آمریکا در دراز مدت قصد تصاحب سهم عربستان از بازار انرژی را دارد

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران، گروه بین الملل - پیمان یزدانی: توسعه فراوری نفت شیل که آمریکا را تبدیل به یک صادر کننده نفت نموده موجب شده است تا واشنگتن بهره برداری سیاسی از آن در جهت اهداف ژئوپلیتیکی خود علیه دیگر کشورهای فراوری کننده عمده نفت را در دستور کار خود قرار دهد. سیاست های تنش آفرین سال های اخیر آمریکا در منطقه نفت خیز خلیج فارس و ونزوئلا را می توان در این چهار چوب تجزیه تحلیل کرد.

آمریکا در دراز مدت قصد تصاحب سهم عربستان از بازار انرژی را دارد

تشدید درگیری ها در یمن و گرفتار شدن عربستان سعودی در باتلاق این کشور به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در راستای سیاست های دراز مدت آمریکا برای فرسایش منابع مالی عربستان و تصاحب بخش زیادی از سهم این کشور در بازارهای نفت صورت می گیرد.

در روزهای گذشته در پی حملات پهپادی نیروهای یمینی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان که موجب اختلال در صادرات نفت شد، آمریکا اظهار داشت که آماده جایگزینی نفت عربستان در بازارهای دنیای است. امری که بیانگر اهداف دراز مدت واشنگتن برای خارج کردن فراوری نماینده عمده نفت دنیا از بازار انرژی دنیا مانند ایران و ونزوئلا است.

آنتونی کارتولوچی تحلیلگر آمریکایی مسائل ژئوپلیتیک در خصوص این موضوع به خبرنگاران گفت: ایالات متحده در حال تبدیل شدن به یک صادر نماینده انرژی است. اما هزینه های استخراج، پردازش و حمل و نقل گاز و نفت ایالات متحده به خارج از این کشور بسیار بالا است. از اینرو ایالات متحده سعی دارد با مختل کردن صادرات صادرنمایندگان عمده نفت و افزایش قیمت ها صادرات انرژی خود را رقابتی تر کند.

وی اضافه کرد: مطمئناً این که ایالات متحده تقریبا تمامی فراوری نماینده های بزرگ انرژی شامل ایران، ونزوئلا، روسیه و حتی متحدین خود مانند عربستان سعودی را نیز هدف قرار می دهد تصادفی و اتفاقی نیست. نتیجه درگیری های به وجود آمده نیز موجب رونق صادرات تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه شده است.

کارتولوچی در ادامه گفت: ایالات متحده برای چندین دهه عربستان سعودی به عنوان آلت دست خود قرار داده و از آن استفاده ابزاری نموده است. وخیم ترین و ناپایدارترین نوع سیاست های مالی و خارجی را در خصوص آنها بکار برده، و آنها را وابسته به خود نگهداشته و مستقیماً عربستان را در مرکز درگیری هایی که آمریکا منشاء آنها در خاورمیانه است قرار می دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر پیامدهای انرژی گرای این واقعه اخیر، این حملات و نحوه بهره برداری از آنها توسط کاخ سفید به پیشبرد برنامه های واشنگتن برای افزایش درگیری های گسترده تر با ایران یاری می نماید.

این تحلیلگر در ادامه یادآور شد: ایالات متحده اخیراً نیروهایی را در عربستان سعودی مستقر نموده است و همچنان به تنش آفرینی با ایران ادامه می دهد، درگیری های بالقوه ای را در منطقه ایجاد می نماید که نه تنها برای امریکا، منابع و مردمانش بلکه برای عربستان سعودی و سایر کشورهای هم پیمانش در خلیج فارس نیز هزینه در برخواهد داشت.

کارتولوچی درباره راه پیشروی عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای برون رفت از تبعات سیاست های منطقه ای آمریکا گفت: با کم شدن قدرت ایالات متحده، کشورهایی که به طور سنتی با ایالات متحده و غرب هم پیمان بودند، فرصتی را برای ایجاد روابط با قدرتهای نوظهور دنیای مانند چین و قدرتهای دنیای دوباره در حال ظهور مانند روسیه دارند. به عنوان مثال، درحالیکه تمرکز سیاست ایالات متحده چرخش به سمت اسیای جنوب شرقی بوده، کشورهای این منطقه به سمت چین و سایر قدرتهای اوراسیا متمایل شده اند. کشورهایی که قبلاً به عنوان متحدین نزدیک آمریکا در نظر گرفته می شدند، اکنون به شدت متمایل به نزدیک شدن به چین و روسیه دارند.

وی اضافه کرد: وجه دیگر تحولات آسیای جنوب شرقی تحت سلطه ایالات متحده، بهبود روابط بین ملت هایی است که به واسطه منافع ایالات متحده در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.

کارتولوچی در ادامه گفت: عربستان سعودی و سایر کشورها در منطقه که به دلیل هم پیمانی با آمریکا در حال آسیب دیدن هستند، باید چرخشی مشابه کشورهای آسیای جنوب شرقی داشته باشند. همانند آسیای جنوب شرقی، خلیج فارس نیز از مزایای زیادی برخوردار خواهد شد اگر روابط بین عربستان سعودی و ایران بهبود یابد.

وی در انتها تأکید کرد: اما دقیقاً مانند جنوب شرقی آسیا، جایی که آمریکا هر کشوری را که برای فرار از زیر سلطه اش کوشش می کرد با بی ثباتی سیاسی، اخاذی مالی و حتی تروریسم هدف قرار داد، کشورهای خلیج فارس نیز یا باید خود را برای شرایط سخت قبل از بهبود اوضاع آماده نمایند و یا اجازه دهند آمریکا با راه انداختن جنگ علیه اشان آنها را تبدیل به مخروبه ای کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 435

به "آمریکا در دراز مدت قصد تصاحب سهم عربستان از بازار انرژی را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در دراز مدت قصد تصاحب سهم عربستان از بازار انرژی را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید