اثرات ضد میکروبی عنبر نسارا در درمان بیماری های عفونی

به گزارش فروشگاه کوچک، فواید عنبر نسارا (مدفوع الاغ ماده یا پشکل ماچلاق) شامل خاصیت میکروب کشی، یاری به درمان سینوزیت مزمن، سرماخوردگی و درمان عفونتهای زنان است.

اثرات ضد میکروبی عنبر نسارا در درمان بیماری های عفونی

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

خبرنگاران | سرویس سلامت - عنبر نسارا یا پشکل ماچلاق، مدفوع الاغ ماده است که از گذشته و در طب سنتی از آن برای درمان بیماریهای مختلف استفاده میشده است. امروزه نیز بسیاری از امراض و عفونتها را با این روش درمان میکنند و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی کاربرد دارد. در حقیقت استنشاق دود حاصل از سوزاندن عنبر نسارا می تواند در درمان زخم های ناشی از بعضی بیماری ها همچون آبله مرغان، زونا، سالک، عفونتهای زنان، بعضی بیماریهای تنفسی و غیره موثر باشد . برای آشنایی با فواید عنبر نسارا، کاربرد این ماده در درمان بیماریها و طریقه مصرف آن با خبرنگاران همراه شوید.

فواید عنبر نسارا

به طورکلی مهمترین فواید عنبر نسارا که در کتب طب سنتی از آن یاد شده است، خاصیت میکروبکشی این ماده میباشد. بعضی از مهمترین خواص درمانی عنبر نسارا عبارتند از:

  • دود دادن عنبر نسارا در محیط های بسته مثل فضای خانه، مانند اسفند اثر میکروب کشی قوی داردو انجام این کار به ویژه در فصول سرد، تاثیر قابل توجّهی در کاهش موارد بروز بیماری هایی مثل سرماخوردگی دارد؛ به ویژه اگر یکی از اعضای خانواده سرماخورده باشد می توان با این کار از افزایش بار ویروس در فضای محلّ زندگی کاست.
  • دود حاصل از سوزاندن عنبر نسا برای درمان خارش پوست مفید است و به بهبود بعضی بیماری های پوستی نظیر آبله مرغان، زونا و ... یاری میکند.
  • یاری به درمان سینوزیت مزمن از فواید عنبر نسارا بوده، در درمان سر درد نیز موثر است.
  • از خاکستر عنبر نسارا میتوان برای معالجه تاولهای چرکی و دارای ترشح استفاده نمود. همچنین یاری به بهبود زخم های ترشّح دار ناشی ازدیابتو نیززخم های بستراز فواید عنبر نسارا است.
  • دود دادن عنبر نسارا برای درمانگل مژه (در مرحله حادّ آن) و نیز انواع عفونت های قی کننده چشممفید است. البته دود دادن طولانی مدّت عنبر نسارا برای چشم توصیه نمی گردد .
  • جالب است بدانید نتایج یک تحقیق علمی بر روی فواید عنبر نسارا، اثرات ضد میکروبی دود این ماده را بر روی میکروبهای بسیار مقاومی مانند استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا نشان داده است. متن کامل این پژوهش را میتوانید در این صفحه از سایت دانشگاه علوم پزشکی مطالعه کنید.
  • یاری به درمان بعضی بیماریهای زنانه و برطرف عفونت یکی دیگر از فواید عنبر نسارا بوده، در طب سنتی از این ماده و دود دادن آن برای کاهش خونریزی و کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان و درمان عفونت های واژینال استفاده می گردد.
  • دود حاصل از سوزاندن عنبر نسا برای تسکین موقت دندان درد مفید میباشد.

طریقه مصرف عنبر نسارا

برای این کار 2 الی 3 عدد عنبر نسارا را همراه با خاک شیر و اسپند و یا به تنهایی، روی کمی ذغال انداخته و گلدان سفالی که ته آن سوراخ داشته باشد را روی آن برگردانید، که در این صورت مانند دودکش می گردد و بسته به نوع بیماری دود حاصل از آن را استنشاق کنید. به عنوان مثال:

  • برای عفونت گوش باید دود را با قیف یا کاغذ لوله شده وارد گوش کرد .
  • برای عفونت یا چرک گلو و سینوزیت هم باید دود را به گلو و مغز رساند .
  • قرار دادن زخم ها در معرض دود عنبرنسارا و یا استعمال موضعی خاکستر آن بر روی محل زخم یا سوختگی برای التیام زخم مفید است.
  • همچنین میتوان پودر یا کوبیده آن را چند مرحله روی زخم پاشید تا زود خوب شده و عفونت نکند.
  • به منظور درمان عفونتهای زنانه، باید واژن را با دود عنبر نسارا بخور دهید. برای این کار باید1 الی 2 عدد عنبر نسارا خشک شده را دود نموده و در زمانی که دود زیاد شد داخل شیشه ای با دهانه گشاد بریزید سپس دهانه شیشه را مقابل واژن بگیرید. این عمل را هر روز دو بار انجام دهیدتا کاملا اثرات عفونت از بین برود.

مضرات عنبر نسارا (موارد احتیاطی و منع مصرف)

با وجود فواید عنبر نسارا در درمان بیماریها ذکر این نکته ضروری است که در تمام منابع علمی و طب سنتی فقط از سوزاندن و دود حاصل از این ماده برای درمان بیماری ها استفاده شده و به هیچ عنوان مصرف خوراکی آن جایز نمیباشد.

نکته مهم دیگر در خصوص این ماده تهیه آن از مراکز مطمئن است و ضروری است از خود درمانی این ماده پرهیز گردد.

منابع: طب شیعه، ایران مزاج، نینیکده، سایت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

منبع: setare.com
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1466

به "اثرات ضد میکروبی عنبر نسارا در درمان بیماری های عفونی" امتیاز دهید

1 کاربر به "اثرات ضد میکروبی عنبر نسارا در درمان بیماری های عفونی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات ضد میکروبی عنبر نسارا در درمان بیماری های عفونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید