کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با سیل چه می نمایند؟، از توربین های بادی تا دریچه های متحرک فلزی

به گزارش فروشگاه کوچک، با توسعه شهرها، سیلاب ها بیشتر می شوند، زیرا زیرساخت های شهری نمی تواند نیازهای زهکشی آب در زمین هایی را که هموار شده است،جوابگو باشد. حتی منطقه ها بسیار پیشرفته ایالات متحده مانند هوستون و تگزاس هم با مشکل کنترل آب مواجهند. شاید بر همین اساس است که گاهی طوفان هایی مثل کاترینا خساراتی باورنکردنی ایجاد می کنندو بالا آمدن سطح دریا، خیابان ها، ساختمان ها و تونل های مترو در شهرهای ساحلی مانند منهتن را به خطر می اندازد. علاوه بر این، سدهای قدیمی هم مستعد خطراتی هستند. با همه این ها هنوز امید وجود دارد.

کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با سیل چه می نمایند؟، از توربین های بادی تا دریچه های متحرک فلزی

در کشورهایی مثل ژاپن، انگلستان و هلند مهندسان شهرسازی از تکنولوژی های امیدوار نماینده ای برای کنترل سیل ها استفاده نموده اند.این موضوع یاری نموده این کشورها در امنیت قابل قبولی قرار گیرند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فعالیت های بعضی از این کشورها:

سد تایمز در انگلستان

در انگلستان، مهندسان سدسازی موانعی نوین و متحرک برای جلوگیری از سیل در امتداد رودخانه تایمز طراحی نموده اند. این سد متحرک از فولاد توخالی ساخته شده و ، دروازه های آب آن هم معمولا به سمت چپ باز می گردد تا کشتی ها بتوانند عبور نمایند. سپس، در صورت احتیاج، دروازه های آب متوقف می گردد تا آب را به وسیله جریان آب رودخانه کنترل نموده و سطح امنیت رودخانه تایمز را حفظ نمایند.

این سد از پوسته های براق و فولادی هیدرولیک ساخته شده است که بازوهای سد و دروازه غول پیکر را باز و بسته می نماید. بنابراین در یک موقعیت کم آبی اجازه می دهد آب در زیر سد جریان یابد. دروازه های اولیه سد تامز بین سالهای 1974 تا 1984 ساخته شد. برای جلوگیری از سیل تا کنون بیش از 100 بار بسته شده است.

واترگیت در ژاپن

ژاپن یک جزیره است و این یعنی اطرافش را آب فرا گرفته است و البته بر همین اساس است که سابقه ای طولانی در سیل دارد. منطقه ها ساحلی و در امتداد رودخانه های ژاپن همواره در معرض خطر هستند. برای محافظت از این منطقه ها، مهندسین ژاپنی سیستم پیچیده ای از کانال ها و قفل های دروازه ورودی را توسعه داده اند.

پس از سیل فاجعه بار در سال 1910، ژاپن شروع به کشف راه هایی برای حفاظت از منطقه ها پایین دست در بخش کیتو توکیو کرد. نقاشی Iwabuchi Floodgate، یا اکاشی مون که از سال 1924 در دست است نشان می دهد که مهمار مشهور ژاپنی آکیرا آیاما از همان زمان در پی راهی برای حل مشکل بوده است. معماری اولیه دروازه های سرخ ضد سیل در ژاپن در سال 1982 شروع شد.

موتورهای آبی-راننده اتوماتیک در این سد در برابر سیل احتمالی مقاومت می نماید. درواقع فشار آب نیرویی ایجاد می نماید که گیت ها را در صورت احتیاج باز و بسته می نماید. نکته شگفت انگیز در خصوص این سد این است که موتورهای هیدرولیک برای اجرا احتیاجی به برق ندارند، بنابراین اگر سیل و طوفان برق را قطع نمایند باز هم فعالیت سدها مختل نمی گردد.

توربین های بادی هلند

هلند در مواجهه با سیل و دریا همواره قوی عمل نموده است جالب است بدانید حدود 60 درصد زمین های هلند زیر سطح دریا است و در نتیجه کنترل سیلاب ها بسیار سخت است. بین سالهای 1950 تا 1997، هلندی ها یک شبکه پیچیده از سدها، اسلایدها، قفل ها، دیوارها و موانع را برای متلاشی کردن جریان طوفان طراحی کردند.

یکی از چشمگیرترین پروژه های هلندی ها سد Oosterschelde است که به جای ساختن یک سد معمولی، سدی است با دروازه های متحرک.

آبراهه هوشمند هلند

هلندی ها آبراهه ای با توربین های بادی و دروازه های سفید دارند که در سال 1997، برای مقابله با طوفان طراحی شده است. هنگامی که سطح آب افزایش می یابد، دیوارهای کامپیوتری به یکدیگر نزدیک شده و آب مخازن را به شکلی تغییر می دهد که وزن آب دیواره ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و از عبور آب جلوگیری می نماید.

حوضچه های متحرک هلند

حوضچه های متحرک در سال 1960 تکمیل شده است. یکی از سه حوضچه متحرک یا سدها در امتداد رود راین در هلند قرار گرفته است. است. دو دروازه انحصاری بزرگ برای کنترل آب و فراوری قدرت در رودخانه لک در نزدیکی روستای Hagestein دارد. 54 متر دراز کشیده، دروازه های این حوضچه ها متناسب با سطح آب تغییر شرایط می دهند و حجم آب را کم و زیاد می نمایند.

موانع آبی در وهم

دو مانع آبی مشهور وهم اولین بار در سال 2013 رونمایی شدند. هدف از این دروازه ها محافظت از وهم برابر جزر و مد و سیل است. وهم، ایتالیا یک محیط آبی شناخته شده است. گرم شدن کره زمین از دهه 1980، مقامات وهم را به این فکر انداخت که به فکر تغییرات اقلیمی باشند.

هم اکنون موانع آبی وهم دارای مجموعه ای از 78 مانع است که می تواند به طور مستقل شرایط آب را کنترل کند. ماژول الکترومکانیکی آزمایشی وهم در سال 2003 استفاده شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1832

به "کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با سیل چه می نمایند؟، از توربین های بادی تا دریچه های متحرک فلزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با سیل چه می نمایند؟، از توربین های بادی تا دریچه های متحرک فلزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید