گودهای خطرناک در شمال و جنوب

به گزارش فروشگاه کوچک، محمد سرابی: گودهای غیراستاندارد چه در زمان حفاری و چه وقتی که برای مدتی طولانی رها می شوند، موجب ایجاد خطر برای ساختمان ها و ساکنان اطراف هستند.

گودهای خطرناک در شمال و جنوب

در مناطق شمالی تهران خاکبرداری برای ساخت بناهای بلندمرتبه و در بخشی از مناطق جنوبی برداشت شن و ماسه باعث ایجاد گودهایی شده که نگرانی هایی ایجاد می نماید.

به گزارش خبرنگاران، شهردار منطقه یک تهران درباره گود تأمین اجتماعی در این منطقه می گوید: عملیات عمرانی در گود پرخطر منطقه نیاوران متعلق به سازمان تأمین اجتماعی که بروز ناامنی، خطر و خسارت برای واحدهای مسکونی همجوار را به دنبال داشته، متوقف و مالک موظف به استحکام بخشی، مقاوم سازی و پرداخت خسارت به مالکان و تأمین اسکان آنان در کمتر از یک ماه شد.

سیدحمید موسوی با اشاره به حضور خود در جمع ساکنان واحدهای همجوار این گود پرخطر اظهار می نماید: پلاک مورد نظر متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که قبل از دریافت مجوز صدور پروانه اقدام به گودبرداری به عمق 27متر نموده بود و این کار موجب بحرانی شدن وضعیت واحدهای مسکونی و گذر شمالی و غربی مجاور آن شده است.

او می افزاید: به دلیل گودبرداری، قنات فعال این محدوده تخریب و آب در گود جمع و این امر نیز باعث حرکت خاک و ایجاد ترک در ساختمان های مجاور شده است. براساس ضوابط مبحث7 مقررات ملی ساختمان عمق برداری بیش از 20متر جزو گودهای پرخطر است و اگرچه در سال های گذشته امکان صدور برج-باغ وجود داشته ولی به علت صدمه هایی که به باغ و درختان وارد می شده، این مصوبه از سوی شورای اسلامی شهر تهران باطل و امکان مجوز هیچ برج-باغی در مناطق وجود ندارد.

شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه با اقدامات و پیگیری های اجرا شده از سوی شهرداری و فرمانداری، مالک موظف به پایدارسازی و استحکام بخشی دیواره های گود و برطرف مشکل قنات شده است، ادامه می دهد: دستور لازم مبنی بر برطرف ایرادهای فنی به پیمانکار اعلام شده تا هرچه سریع تر برای اجرای دیوار برشی حایل اقدام کند و مالک باید در کمتر از یک ماه استحکام جداره ها را به اتمام برساند.

موسوی با اشاره به قطع غیرمجاز درختان این باغ گفت: به نمایندگی از مدیریت شهری تهران در جمع ساکنان همجوار گود حاضر شدیم و در جلسه کمیسیون برطرف خطر اعلام کردیم که به استناد بند14 ماده55 قانون، مالک موظف به اسکان ساکنان واحدهای مجاور و پرداخت خسارت به آنها شده و در این زمینه نیز اعلام آمادگی نموده است.

  • گود کنار بزرگراه بروجردی

در نقطه مقابل این نوع خاک برداری، گودهای ناشی از استخراج شن و ماسه قرار دارند که اگرچه فعالیت معدنی در آنها متوقف شده، اما همچنان می توانند باعث ایجاد حادثه شوند. بیش از 50سال از شروع فعالیت استحصال معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه18 شهرداری می گذرد که منجر به ایجاد گود شن و ماسه ای به عمق متغیر بین 50 تا 100متر در منطقه ای به وسعت 291هکتار در موقعیت بین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهیدبروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.

احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده ای به شعاع حداقل 100متر در صورت وقوع سیلاب های با دوره بازگشت 100ساله و بالاتر، خطر بالقوه ای برای بزگراه فتح و راه آهن تهران است و این خطر در محدوده هایی که عرض دیوار به حدود 5متر رسیده بحرانی تر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره این گود می گوید: عملیات عمرانی در محدوده این منطقه و انحراف آب رودخانه در یک بازه باعث فرسایش کنار ساحل غربی و بحرانی تر شدن شرایط پایدار گود شده است.

زهرا صدراعظم نوری می افزاید: با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کندروی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله ای کمتر از 10متر و وجود ترک های عمیق متعدد در محدوده مورد نظر که فعال بودن جبهه رانشی دیوار گود را نشان می دهد، لازم است اجرای برنامه زمانبندی ایمن سازی موقت و دائم گود در محدوده مورد نظر در اولویت قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 246

به "گودهای خطرناک در شمال و جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودهای خطرناک در شمال و جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید