از بازی تاج و تخت تا آشنایی با مادر؛ 7 سریال خوب که بد تمام شدند

به گزارش فروشگاه کوچک، اگر ادامه سریال مورد علاقه شما بدون انتها مناسب لغو گردد بسیار دردآور است اما یک چیز بدتر از آن است، این که سریالی، داستان خود را تا فصل آخر ادامه دهد و در نهایت، انتها بندی یا حتی کل فصل آخر خود را خراب کند.

از بازی تاج و تخت تا آشنایی با مادر؛ 7 سریال خوب که بد تمام شدند

با توجه به حجم محتوا و رقابت زیاد در منظره تلویزیونی، تکمیل یک داستان خودش یک امتیاز مثبت است اما گاهی اوقات سریال ها خیلی طولانی می شوند یا خاتمه بندی رضایت بخشی ندارند. بعضی مواقع نتیجه گیری و نحوه خاتمه بندی خطوط داستانی شخصیت ها بر کلیت سریال تاثیر می گذارد اما گاهی اوقات نیز باید آن اشتباه نهایی را از هسته اصلی سریال جدا کرد و سریال را به خاطر آن چه روایت نموده است دوست داشت.

بیایید با هم نگاهی به چند نمونه از مجموعه های خوب داشته باشیم که به دلایل مختلف در روزهای خاتمهی خود از فرایند مناسبشان فاصله گرفتند.

7. بازی تاج و تخت (Game of Thrones)

  • خالق: دیوید بنیوف
  • بازیگران: امیلیا کلارک، کیت هرینگتون، سوفی ترنر
  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 9.2 از 10

این سریال در گذشته بسیار محبوب بود و حالا کمی به نظر می رسد که از خاطرات ما پاک شده است. پس باید بیشتر درباره آن صحبت کنیم. بازی تاج و تخت مسلما یکی از محبوب ترین مجموعه های عصر مدرن تلویزیون است که نه تنها محل شروع کار بسیاری از بازیگران سریال بود، بلکه هم چنین سرویس پخش اچ بی او را به مجموعه متنوعی که در حال حاضر است، تبدیل نمود. بازی تاج و تخت به تداوم تلاقی فرهنگ حماسی و فرهنگ عامه یاری کرد اما طرفداران پس از مدتی و وقتی که سریال به جایی رسید که جرج آر آر مارتین دیگر داستان را ادامه نداده بود (و خیلی ها شک دارند که آیا او اصلا آن را به خاتمه خواهد رساند یا خیر) تزلزل پیدا کرد.

فصل هشتم و خاتمهی سریال ناراحتی و بی اعتمادی بسیاری از طرفداران را به همراه داشت. این فصل فقط از شش قسمت تشکیل شده بود که به غیر از قسمت احساسی و شخصیت محور شوالیه هفت پادشاهی، هیچ کدام اصلا جالب نبودند. بیشتر رویدادهای مهم به شکلی ضعیف یا ساده روایت شدند و پاسخ سوال بزرگ چه کسی بر تخت سلطنت خواهد نشست؟ برن (آیزاک همپستد رایت) بود، همان برنی که یک فصل کامل در سریال حضور نداشت. اگر بازی تاج و تخت با قدرت تمام می شد، شاید امروز هم الهام بخش بحث های محافل مختلف بود اما در عوض، همه دستاوردهای آن به خاطر خاتمه بندی نه چندان مجذوب نماینده آن فراموش می شوند.

6. آشنایی با مادر (How I Met Your Mother)

  • خالقان: کارتر بیز، کریگ توماس
  • بازیگران: جاش رادنور، نیل پاتریک هریس، جیسون سیگل
  • سال انتشار: 2005
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10

آشنایی با مادر سریالی سرگرم نماینده بود. البته در بعضی موارد تکراری به نظر می رسید. با این حال، سریال های طولانی (این سریال 9 فصل داشت) این خطر را به جان می خرند تا به موفقیت بیشتری برسند. آشنایی با مادر در نهایت با تغییر فرمول و پافشاری بیش از حد بر روی آن، داستان خود را به تلخی به خاتمه رساند.

فصل نهم با اختصاص دادن 24 قسمت به مراسم عروسی 3 روزه بارنی (نیل پاتریک هریس) و رابین (کلبی اسمالدرز) فرایند سریال را تغییر داد. کریستین میلوتی نیز به وسیله فلش بک های مختلف در داستان ظاهر می شد. این کمدی باز هم در خاتمه به ریشه های خود باز می گردد که در این جا لزوما چندان موثر و جالب نیست. سریال با جدا شدن بارنی و رابین محبوب، مرگ مادر و بازگشت تد (جاش رادنور) نزد خاله رابین به خاتمه می رسد. این خاتمه قابل پیش بینی باعث می گردد تا مخاطبان احساس نمایند که با تماشای این سریال وقت خود را تلف نموده اند. امیدواریم که دنباله مستقل این مجموعه، آشنایی با پدر از اشتباهات نسخه اصلی درس بگیرد.

5. گمشده (Lost)

  • خالقان: جفری لایبر، جی جی آبرامز
  • بازیگران: اوانجلین لیلی، متیو فاکس، جاش هالووی
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10

این که گمشده را صرفا یک پدیده فرهنگی بنامیم، ساده انگارانه است. این سریال به مدت 6 فصل پخش شد و اساسا در 5 فصل اول به اتفاق آرا مورد تحسین منتقدان نهاده شد. با این حال، به نظر می رسید که در فصل ششم اولویت های سریال تغییر نموده که همین قضیه منجر به خاتمهی شد که خیلی معمولی یا خیلی توخالی بود.

بخش اعظم قدرت گمشده ناشی از رازها و معماهای جزیره و پس زمینه اساطیری آن است. مشکل این است که این اسرار تازه، نقطه خاتمهی نداشتند. فصل 6 بیشتر به شخصیت های سریال پرداخت و روی آن ها تمرکز کرد و افسانه ها و معماهای جزیره را در اولویت بعدی قرار داد. معمولا خاتمه بندی ها با اتمام خط داستانی شخصیت ها مشکل دارند، زیرا بیش از حد روی داستان تمرکز می نمایند اما گمشده ثابت می نماید که برعکس آن نیز امکان پذیر است و سوالات بی پاسخ طرح داستان نیز می توانند منجر به نارضایتی مخاطبان شوند.

4. ورونیکا مارس (Veronica Mars)

  • خالق: راب توماس
  • بازیگران: جیسون دورینگ، کریستن بل، پرسی دگز
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10

فرایند فراوری ورونیکا مارس در نوع خود جالب بود. این سریال چندین بار لغو شد و حتی بعضی مواقع نیز با تامین اقتصادی طرفداران به کار خود ادامه داد. بنابراین وقتی در خلاف فرایند و حال و هوای سابق خود قدم برداشت، محبوبیتش را از دست داد. این مجموعه برای 3 فصل از سال 2005 تا 2007 منتشر شد و سپس فیلمی برای آن در سال 2014 فراوری گشت. با این حال، در ادامه، فصل چهارم منتشر گشت که با موجی از نارضایتی طرفداران در اعتراض به عدم ادامه نامناسب داستان به خاتمه رسید.

واکنش هایی که با انتشار فصل 4 اینترنت و فضای مجازی را پر کردند (قسمت ها به یکباره منتشر شدند) چیزی نبود که به راحتی بتوان از آن چشم پوشی کرد. نویسندگان فقط برای طرفداران خود نمی نویسند اما ورونیکا مارس نشان داد که ناهماهنگی بیش از حد بین سازندگان و طرفداران می تواند پیامد مضری برای هنر و تمام اندوخته های قبلی داشته باشد.

3. 100 نفر (The 100)

  • خالق: جیسون روتنبرگ
  • بازیگران: الیزا تیلور، باب مورلی، لیندسی مورگان
  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.6 از 10

حرف های زیادی برای گفتن درباره فصل آخر 100 نفر وجود دارد. این سریال همواره راهی برای تهییج طرفدارانش داشت و در مواقعی هم آن ها را عصبانی می کرد. 100 نفر فراز و نشیب های خود را داشت اما به ندرت پیش می آید که فصل خاتمهی مجموعه ای به میزان فصل هفتم این سریال، ناموفق باشد. داستان نهایی این درام علمی تخیلی یک چرخش دراماتیک داشت و عناصر موضوعی آن با بقیه سریال همخوانی نداشتند. در نهایت، آن بخش از بشریت که نمی خواستند به نیروهای معنوی تبدیل شوند، بقیه روزهایشان را روی زمین زندگی کردند و از تداوم نسل بشر ناتوان ماندند. باید بگوییم که این خاتمه بندی بسیار تلخ است.

مشکل اصلی فصل آخر این است که در واقع، مثل یک فصل آخر نبود. این فصل درست قبل از خاتمه سریال ، چندین عنصر علمی تخیلی و تازه و جالب را به بینندگان معرفی کرد. شخصیت های سریال واقعا فضایی برای نزدیک شدن به یک دیگر نداشتند و شخصیت اصلی پس از تماشا آواتاری که شبیه به معشوقه سابق خود بود، شوکه شد و به تنهایی خود پی برد. این فصل هم چنین مقدمات یک سریال پیش عایدی را فراهم نموده بود که در نهایت مورد توجه قرار نگرفت و بسیاری از خطوط داستانی فصل آخر هم بر روی مفاهیم این سریال تازه متمرکز بودند. 100 نفر می توانست از فصل آخر برای ارائه خاتمهی رضایت بخش برای طرفداران خود استفاده کند اما در عوض، وقتشان را تلف کرد.

2. اسکرابز (Scrubs)

  • خالق: بیل لارنس
  • بازیگران: زک برف، سارا چیک، نیل فلین
  • سال انتشار: 2001
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10

اگر لوکیشن، بیشتر بازیگران اصلی و بیشتر نویسندگان یک سریال را تغییر دهید، آیا به نظرتان باز هم به همان شکل باقی می ماند؟ این موضوع مشکل اصلی اسکرابز است. این مجموعه در ابتدا پس از 8 فصل به خاتمه رسید اما برای یک فصل نهم کوتاه 13 قسمتی احیا شد. دو بازیگر از بین سه ستاره اصلی سریال و فقط برای چند قسمت در این فصل ظاهر شدند. این تغییر در سریالی رخ داد که موفقیت خود را مدیون بازیگران و ترکیب و هماهنگی آن ها با یک دیگر است.

شگفت انگیز است که خیلی از سریال ها به عوامل واضح موفقیت خود آگاهی ندارند و به نظر می رسد که این مشکل به خصوص برای مجموعه ای مانند اسکرابز کاملا صدق می نماید. چگونه دی ان ای یک سریال می تواند تا این حد تغییر پیدا کند؟ قابل درک است که بخواهید یک سریال را به دلایل متعدد ادامه دهید اما گاهی اوقات، ارزش ریسک آن را ندارد.

1. خاطرات خون آشام (The Vampire Diaries)

  • خالق: کوین ویلیامسون
  • بازیگران: نینا دوبرو، یان سامرهلدر، پل وزلی
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.7 از 10

بیشتر سریال هایی که در این لیست حضور داشتند، فقط یک فصل نهایی بد دارند اما خاطرات خون آشام با 2 فصل بد گوی سبقت را از آن ها می رباید. این سریال به مدت 8 فصل از شبکه سی دابلیو پخش شد اما پس از فصل ششم، بازیگر اصلی آن، نینا دوبرو از جمع بازیگران جدا شد. خاطرات خون آشام اساسا این کاراکتر خود را تا خاتمه سریال کنار می گذارد و هرگز دیگر به فرایند سابق خود باز نمی گردد، به خصوص که بیشتر سریال حول محور روابط عاشقانه و دوستی ها می گردد.

فرایند خود شخصیت ها در این دو فصل آخر، از روابط آن ها تا سرنوشتشان، واقعا عجیب بود. نظرات پیرامون این سریال فرق دارد و بسیاری از طرفداران درباره بعضی از شخصیت ها و خطوط داستانی با هم اختلاف نظر دارند اما تقریبا همه تاثیر غیبت دوبرو روی سریال را قبول دارند و حتی حضور کوتاه او در قسمت خاتمهی نیز برای جبران شکاف داستان کافی نبود.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2116

به "از بازی تاج و تخت تا آشنایی با مادر؛ 7 سریال خوب که بد تمام شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بازی تاج و تخت تا آشنایی با مادر؛ 7 سریال خوب که بد تمام شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید