ابرخودرو هایی با بهترین ضریب آئرودینامیک در دنیا!

اثر جریان هوا روی خودرو توسط ضریب ثابتی بانام ضریب درگ (drag coefficient) یا به اختصار، همان Cd مشخص می گردد. هرچه این ضریب عدد پایین تری باشد، خودرو از آئرودینامیک بهتری برخوردار است. امروزه ضریب ایده آل، کمتر از 0.30 Cd است.

ابرخودرو هایی با بهترین ضریب آئرودینامیک در دنیا!

به گزارش خبرگزاری مالی ایران، وقتی فضا را از بحث خودروهای قدیمی خارج نموده و به خودروهای مدرن و امروزی می رسیم، مسئله ای مانند آئرودینامیک، یکی از آن چیزهای بسیار مهمی است که میزان مقاومت خودرو در مقابل جریان باد، میزان مصرف سوخت و سرعت و شتاب خودرو را معین می نماید.

برای خودروهای مسابقه ای مانند فرمول یک که کسری از ثانیه تا این حد حائز اهمیت است، طراحی و عملکرد خودرو در کنار یکدیگر بسیار مهم بوده و آئرودینامیک در این نوع از خودروها تبدیل به یک هنر خاص طراحی می گردد.

اثر جریان هوا روی خودرو توسط ضریب ثابتی بانام ضریب درگ (drag coefficient) یا به اختصار، همان Cd معین می گردد. هرچه این ضریب عدد پایین تری باشد، خودرو از آئرودینامیک بهتری برخوردار است. امروزه ضریب ایده آل، کمتر از 0.30 Cd است.

با ما باشید تا خودروهایی را به شما معرفی کنیم که ضریب آئرودینامیک آن ها،0.26 و یا کمتر از آن است.

مزدا 3 با ضریب 0.26

خودروی ژاپنی که ثابت نموده است می توان با یک ضریب آئرودینامیک عالی، طراحی جذابی را نیز همراه داشت. خودرویی که نه تنها طراحی زیبایی را با خود یدک می کشد، بلکه با سیستم تعلیق بی نظیر خود و زیرساخت خوب خودرو، آئرودینامیک عالی را به ارمغان آورده است.

کیا اپتیما هیبرید با ضریب 0.25

اصولاً خودروهای هیبرید به دلیل موتورهای کوچک تری که دارند، احتیاج به جریان هوای کمتری برای خنک کردن موتور خوددارند. کیا اپتیما هیبرید همچنین از مسدودکننده های فعال جلوپنجره ای استفاده می نماید تا این مقاومت هوا را بازهم کمتر کند. همچنین قرار دریافت پخش کننده های هوا (Diffuser) عقبی و رینگ های عالی، یاری شایانی به بهتر کردن این ضریب نموده اند.

هوندا اینسایت (Insight) با ضریب 0.25

اینسایت شرکت هوندا درواقع خودرویی است که قبل از تویوتا پریوس وجود داشته و نسخه های ابتدایی آن، حتی مصرف بهینه تری نسبت به پریوس داشته اند؛ اما حالا این خودرو با چهره ای که نشان از آینده دارد بازگشته و با توجه به چهره جذاب، موتور قدرتمند و ضریب آئرودینامیک عالی، مهره رقابتی مهمی در بازارهای جهانی به حساب می آید.

تویوتا پریوس با ضریب 0.24

شاید جای تعجبی نباشد که خودرویی مانند تویوتا پریوس که فلسفه وجودی اش همین مصرف بهینه است، با چنین ضریب آئرودینامیک خیره کننده ای ظاهر گردد. آخرین نسل پریوس، با استفاده از پنل های اضافی نصب شده زیر خودرو و خطوط روی سقف، توانسته تا 0.02 نسبت به نسل قبلی، پیشرفت در آئرودینامیک را احساس کند.

مرسدس بنز کلاس S با ضریب 0.24

این شرکت خوش نام آلمانی، برای چندین دهه است که روی آئرودینامیک خودروهایش حساس شده تا جایی که حتی خودروهای بزرگ تر این شرکت نیز توانایی رقابت با خودروهایی که سطوح کمتری در مقابل جریان هوادارند را داشته و خواهند داشت. اگرچه جلوپنجره بزرگ یک مزیت برای این خودرو محسوب می گردد اما مرسدس با استفاده از محدودکننده های هوا، فقط در مواقع احتیاج جریان هوا را برای خنک کاری به داخل موتور و قطعات آن می فرستد.

هیوندای یونیک هیبرید با ضریب 0.24

اگرچه قرار دریافت نام شرکتی مانند هیوندای در این فهرست که تاکنون چندان به مسئله آئرودینامیک توجه ننموده تعجب آور است اما این شرکت در سال های اخیر توجه خود را روی این موضوع مهم نیز معطوف نموده است. درست مانند جلوپنجره مرسدس، هیوندای نیز در این خودرو از محدودکننده های فعالی استفاده نموده تا در مواقع احتیاج جریان هوا به داخل قطعات موتور فرستاده گردد.

تسلا مدل S با ضریب 0.24

همان طوری که می دانید، مدل S تسلا نسخه بزرگ تر همان مدل 3 این شرکت خلاق آمریکایی است. تسلا نیز برای این خودروی سدان برقی خود کم نگذاشته و با بیشترین تمرکز بر روی ضریب آئرودینامیک و مخصوصاً مناطق اطراف چرخ های جلویی خودرو، ضریب مدل S را تا 0.24 Cd، پایین آورده است.

مرسدس بنز کلاس E سدان با ضریب 0.23

در سال 1984، مرسدس کوشش بسیار زیادی برای آئرودینامیک خودروهای کلاس E خود کرد و توانست ضریب آن ها را تا 0.27 بهینه کند. اما حالا پس از گذشت بیش از 30 سال، اگرچه این خودرو با جثه بزرگ تری نسبت به دهه 80 میلادی فراوری می گردد اما ضریب آن تنها 0.04 بهتر شده است. افزایشی که هر 0.01 از آن کلی کوشش و انرژی برده و به این سادگی ها نیست.

تسلا مدل 3 با ضریب 0.23

برادر کوچک تر مدل S تسلا این بار با ضریبی ظاهرشده است که 0.01 بهتر از برادر بزرگ تر خود است؛ اما مسئله ای که در خصوص خودروهای برقی وجود دارد این است که تسلا احتیاجی به قرار دادن یک جلوپنجره بزرگ مانند مرسدس، هیوندای، کیا یا بی ام و نداشته تا جریان هوا را برای خنک کاری موتور به داخل موتور ارسال کند.

بی ام و سری 5 نسخه دینامیک بهینه با ضریب 0.22

نسخه های خاص، امروزه برای اهداف خاصی نیز ساخته می شوند. این نسخه خاص خودروی باواریایی نیز برای افزایش ضریب آئرودینامیک و بهتر شدن مصرف سوخت، فراوریشده است. درست مانند هیوندای و مرسدس بنز، بی ام و نیز با قرار دادن محدودکننده های فعال هوا در جلوپنجره و طراحی بهینه رینگ های خودرو توانسته عدد آئرودینامیک این نسخه را به Cd 0.22 که یک عدد فوق العاده عالی است برساند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: بروزرسانی: 21 خرداد 1398 شناسه مطلب: 147

به "ابرخودرو هایی با بهترین ضریب آئرودینامیک در دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرخودرو هایی با بهترین ضریب آئرودینامیک در دنیا!"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید