یک دنیا، یک خانه، یک قلب

به گزارش فروشگاه کوچک، همه ساله در روز دنیای قلب که به وسیله سازمان دنیای بهداشت نام گذاری و معین شده است، جدیدترین آمارهای بین المللی از ابتلا به امراض قلبی و عروقی در سراسر دنیا منتشر می گردد. طبق جدیدترین آمارها بیماری های قلبی و عروقی به علت اقدامات پیشگیرانه ناکافی و نامناسب هنوز مهم ترین عامل مرگ و میر انسان هاست. به

یک دنیا، یک خانه، یک قلب

یک جهان، یک خانه، یک قلب

همه ساله در روز جهانی قلب که به وسیله سازمان جهانی بهداشت نام گذاری و معین شده است، تازهترین آمارهای بین المللی از ابتلا به امراض قلبی و عروقی در سراسر جهان منتشر می شود. طبق تازهترین آمارها بیماری های قلبی و عروقی به دلیل اقدامات پیشگیرانه ناکافی و نامناسب هنوز مهم ترین عامل مرگ و میر انسان هاست. به طوری که سالانه 17.3 میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست می دهند. بنا بر گزارش سایت سازمان جهانی بهداشت، این سازمان در اطلس تازه جهانی خود در زمینه پیشگیری از این بیماری ها تأکید نموده، که درصد قابل توجهی از این مرگ و میرها قابل پیشگیری است. اما از آن جا که اقدامات پیشگیرانه ناکافی و نامناسب است، پیش بینی می شود تا سال 2030 حدود 23.6 میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست بدهند.

یک جهان، یک خانه، یک قلب

شعار سال جاری روز جهانی قلب، یک جهان، یک خانه، یک قلب اعلام شده است.

به نوشته سایت فدراسیون جهانی قلب منظور از این شعار جلب توجه دولتمردان در سراسر جهان به اهمیت و اولویت دادن به پیشگیری و کنترل عوارض قلبی و عروقی در قالب کلمه یک جهان است. این بیماری ها به همراه دیگر بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، بیماری های تنفسی و دیابت در نخستین اجلاسی که به این منظور در سطح مقامات عالی رتبه در سازمان ملل برگزار می شود، مورد آنالیز قرار می گیرد. البته فقط اتخاذ سیاست های راهبردی برای مبارزه با این بیماری ها چاره ساز نیست و افراد باید با شناسایی عوامل خطر و گام های عملی برای کاهش این عوامل خطر بروز این بیماری ها را کاهش دهند. به همین خاطر است که یک خانه در شعار سال جاری گنجانده شده است زیرا خانه می تواند محور مبارزه با این امراض باشد و عضوی که نسبت به این خطرات آگاهی دارد، از دیگر اعضا محافظت کند.

به این ترتیب فدراسیون جهانی قلب اعلام نموده است که کوشش برای کاهش آمار مبتلایان به این بیماری ها از خانه شروع شود. این سازمان پیشنهادهایی از قبیل ممنوعیت سیگار کشیدن در منزل، انتخاب غذاهای سالم و قرار دادن 2 تا 3 وعده میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، داشتن فعالیت بدنی و کنترل فشار خون، کلسترول، سطح گلوکز و شاخص توده بدنی را برای همه افراد بزرگسال ارائه نموده است، این سازمان هشدار داده است که 70 درصد تمام حمله های قلبی و تنفسی در منزل رخ می دهد؛ جایی که حداقل یک نفر حضور دارد. بنابراین آگاهی و اطلاع رسانی درباره چگونگی یاری به قربانی می تواند نجات بخش زندگی وی باشد.

بیماری های قلبی در ایران

سال هاست که کارشناسان نسبت به افزایش آمار مبتلایان به بیماری های قلبی- عروقی درکشور هشدار می دهند. همه ما با اندکی تأمل می توانیم چند نفر را در حلقه دوستان، آشنایان و حتی خانواده خود نام ببریم که از بیماری قلبی رنج می برند. به عبارت دیگر این افزایش بسیار محسوس و حقیقی است و تعداد بسیار زیادی از مردم را درگیر نموده است. یکی از مهم ترین دلایل افزایش این دسته از بیماری ها گذار جامعه ایران از مرحله سنتی به صنعتی است. دکتر مهری نیک دوست متخصص بیماری های قلبی عروقی و مسئول سی سی یو بخش قلب بیمارستان دکتر شریعتی در گفت و گو با خراسان با بیان این نکته تصریح می نماید: در تمام کشورهای در حال توسعه شاهد رشد بیماری های مزمن و غیرواگیر هستیم و کشور ما هم از این امر مستثنا نیست. 20 سال قبل دلیل اصلی مرگ و میر پس از حوادث بیماری های عفونی بود. ارتقای سطح بهداشت و توسعه امکانات بهداشتی باعث شد برنامه های مبارزه با این دسته از بیماری ها با موفقیت همراه باشد.

واکسیناسیون فراگیر علیه این بیماری ها خط اول مبارزه محسوب می شد؛ چنان که هنوز هم واکسیناسیون در کشور ما جدی گرفته می شود و تعداد زیادی از بیماری های عفونی که جان انسان را به خطر می انداخت، مهار شده است.

هم اکنون خطری که جامعه ما و بسیاری دیگر از جوامع را تهدید می نماید توسعه روزافزون بیماری های غیرواگیر و در رأس آن بیماری های قلبی و شایع ترین آن بیماری های کرونر قلب است که متأسفانه خطرناک ترین آن است زیرا به ایست قلبی منجر می شود. این بیماری در 25 درصد افراد به صورت ایست قلبی ظاهر می شود و فرد تا زمان رسیدن به بیمارستان فوت می نماید. بعلاوه سن مبتلایان در کشور ما به 30 تا 35 سال رسیده است در حالی که ما توقع داریم سکته قلبی از سنین 60 سال به بالا رخ دهد.

نکته این جاست که وقتی فردی یک بار حمله قلبی را تجربه کرد، هرگز به سلامت گذشته خود بر نمی شود.

درست به همین خاطر است که در بیماری های قلبی مانند دیگر بیماری ها پیشگیری مقدم بر درمان است و ضروری است افراد قبل از ابتلا به این بیماری، نسبت به اقدامات پیشگیرانه دقت کافی داشته باشند.

دلایل افزایش بیماری های قلبی

دکتر نیک دوست با اشاره به این که عوامل متعددی در افزایش امراض قلبی- عروقی نقش دارد، شرح می دهد: در گذشته 70 درصد مردم ساکن روستاها بودند و فعالیت فیزیکی قابل توجهی داشتند؛ اما هم اکنون این نسبت معکوس شده است و بیشتر مردم، شهرنشین هستند و فعالیت فیزیکی چندانی ندارند. از سوی دیگر رژیم غذایی سنتی و طبیعی و غذاهای خانگی ما به غذاهای پرانرژی و چرب، غذاهای آماده و فست فودها تبدیل شده است. هم اکنون کمتر خانواده ای را می توان یافت که هفته ای یکی دو بار ساندویچ یا پیتزا نخورند.

بسیاری هم عادت دارند در منزل غذاهای آماده را گرم و مصرف نمایند و از آشپزی در منزل خبری نیست. این رژیم ناسالم به اضافه کنار گذاشتن غذاهای سنتی و سالم ایرانی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات در طول زمان تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و به سلامت قلب آن ها صدمه می زند.

هم چنین نباید از مسائل روحی و استرس ها و فشارهای عصبی که زندگی بیشتر ایرانیان شهرنشین را تحت تاثیر قرار داده است غافل شد. تعداد بسیار زیادی از مردم گرفتار مسائل روحی- روانی هستند و درگیر شدن مردم با معضلات روزانه اجتماعی و فرهنگی، پایین بودن سطح تحمل افراد، نبود آموزش برای مقابله با استرس ها و فشارها باعث می شود فشار زیادی به عضله قلب وارد شود.

خوب است بدانید یک استرس کوچک تا یک ساعت رگ های قلب را تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

بنابراین مدیریت خشم و فراگیری راهکارهای مقابله با اضطراب و استرس می تواند گام موثری در پیشگیری این دسته از بیماری ها باشد.

وی با اشاره به این که با افزایش آمار مصرف نمایندگان سیگار و مواد دخانی باید منتظر افزایش آمار مبتلایان به امراض قلبی و عروقی باشیم تاکید می نماید: در گذشته تعداد بسیار کمی از زنان سیگار می کشیدند اما هم اکنون متاسفانه تعداد زیادی از خانم ها سیگاری هستند و هم چنان که می دانید مضرات سیگار در خانم ها بسیار بیشتر از آقایان است. از سوی دیگر کاهش فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی ناسالم دست به دست هم داده تا یکی دیگر از معینات جوامع در حال توسعه یعنی افزایش وزن و چاقی مفرط در جامعه پدیدار شود. اضافه وزن همیشه با دیابت همراه است و افزایش آمار دیابتی ها هم به افزایش تعداد بیماران قلبی می انجامد زیرا گفته می شود هر بیمار دیابتی ، بیماری قلبی هم دارد مگر این که خلافش ثابت شود. دیابت علاوه بر این که باعث گرفتگی عروق قلب می شود در سنین پایین تر فرد را در معرض سکته قلبی قرار می دهد چون احتمال انعقاد خون در مبتلایان به دیابت بسیار بالاست.

پیامدهای امراض قلبی

بیماری های قلبی و درمان این دسته از بیماری ها هزینه سنگینی روی دوش بخش سلامت کشور می گذارد و مسائل عدیده اقتصادی برای افراد به وجود می آورد.

هر فردی که با این بیماری درگیر است، مجموعه خانواده و در سطح بالاتر اجتماع را تحت تاثیر قرار می دهد . هم چنین بسیاری از مبتلایان پس از تجربه اولین حمله قلبی دچار افسردگی می شوند و این افسردگی 20 درصد خطر مرگ و میر را در این افراد افزایش می دهد. بنابراین مسائل روحی روانی پس از ابتلا به امراض قلبی را باید جدی گرفت و در صورت لزوم با پزشک معالج در این باره مشورت کرد. حتی توصیه می شود بیماران قلبی پس از بهبود و برطرف شدن علایم به یک مشاور مراجعه نمایند و تحت روان درمانی قرار بگیرند تا از نظر مسائل روحی و روانی مشکل نداشته باشند.

قلب بچه ها را دریابید

دکتر نیک دوست با بیان این نکته که پیشگیری از این بیماری ها باید از کودکی شروع شود، تصریح می نماید: پلاک آترواسکلروز که باعث سفت شدن و گرفتگی عروق قلب می شود، از 6 سالگی شکل می گیرد بنابراین از همین سن است که باید اقدامات پیشگیرانه شروع شود. آن هم با پیشنهادهایی که سازمان های بین المللی در این باره داده اند، مصرف کم نمک، مصرف روغن های مناسب خوراکی مثل روغن زیتون، مصرف ماهی، تغییر ذائقه بچه ها به سمت غذاهای سالم،داشتن برنامه ورزشی، مبارزه با اضافه وزن در دوران کودکی، آنالیز سابقه خانوادگی و ژنتیکی و کوشش برای کاهش خطر عوامل موثر در بروز امراض قلبی،راهکارهایی است که والدین می توانند با در پیش گرفتن آن از بروز امراض قلبی و عروقی پیشگیری نمایند.

توصیه می شود تمام افراد در سن 20 سالگی فشار خون، قند خون و کلسترول خود را آنالیز نمایند.

اگر مسئله ای نداشتند هر 5 سال می توانند این آزمایش ها را تکرار نمایند اما اگر عامل خطر و یا سابقه خانوادگی داشتند ضروری است علاوه بر مشورت با پزشک سالانه آزمایش های خود را تکرار نمایند، از 35 سال به بالا هم همه افراد بزرگسال ضروری است این آزمایش ها را انجام دهند.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت خبرداد: ارائه پیشنهاد آموزش 30 ساعته شیوه زندگی سالم به کارمندان دولت

کارشناس اداره قلب و عروق مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بار بیماری های غیرواگیر در جهان، از تدوین 11 صفحه برنامه آموزشی با 150 صفحه محتوای آموزشی به منظور آموزش کارکنان دولت درباره عوامل خطر بیماری های قلبی - عروقی و شیوه زندگی سالم اطلاع داد. ابوالقاسم رضوانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش بار بیماری های غیرواگیر در جهان، شهرنشینی، کم تحرکی و استفاده از انواع وسایل نقلیه موتوری، شیوه غذایی نادرست، استفاده از فست فودها و غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و عواملی از این قبیل را از جمله علل افزایش بیماری های غیرواگیر اسم کرد و گفت:بیماری های غیر واگیرسلامت افراد را به خطر انداخته و هزینه های زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل نموده است. وی با تاکید بر نقش فعالیت بدنی در کاهش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر و از جمله بیماری های قلبی - عروقی، گفت: با توجه به نقش فعالیت فیزیکی در سلامت جامعه، جلسه شورای عالی سلامت در تیر ماه سال گذشته چندین مصوبه را در پی داشت.

بر اساس مصوبات شورای عالی سلامت در زمینه افزایش شاخص فعالیت فیزیکی، وزارت ورزش مکلف شده است که با همکاری وزارتخانه های بهداشت و کشور اقدامات لازم را در مورد توسعه ورزش همگانی انجام دهد. رضوانی در این باره ادامه داد: وزارت کشور هم در زمینه پیش بینی مکان هایی برای پیاده روی و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری مامور شده است. وزارت آموزش و پرورش هم موظف شده است که به منظور شادابی دانش آموزان، قبل از شروع کلاس درس، ورزش های صبحگاهی معمول را برای دانش آموزان در نظر بگیرد. وزارت بهداشت هم به تدوین بسته آموزشی برای آموزش کارکنان دولت درباره عوامل خطر بیماری ها و شیوه زندگی سالم، مکلف شده است. وی اضافه کرد: از آنجا که وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است، عملکرد دیگر دستگاه ها برای اجرای مصوبات تیر ماه سال گذشته شورای عالی سلامت را پیگیر است. درباره آموزش کارکنان دولت که با وزارت بهداشت بود هم باید گفت که در این زمینه 11 صفحه برنامه آموزشی با 150 صفحه محتوای آموزشی تدوین شده است. به این ترتیب آموزش اثربخش برای قشرهای مختلف کارمندان دولت معین شده است.

منبع:سلامت نیوز

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1889

به "یک دنیا، یک خانه، یک قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دنیا، یک خانه، یک قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید