می شوند، داروهای رقیق نماینده خون تزریق می نمایند تا خطر ایجاد لخته های خونی مرگبار در وریدهای ریه و پاهایشان کاهش یابد، اکنون یک آنالیز تازه بزرگ نشان می دهد که ممکن است زمان بازاندیشی درباره انجام این عمل فرا رسیده باشد.

آسپیرین می تواند جایگزین هپارین تزریقی در پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی شکستگی ها گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی نیوز این آنالیز نو نشان داد که آسپیرین ممکن است به همان میزان تزریق هپارین با وزن مولکولی کم (LMW Heparin) معمولا در این موارد استفاده می گردد، در جلوگیری از ایجاد لخته های خونی در وریدهای عمقی و عوارض مربوط به آنها نقش داشته باشد.

دکتر رابرت اوتول، رئیس بخش ارتوپدی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند و سرپرست این تحقیق گفت: بیمارانی که برای جراحی شکستگی های استخوان های درازشان بستری می شوند، در معرض خطر لخته شدن خون در وریدهای ریه ها و پاها قرار دارند و درمان استاندارد در این موارد تزریق هپارین با وزن مولکولی کم در بیمارستان و برای هفته ها پس از مرخص شدن از آن است.

به گفته دکتر اوتول، هپارین را باید دوبار در روز به بیماران تزریق کرد و معمولا برای آنها آزارنده است. از طرف دیگر قیمت هپارین بسیار بیشتر از آسپیرین است.

این آنالیز شامل بیش از 12000 بیمار دچار شکستگی استخوان بازو یا ران نیازمند جراحی یا دچار شکستگی استخوان لگن بدون توجه به نوع درمان بود. این بیماران در 21 مرکز تروما در آمریکا درمان شده بودند.

نیمی از این بیماران تزریق های هپارین با وزن مولکولی کم را دو بار در روز دریافت کردند و به نیمی دیگراز آنها آسپیرین بچه با دوز کم داده شد. همه این افراد برای 90 روز پیگیری شدند تا شرایط آنها معلوم گردد.

پیامدهای درمانی در هر دو گروه مشابه بود. یافته ها نشان داد که تفاوتی میان دو گروه از لحاظ مرگ، لخته های خونی در ریه ها، عوارض خونریزی دهنده، عفوت یا مسائل بهبود زخم مشاهد نشد.

افراد در گروه آسپیرین با احتمال بیشتری دچار لخته خونی در وریدهای زیر زانو شده بودند، اما به گفته دکتر اوتول این عارضه به میزان انواع دیگر لخته شدن خون جدی نیست.

به گفته دکتر اوتول، بسیار از بیماران دچار مسائل مالی یا بدون پوشش بیمه به خاطر قیمت بالای هپارین با وزن مولکولی پایین، در چنین مواردی با آسپیرین درمان می شوند و یافته های این آنالیز برای این گروه بیماران اطمینان بخش است.

دکتر اوتول گفت اکنون پژوهش های در دست انجام است تا مشخص کند آیا این یافته ها را می توان به بیمارانی که در معرض خطر بالاتر دچار شدن لخته های خونی پس از جراحی هستند، هم تعمیم داد یا نه.

یافته های این آنالیز در 19 ژانویه در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

متیو کاستا استاد ترومای ارتوپدی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان در مقاله تفسیری در همراهی با مقاله این آنالیز نو نوشته است. به گفته دکتر کاستا یافته های این آنالیز خبر خوبی برای بیماران و نیز خبر خوبی از لحاظ تامین مالی مراقبت های بهداشتی است.

کاستا گفت که یافته های این کارآزمایی نو بر دستورالعمل های پیشگیری از لخته شدن خون در هر نظام مراقبت بهداشتی در دنیا تاثیر خواهد گذاشت، به خصوص بیمارانی دچار شکستگی استخوان که اکنون ممکن است بتوان به جای تزریق هپارین به آنها قرص آسپیرین داد.

دکتر مایکل است، جراح ارتوپد در بیمارستان جراحی ویژه در شهر نیویورک برای بعضی از بیماران پس از جراحی شکستگی برای مدتی آسپیرین تجویز می نماید.

دکتر است که این آنالیز نو را بازبینی نموده است، گفت: دادن آسپیرین روش نادیده گرفته شده ای در کاهش لخته های خون است. به گفته او، در حال حاضر در مراقبت استاندارد برای جراحی انتخابی تعویض مفصل در افرادی که در معرض خطر بالای لخته شدن خون نیستند، آسپیرین به کار می رود و به زودی در جراحی ترمیم شکستگی ها هم همین شیوه به کار بسته خواهد شد.

به گفته دکتر است، اغلب برای افرادی که جراحی ترمیم شکستگی دارند، جوراب های فشاری و رقیق کننده های خون تزریقی تجویز می گردد تا خطر لخته شدن خون کاهش یابد. این گروه بیماران ممکن است در معرض خطر دچار شدن به لخته های خون باشند، زیرا در حین دوره بهبودی زمین گیر هستند. بعلاوه یک واکنش شیمیایی حقیقی در نتیجه شکستگی و ضربه خوردن استخوان رخ می دهد که ممکن است این خطر را افزایش دهد.

دکتر است می گوید انتخاب دارو برای کاهش لخته های خونی پس از جراحی باید بخشی از بحث میان بیمار و جراحش باشد. به گفته او بعضی از افرادی که در معرض خطر بالای لخته شدن خون هستند، ممکن است نامزد مناسبی برای دریافت آسپیرین نباشند و ممکن است نیازمند تزریق هپارین باشند.

خطر لخته شدن خون در پی این نوع جراحی های ترمیم استخوان در افراد با سابقه شخصی لخته شدن خون، داشتن اختلال زمینه ای لخته شدن خون یا درمان فعلی سرطان افزایش می یابد.

البته به گفته او، هر کسی نمی تواند آسپیرین دریافت کند، از جمله بیماران با سابقه زخم ها یا خونریزی های گوارشی.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2270

به "آسپیرین می تواند جایگزین هپارین تزریقی در پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی شکستگی ها گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسپیرین می تواند جایگزین هپارین تزریقی در پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی شکستگی ها گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید